|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har drabbats av ett underlig ljud i min BMW 330 -02. Det låter som en tryckluftsslang som har ett litet hål där det pyser ut luft. Ljudet verkar komma under insuget men det mest märkliga är att det låter även in i kupén och ljudet kommer in via ventilationen på vänster sida. Ljudet är ganska högt också och riktigt irriterande. När man svänger så i vissa lägen så slutar det att låta och vid kraftig acceleration slutar det med. Jag har kollat serveoljan så det verkar inte komma därifrån heller. BMW kollade lite snabbt och ruskade bara på huvudet. Någon som varit med om detta fenomen? /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk | |
|
Kika på tråden "Högfrekvent pip i anslutning till gaspådrag". Hjälpte mig och tydligen en hel del andra med. Om annat blir det uteslutningsmetoden... Spraya med startgas mot bälgar osv och se om motorn varvar upp, det har jag blivit rekommenderad av BMW verkstad. Kan ge hint om någon slang ej håller tätt. |
|
|
Bumper! Jag har samma problem. Berätta gärna om du kommer på vad det är. Själv har jag sprayat startgas på insugsbälgarna utan att det påverkat tomgången så jag tror inte att det beror på dessa bälgar i mitt fall. Alla tips på lösning av problemet som bumper beskriver ovan tas emot med stor tacksamhet! |
|
| Eftersom det försvinner vid kraftig acceleration kan man ju misstänka att det är tjyvluft någonstans i insuget. Vid "öppet spjäll" sjunker ju undertrycket rejält och kanske det är därför det blir tyst. Kan tänkas att det finns något vakuummanövrerat under instrumentpanelen och att läckan är där. T.ex något spjäll till kupéluften. Kanske någon som skruvat lite med 3-serien kan svara på det? | |
| Har provat stänga av klimatanläggningen utan förbättring. | |
| Om det är någon läckande vakuumslang så kan det pysa även med klimatanläggningen bortkopplad OM det nu finns något vakuummanövrerat i den vill säga. Vakuum råder i systemet så fort motorn går, sedan kan vakuumstyrda komponenter påverkas av t.ex en magnetventil eller så. Det går ju att titta om det ser ut att gå någon tunn slang från insuget och in i kupén. Det kan skvallra om det finns något vakuummanövrerat där. Om inte någon som redan vet svarar förstås :) | |
| Är teorin förenlig med att ljudet är helt beroende av graden av gaspådrag? Vid t ex totalt gasuppsläpp eller vid ordentligt gaspådrag låter det inte alls. Det låter heller inget vid tomgång eller vid varvning vid stillastående. | |
| Ok. Det förändrar ju saken lite. Undertryck borde defenitivt råda vid tomgång. Minst undertryck råder generellt vid fullt gaspådrag på lågt varvtal. (På bilen i fråga styr ju en spjällmotor öppningsgraden så jag är inte säker på att gasen i botten innebär fullöppet spjäll på riktigt låga varv på samma sätt som på gammelbilar där en vajer från pedalen bestämde läget, men det är en annan sak.) Lite kuriosa i sammanhanget är att bl.a Volvo PV hade vakuumdrivna vindrutetorkare för 60 år sedan. Vid omkörning av en lastbil i spöregn så stannade torkarna vid fullgas just p.g.a vakuumet försvann. Det ni, alla som talar om Volvos försprång i säkerhetssammanhang ;) | |
|
Sen får vi inte glömma att det försvinner när jag vrider ratten till vissa lägen. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.