AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.365

Erfarenheter av Autosafe.se - Försäkring mot fortkörningsböter?

Sida 1 av 2
Är det någon som provat Autosafe.se?

Tycker att det verkar vara en vettig tjänst. Det är lätt hänt att man råkar köra 80 på en 70-väg eller liknande, och då känns 495:- per år bättre än 1500:- per bot...

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
gäller det för ett regnr eller per person så att säga även firmabilen är försäkrad så länge det är jag som åker dit för fortkörningsböter?
Gäller per person/körkort

Mvh,
Kalle
___
Kalle Hansen :

Ser intresant ut-:;)

Ingen som har testat?

Länk

En till företag som erbjudare liknande tjänst, är det ingen från AP som har testat eller har erfarengeter av detta?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
495kr/år överstiger med 100% på snittet av kostnaden av de samlade senaste tio årens fortkörningsböter jag samlat på mig.

495kr/år är i mina ögon en kostnad som verkar billig men inte är vatten värt med 15 år och +45.000mils erfarenhet i bagaget.

Jag förstår dock din fråga och synpunkter/ aspekter fullt ut utifrån där du befinner dig nu.

Mvh
Asken
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
"Avtalet täcker endast hastighetsöverträdelser 1-30km/h på gällande svenska 70-120 vägar. Har du inte bilbälte eller bryter mot några trafikregler i samband med din ev. fortkörning betalas inte dina böter ut för varken hastighetsöverträdelsen eller de andra brott du gjort dig skyldig till."

Den här texten kommer nog skapa några diskussioner när det gäller utbetalning misstänker jag.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Maxad: Hur då? Om man t.ex. kör 90 på en 70 väg, med bälte. Hur ska det påverka utbetalningen? Motivera gärna...

Det dom avsäger sig ifrån med den texten är helt enkelt att betala ut pengar till "brottslingar". För folk som "bara" kör för fort gör sig ju inte skyldiga till andra brott i samband med det.

Min bil
Länk
Transocean
E34 brilliant: Jo, när jag som t ex autosafe.se säger att du inte hade bälte på dig förstås!!!!!!!!! Ska du dra mig hela vägen till domstol för att bevisa det motsatta i så fall? Har du råd till det om du inte har råd till dina böter? Således, var så säker att såna här klausuler

"Avtalet täcker endast hastighetsöverträdelser 1-30km/h på gällande svenska 70-120 vägar. Har du inte bilbälte eller bryter mot några trafikregler i samband med din ev. fortkörning betalas inte dina böter ut för varken hastighetsöverträdelsen eller de andra brott du gjort dig skyldig till."

KOMMER ATT ANVÄNDAS MOT DIG....

Juha
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Trender kommer, trender går men det är få som minnet återfår:)
Mvh
Asken

A true man tries to listen twice as much as he speaks.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag förstår inte riktigt vitsen med att försäkra sig för småutgifter. Det måste ju, precis som Asken är inne på, i långa loppet vara dyrare att försäkra sig än att ta kostnaden när den uppkommer.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Transocean: Det dom syftar på är dom fall då du får böter av polisen för både fortkörning och körning utan bälte. Och i dessa fall betalas inte dina böter av Autosafe. Men om du har haft bälte på dig och polisen tar dig för fortkörning och inget annat så betalar dom dina böter. Det är alltså polisens uppgifter Autosafe går på, dom kommer inte lägga till egna uppgifter och säga att du inte hade bälte på dig.

Men det kanske inte är lika självklart för dig som det är för mig med bälte?

För övrigt så ska jag inte "dra dig" till domstol och jag har råd att betala fortkörningsböter...

Min bil
Länk
Nocken: Varför har du bilen försäkrad då? :)

Fortkörning på 30- och 50-väg
km/tim över Nya bötesbeloppet Gamla bötesbeloppet
0-10 2.000 1.000
11-15 2.400 1.200
16-20 2.800 1.400
21-25 3.200 1.600
26-30 3.600 1.800
31-40 4.000 2.000
Högre hastigheter rapporteras till åklagare.

