|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet hur man gör för att plocka bort bakrutorna på e36 coupé, årsmodell 1992? Det var tänkt att jag skulle tona dom så för enkelhetens skull vill jag helst plocka bort dom. | |
|
Du har en liten torx-skruv på bakfästet/spärren (innefrån coupen alltså), sedan tar du bort framsätets bilbälte (du drar bara bort den lilla plastkåpa/flärp som sitter på säkerhetsbältet), där tar du en stor insektsnyckel och skruvar bort den bult som håller fast bältet på sidan. Sedan bänder du låss den lilla "spärr" som du trycker på för att justera höjden på bältet (bara plast-detaljen), sedan rycker du låss den långsmala plastkåpan (inredningen), ryck loss i övrekant, sedan drar du den uppåt för att lossa i under kant. Därbak lossar du dem två stora torx-skruvarna som håller infästningen till bältet, sedan trycker du ut den justerbara del så du kommer åt den mutter som finns bakom (8mm tror det är där), sedan har du en likadan mutter strax under (inte under justerplåten). (Tappa inte muttern innanför kåpan, då blir det drygt att få fram den igen). Nu ska rutan vara loss. OBS! Det sitter två kablrar/trådar till rutan (larmet?), dessa sitter ungefär vid den undre 8mm muttern. Men du kan lossa rutan ca 5-8cm iaf, så du ser trådarna tydligt. Jag bytte listerna under bakrutan för några dagar sedan, därför jag kunde detta. Blir det för grötigt så säg till så ska jag ta om det lite bättre ;O) Iaf tar det inte mer än 10min att lossa varje ruta. Lycka till! |
|
|
Tack. Då får jag ta och prova ikväll då. Jag återkommer med resultat. |
|
| var det svårt att byta listen jag funderar på att göra det på min bil då den inte ser så fin ut ijo för sig har jag ett fönster som öppnar sig så det borde vara ännu enklare. | |
|
Det är inte alls svårt, bara lite pilligt. Ska du byta på coupen eller 518? Du behöver nog inte ta bort rutan för att byta listen, jag som var lite överambitiös. Men var noga med att trycka in/bak listen så det tätar mot den andra listen bara. Dock är det svårt när de sitter med tejp, så är det svårt att justera efter att man satt fast den på plats. Ett plus är att den undre listen på bakre sidorutan "bara" kostar 85kr plus moms, dem andra är lite dyrare. Köpte alla lister runt sidorutorna, kostar ca 1700kr inkl moms. |
|
| ,,det pilliga är mest att få bort de gamla tejpresterna, men det gick ganska bra att pilla bort med nageln och lite rengöringsmedel. | |
| Jag har då fixat med rutan under dagen och det gick smärtfritt, tack för instruktionerna! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.