AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.869

120i eller 120d?

Mr
27
Mr What
Bmw 320i-03
Beställt en 120iA-08
Villken tycker ni man skall välja..Det är fina erbjudande nu på dessa bilar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
120d. Bättre drag och i och med skatterabatten så är den inte dyrare i drift. 120 är en trist motor.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Jag skulle nog oxå välja 120d, men det hela beror ju lite på hur mycket man kör oxå. Den nya 120 motorn med 170hk har jag mycket svårt att tänka mig att den är trist!
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jag provkörde båda och valde 120i. Om du bortser från det ekonomiska så är en bensinmotor alltid roligare än en (jämförbar) diesel, iaf enligt mig. Jag gillar inte en dieselmotors karaktär (eller ljud för den delen) trots att det blivit mycket bättre än förr.

Det var nog annorlunda förut med den förra motorn i 120i (150 hk) men den har jag inte provkört.

Kan rekommendera att du själv testar båda. Har du inget emot dieselns karaktär så är den säkert ett bra val.

/Fredrik
Jy
43
Jyrinki
1800 -69
520dT -13
Jag tycker du ska ta dieseln. Jag var alltid diesel-skeptiker förut men nu är jag omvänd.
Visst, bensinmotorer kan vara underbara, men inte de fyrcylindriga. En dieselfyra mot en liten bensinsexa hade varit ett svårare val.

Oo=00=oO
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
helt klart bensinaren
Ghost Rider
Frågar du mig så är valet inte speciellt svårt
klart du ska äga en diesel
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det fina med dieseln är lättheten att trimma pga turbon.

Mvh
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jyrinki: 4-cylindriga bensinmotorer kan inte vara underbara...?

Länk
Länk

;-)

/Fredrik
Mr
27
Mr What
Bmw 320i-03
Beställt en 120iA-08
Tack för era inlägg, men det har knappast blivit lättare..*L* Har bestämmt att jag skall ha en automat åxå..
Jag valde 120d pga bra ekonomi och för att dom går att trimma så lätt med chip.
Mr
27
Mr What
Bmw 320i-03
Beställt en 120iA-08
Moore...Vad 'är det för årsmodell på din, och hur har du trimmat din bil?
Jy
43
Jyrinki
1800 -69
520dT -13
fdahl: Du har rätt!
Jag hoppas ändå du förstår vad jag menar om du jämfört tvåliters sexor med fyror. Ljudet vid tomgång, ljudet vid pådrag, ljudet vid maxvarv.
Synd att BMW slutat med de minsta sexorna.

Oo=00=oO
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tycker inte att 320i:n var speciellt upphetsande jämfört med 2liters fyran i E46. Har ägt båda och den stora skillnaden är egentligen bottendraget. Jo jag vet, det skiljer 20hk på toppen och det märks också men en 320 blir inte så kul ändå. Måste också säga att jag tycker ljudet är lite störande i 320:n, mysigt muller javisst, men i motorvägsfart är det störande.

Till ursprungsämnet. Väljer jag en bil under 200hk i en 1,5tons-bil väljer jag helst en diesel idag. Enda minuset är ju priset egentligen. Svår gissning med tanke på att jag väntar på en 320d... :) Tycker inte att någon är dum för att den väljer den ena eller den andra men i dagsläget är jag övertygad om mitt val.

Prova båda och välj själv. Glöm inte att köra den på det sättet du kommer köra den i några år framöver. Kör den inte som Ari Vatanen och välj efter det...

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Ta dieseln speciellt om du ska ha automat.
Trimma inte bilen då försvinner alla garantier. Om du absolut vill det så vänta tills dessa gått ut.

Mvh

Jonas
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jyrinki: Jag vet precis vad du menar :) Och jag tycker exakt likadant ang bensin vs diesel. Även moderna dieselmotorer låter hemskt trist vid tomgång, gaspådrag och höga varvtal. Dessutom har de tråkigt lågt maxvarv. Alltså precis just det som gör en BMW-bensinmotor så härlig (oavsett antal cylindrar). Men visst, ska man ha en stor tung bil och/eller köra långa sträckor på motorväg så passar nog diesel ganska ok. Enligt mig iaf :)

/Fredrik
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
Enligt mig så tycker jag du ska ta dieseln. Det är en otroligt rolig maskin den har bra vrid och den drar ju inte så farligt. Bensin modeller är ju alltid roliga men skulle rekomendera helt klart 120d. får man fråga om du ska ha coupe eller 4 dörrars? Och vad blir det för utrustning blir det m paket eller inte. Hoppas du väljer rätt gå efter ditt behov vad du känner mest för. Diesel är inget negativt många kan uppfatta det men lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.