AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
51.535

e39 klapprar över ojämnheter - känt på alla armar o stag inget glapp

Sida 3 av 3
bi
7
bilskojarn
525i 24v -90
Oki, ska åka med den till en verkstad i början av nästa vecka få se vad dom säger. Men tack för svaret..

Mvh//
ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Bytte nedre främre länkarm igår. Så nu låter inte min nåt längre. Klapprade när man körde över ojämnheter typ fartgupp, dålig grusväg osv. Precis som nån skrev i tråden så blev det tyst om man bromsade lite lätt. Så nu är den prcis så tyst och fin som den ska vara.
Ett tips. Hissa upp bilen och ta en stor polygrip och kläm ihop bussningen närmast hjulet på länkarmen och kolla om det glappar. Minsta glapp hörs högt och ljudligt när man kör bilen på sämre underlag.
Pris länkarm. Runt tusenlappen (som alltid beroende på inköpsställe) . Kostnad jobb. 300kr. enligt min åsikt såpass billigt att det inte är värt att krångla med själv, om man inte tycker att det är jättekul att meka (vilket jag inte tycker)
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Jag hade exakt samma problem på min 3-serie, det skummaste var att problemet kom varje gång jag bytte från vinterhjul (185/15 till sommarhjul (235/17).

Gissar att framvagnen belastades på ett annat sätt, och hamnade i ett slitet läge, det lät dock ej vid bromsning.
Hittade aldrig problemet.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
För mig var det dämparna som var problemet (kan hända att någon av de ändra länkarmarna också varit lite dåliga, men dämparna var nog största boven).

---
Min bil: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har exakt samma symptom som ice. Har nyss bytt stötdämpare fram och höger fjäderbenslagring samt vänster stabilisatorstag. Dämparna var slut, men det kvarstår ett klapprande som blivit mer tydligt. Har beställt båda länkarmarna till höger sida från Waarwest, men inte hunnit fått dom.
I morgon avlägger SBP sin dom. Hoppas jag handlat rätt grejor :)
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Dämparna för mig också

/Christian

Länk
Hade också ett klapprande som försvann efter byte av stabilisatorstag och dämpare fram.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jaha, idag var man på SBP och hoppades få bekräftat att en spindelled glappar. En trevlig tjej (för en gångs skull) lät mig följa med och kolla och jag sa att jag vill att hon hittar minst ett fel :).
Visst hon upptäckte att ett krängningshämmarstag bak helt hoppat isär, d.v.s ingen krängningshämmarfunktion bak alls alltså. Då fick man skämmas lite. Men fram där det klapprar utom när man lägger an bromsarna där hittade hon inget trots idogt letande. På skakbordet kände jag själv på lederna och jag tyckte mig känna något litet glapp i ena spindelleden, men osäkert. Skall kolla beläggen också och försöka klämma ihop spindellederna få se. Kanske det blir ett par Vaico-länkarmar till salu billigt på Powerbörsen snart ;)
Klappret är tydligt, men nu kan jag också skriva under på att det inte är helt enkelt att hitta källan.
Ja
57
James007
325i Touring -06
Viggo och Anders-72

Jag hade tills i förmiddag EXAKT samma symptom på min e39:a. Klapprande nästan metalliskt ljud framförallt på grusväg, kullersten och över fartgupp. Ljudet försvann alltid helt vid minst lilla tryck på bromsen.

Först byttes ett krängningshämmarstag....ingen förbättring. Men det var ändå kass, så det var lika bra att byta.

Sedan hittades ett glapp i den nedre länkarmen (inne i kulleden) Kändes och hördes lite när man vickade på framhjulet när bilen var upphissad. Tänkte att nu fixar det sig....INTE

Ljudet var fortfarande kvar. Jag och meken kände vidare och hittade till slut samma glapp i även den nedre länkarmen (inne i kulleden), så även denna byttes. NU ÄR BILEN TYST SOM GRAVEN....helt underbart.

Kostnad inkl jobb och moms

3600 :- (helt nytt krängningshämmarstag, bär/länkarmar - en helt ny och en bättre begagnad)

Hoppas detta kan hjälpa er något på vägen eftersom jag verkligen känner med alla som liksom jag HATAR missljud.

//Jimmy
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
På min var det bromsbeleggen som satt løst når jeg hadde samme problem med oljud fram på dårlig veg.
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
James007

Vad jag kan se från ditt sista inlägg så har du 2 nedre länkarmar? =S

Jag har nämligen exact samma symptom så det vore kanonbra om du kunde specificera dig lite mer över vad det var som löste problemt.

Mycket tack i förväg..
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!
Jag har nyligen köpt en 525ia Touring -04. Jag har börjat höra oljud (mest vä sida) från framvagnen. Som ni beskriver, när man kör över grusväg, kullersten och minskade eller försvann vid lägre hastigheter och inbromsningar. Vad tycker ni att jag ska börja med. Hissa upp bilen med framhjulen hängande? Byta kräningshämmarstagen?

Det låter metalliskt (grus en burk) i naturen!!

Tacksam för hjälp
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hej,
tänkte rapportera att även på min bil var det främre länkarmen (casterstag) som var sliten. Tog ca 3 h att byta men det var guld värt. Tyst och skönt=)
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej igen!
Jag hissade upp bilen idag och lät hjulen fjädra ut. Ryckte i hjulen, men kändes tajt och fint. Inget glappar. Det behövs kanske mera kraft för att avslöja det glappet?? Börjar misstänka att bromsbeläggen fladdrar eller vibrerar i oket. Har ngn haft samma symtom?

Mvh
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
aousio min bil lät precis likadant som du beskriver stenar i en kaffeburk. jag hadde problem med stötdämparna å dess lagring dessa var slut. 18-19 tusen mil.

litet tips

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Avgassystemet som slår mot underredet?
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Ausio, om det låter metalliskt / mosa en burk / stenkross, när du kör, kan det vara att det kommit grus mellan bromssköldarna och skivan. Det framkallar ett ganska infernaliskt ljud. Ljudet försvinner om du lyckas pilla loss gruset. (Av egen erfarenhet)

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!
Tack allihopa för era input!
Jag har idag lossat stabilseringsstagen "kräningshämmarstagen" och visat upp dem till flera mekaniker. En tyckte att de var slitna, en tyckte de var helt ok och två andra tyckte att de var slut. Jag ska tänka på vad Brynar skrev angående grus mellan bromssköldarna och skivan.

ska utforska detta vidare. Det blir nog byte av stabilseringsstagen ändå.
Sen får vi se om oljudet försvinner!

Återkommer sen när jag hunnit hitta på bilen igen.
Mvh

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej igen!

Nu har jag beställt 4 st stabiliseringsstag till alla hjulen!
Har ngn bytt dessa bak? Jag har tittat idag där bak och jag kan säga på raka armen att det ser jä...lgt tajt ut, särskilt den nedre skruven! Famme verkar det vara gott om plats.

Mvh
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Hej!
Äntligen efter fyra dagars letande har jag hittat felet. Nu är det klapprande ljudet borta. Det var en massa grus bakom bromsskölden. Jag lossade de tre skruvarna som finns där samt en låsbricka. Då föll det ur massa små stenar. Jag blåste rent med tryckluft och monterade ihop. Nu är bilen så gott som ny :-). Hoppas att det här kan hjälpa någon med liknande problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.