AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
51.537

e39 klapprar över ojämnheter - känt på alla armar o stag inget glapp

Sida 1 av 3
Hissade idag upp bilen med hjulen hängande. slet och drog i allt, kollade speciellt krängningshämmaren som var det vanligaste enligt bmw. inget glapp nånstanns. ljudet kommer från båda sidorna. vad kan vara trasigt?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Fram eller bak?
framfram!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Brukar vara knepigt att hitta. Ett bräckjärn eller kofot att bända med brukar avslöja glappa spindelleder eller bussningar. Som sagt det lilla krängningshämmarstaget (kycklingbenet) är vanligt. Min 525:a fick ett nytt vid 7000 mil. Föga troligt kanske, men kolla även fjäderbenets överände (från motorrummet)

AE
men man tycker att när det klapprar så våldsamt som det gör, tom när man kör över en sten liten som en armbåge så borde det vara något rejält glapp..
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ja fyfan för sånna där fel. Det låter förjävilgt och kan vara hur knepigt som helst att hitta. Det kan även vara stötdämparna som är helslut, men mer troligt så är det krängningshämmarna eller casterstagen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När du kör belastas varje hjul med några hundra kilo. Det kan krävas en del kraft från något lämpligt att bryta med för att du skall upptäcka glappet med bilen hängande. Se till att båda framhjulen är i luften samtidigt så att du inte belastar krängningshämmaren. Kolla fjädrarna så att du inte har brott i någon fjäderände. Det finns en annons med bra bilder i Powerbörsen på en komplett framvagn E39 om du söker på "framvagn" Skriv ut den och gör en checklista över alla leder, bussningar och bultförband och gå igenom en efter en och försök att behålla lugnet :)

AE
Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
stabilisatorstaget....348 kr st......vanligt förekommande.....

*BMW* Be My Wife
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp. Kärt barn har många namn. Stabilisatorstag, krängningshämmarstag m.m. Hur som helst det minsta staget du kan hitta i framvagnen. Det förminder krängningshämmaren/stabilisatorn med spindeln. På bilderna i annonsen jag nämde tidigare är det utbytt på vänstersidan där det är guldeloxerat medan det på högersidan är orginal svart. Kom ihåg att båda hjulen måste hänga i luften så att krängningshämmaren är avlastad när du letar glapp i dom stagen. Tror lederna i det staget sitter lite utsatta för salt och blask. Mitt högra höll bara i 7000 mil.

AE
okok, ja jag får väl lämna in den för byte när jag har tid.
Vantage
Nästa ojämnhet du kör över så bromsa lätt före och lyssna om det är tyst då ??
Kan vara beläggen som glappar i oket, det låter som allt är löst då !!
Hade detta fenomen på min gamla E39:a där lätet iof kom från bakre delen, och detta berodde alltså på att beläggen hade glappat upp mot sitt fäste i oket.
Bytte belägg och allt tystnade ...

Vantage
nd
80
nderz
530iT -01
krängningshämmarstagen/stabilisatorstagen byter du enkelt själv,120:-st Länk
vantage! jag tror du satte huvet på spiken! har åkt runt nu och kört över fartgupp och annat och lägger jag an bromsarna med någorlunda tryck, behöver dock inte vara hårt alls, så försvinner ljuden! helt otroligt och ja det låter annars precis som halva framvagnen sitter löst. intenciteten på klapprandet gör också att det verkar troligt det skulle kunna vara belägg som sitter löst.

byte av dessa snarast. återkommer sedan!
nej beläggen var det inte sa bilmeken, hittade själv inget glapp där. sitter fjäder bakom som trycker på beläggen också. han trodde isf att en lätt bromsning kunde ge mer tryck på stabilisatorstagen och att det därför blev tyst då. sen skulle man inte kolla efter glapp med hjulen hängande som jag trodde. kände igen men hittar inge glapp, däremot gick vänstra staget att "snurra" väldigt lätt, inte det högra. provar byter så får man se sen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Stabilisatorstagen gör nog ingen skillnad om hjulställen hänger. Men vad det gäller spindellleder oc styrleder har nog bilmeken en klar poäng. Lederna befinner ju sig i en onaturlig position, jag menar det är ju sällan man tappar markkontakten när man kör :). Bilprovningens "rusk och skakbord" brukar nog avslöja det mesta. Har man tillgång till en 4-pelarlyft kan man ju alltid komma åt att bända och bryta fastän bilen står på hjulen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Spindellederna är hopplösa att hitta fel på om du inte, har lite tur och får dom i det läge där dom glappar, när man ändrar läge så hamnar kulan på ett läge där det inte är glappt. Jag bröt och bände tog kollad extra när jag började byta stötdämpare, fjäderbenslagring bussningar mm, och hade allt loss, SBP hittade inget i skaken heller , jag bad dom kolla extra noga.
Men till slut när jag tröttnat på dunkandet och spindeln blivit något mera sliten, så hittade jag glappet när jag lättade på hjulet på ena sidan, på domkraftsfästet , så hördes glappet när jag ryckte i underkanten på hjulet.

///MVH Hasso
Länk
stabilisatorstagen bytta, ljudet kvar :(
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länkarm/spindelled?
bilmeken trodde det kunde va stötdämparna. de är dock i övrigt helt ok.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Hade ett liknande klapperljud på min 528 E39 och efter en del felsökning visade det sig vara stötdämparna som var slut. Det var s-edc så ni kan ju gissa vad den notan slutade på ...
BM
15
BMW528i
520i -04
På min bil så var plåtarna som sitter över katalysatorn lös. Lät riktigt illa i gupp. Svetsa fast dom o nu är den tyst. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.