AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.396

Bromsproblem E30!(luftning)

Visa användare
37
suzzu
325i - 92
hej!
har kollat rundor här på forumet men hittar inget som liknar mitt problem.
Har en 320ik- 88 (E30) och har precis renoverat oken, bytt skivor och klotsar. Och skulle börja lufta bromssystemet, men mitt problem är att det kommer inte ner någon bromsvätska ner till oken..varför?
Har testat en massa olika luftnings sätt men inget funkar, en person som trycker på pedalen och en öppnar nippeln inget händer, bromsluftningsbehållare( med tryckluft)inget händer, har satt tryck i behållaren men inget händer. har tagit tryckluften i bromsrör/slangar och det var rent där. Nu sist när vi satt tryck på behållaren med lite bromsvätska ( annars har det varit fullt) så satt jag och tryckte på bromspedalen och en kompis öpnnade nippeln, han kände att det kom tryck från nipplen men ingen bromsvätska, så då borde inte huvudcylinden va kass, eller?? När man pumpar på pedalen så åker bromsvätskan upp och ner. Men kan huvudbromscylindern kass ändå??
Vad är det som är problemet??varför kommer inte bromsvätskan ner??

Är väldigt tacksam för svar snabbt!!!

" Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på "
åker bromsvätskan upp och ner i behålaren när du pumpar på pedalen? det ska den inte göra!
Det sitter an backventill som låter mer vätska komma in i systemet ju mer klossarna blir slitna!

Din sådan ventil är paj / hängt sig! Jag hade precis samma problem på en saab en gång!

har du ABS?

HP
Da
57
Danne_02a
m535i -87
1502 -77
Testa skjut upp det bakvägen, med en (oljekanna)
Öppna nipplen så att säga å kör det den vägen, så ser du om
backventilen släpper, om det nu är det felet..

/Danne
Visa användare
37
suzzu
325i - 92
Men det blir att byta eller renovera huvudcylinder, för det är nog mycket rost i den me för pedalen fastnar lite ibland.
Kan ju ej öppna upp den själv, finns inga hål i låsringen som håller ihop allt.
jag ska lämna in min huvudbromscylinder och se vad dem säger, pratade med bromshuset här i kristianstad och dem sa att detta var ett vanligt problem på 3- och 5-serien!
nej jag har inte ABS..(tyvärr)
Jag tackar så jätte mycket för hjälpen!!

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Sensonic: Den där backventilen... Består den av en stålkula samt en liten rund metallskiva med ett spår i? Begriper isf inte funktionen riktigt. Förklara gärna utförligare.

suzzu: Jag hade samma problem med att jag inte fick fram någon olja till bakoken. Det löstes genom att fiska upp kulan och ta bort den där metallskivan. Man kommer åt dom om man tar bort bromsvätskebehållaren och den främre gummipackningen.

elpe300
325'an: Länk
Visa användare
37
suzzu
325i - 92
vilken metall skiva??
har öppnat upp min huvudbromscylinder och packningarna hade vänt sig helt och dem va inte så fina...synd att det inte finns någon rep sats till den, men får förhoppningvis den nya imorrn..
kan återkomma hur det gick..
men en liten sista fråga, är det något som jag ska tänka på nu när jag sätter dit en helt ny??något med luftningen??
jag ska väl lufta slavcylindern till kopplingen med??

tack för all hjälp!

Visa användare
37
suzzu
325i - 92
hej!
har fått ihop bilen nu, när jag hade bytt huvudbromscylinder så åkte vätska ner så fint så..
så nu är bmw ute igen på vägarna =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.