Fortkörning på övriga vägar.
km/tim över Nya bötesbeloppet Gamla bötesbeloppet
0-10 1.500 800
11-15 2.000 1.000
16-20 2.400 1.200
21-25 2.800 1.400
26-30 3.200 1.600
31-35 3.600 1.800
36-40 4.000 2.000

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Wendtan, jag kan se att jag äger två föremål som är värda att försäkra därför att förlust av dem innebär en rejäl ekonomisk smäll. Det första är mitt hus. Förlusten av detta skulle vara tusentals gånger värre än en fortkörningsbot. Det andra är bilen, men ett skäl till att jag har försäkring på den är lagkrav. Vagnskada ingår i köpet. Det enda jag har att välja på är delkasko. Jag tycker egentligen att det är ett gränsfall att ha försäkrning på bilen, men det beror på dess värde i förhållande till min årsinkomst. Jag skulle givetvis nöja mig med trafikförsäkrning om det rörde sig om en bil med lågt marknadsvärde.
Rent allmänt, 2000 kronor i böter är ju småpengar. Bilen kostar nästan det dubbla varje månad enbart i värdeminskning. Det säger ju sig självt att det i längden kostar mer att försäkra sig mot fortkörningsböter, företaget som tillhandahåller försäkrningen lär ju knappast kunna utverka mängdrabbater.
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
"Bilen kostar nästan det dubbla varje månad enbart i värdeminskning."

Om du köpte din 330 -06 ny så har du ju nästan dubbelt så hög värdeminskning som du skrev. En sån bil tappar ca 250kkr på 3år (om den kostar strax över 500kkr ny) vilket ger en värdeminskning på ca 7000kr/mån de första 3åren.
No
5.161
Nockenwelle
Jag köpte bilen ny. Då fick jag lägga 250000 mellan det jag fick för min 330i -01 och priset på den nya. Jag räknar med att ha denna bil i c:a fem år.
Man kan ju också jämföra med vad det kostar att tanka. Hur många gånger kan man fylla upp bilens tank för 1500-2000 kronor? Två eller tre gånger kanske.
Vad jag är ute efter är att det är bättre att ha en viss ekonomisk buffert i sitt bilägande än att betala försäkringar för småbelopp (som jag anser fortkörningsböter är, sett i relation till den totala kostnaden för bilägandet). Det gäller ju även bilar som inte omfattas av garantier.
I mitt fall så skulle en bot på 3000:- stå för en väldigt stor del av omkostnaderna för bilägandet, under en specifik månad. Faktum är att mina ägandekostnader skulle mer än dubleras. Dessutom skulle det kännas otroligt gott att kunna mottaga sin 3000-kronorsbot med ett stort leende och tacka konstapeln för visat intresse :D

Nåja, jag har inte slagit till än, och era åsikter uppskattas.

Beträffande klausulerna i försäkringsvilkoren så har jag läst genom dem och tycker att de är fullt rimliga. Kör man 30 km/h för fort OCH utan bälte eller med sprit i kroppen, då förtjänar man sina böter, och nästan också att bli inlåst på rakvatten och bränt bröd :)

Mvh,
Kalle
___
Nocken: Jodå, jag håller till viss del med dig. Men får man 2 böteslappar på 3600 kr/st samma månad så kan iaf jag tycka att de rör sig utanför defintionen småpengar.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Citat:
"Dessutom skulle det kännas otroligt gott att kunna mottaga sin 3000-kronorsbot med ett stort leende och tacka konstapeln för visat intresse :D"

Det kan jag mycket väl tänka mig!!! Nu lyckades du nästan övertala mig också att skaffa en dylik försäkring :-))
No
5.161
Nockenwelle
wendtan, visst kan man ha sådan otur att man får 2 böteslappar en och samma månad, men jag har aldrig ens fått två böteslappar under samma år, trots att jag är en notorisk fortkörare sedan 1980.
No
5.161
Nockenwelle
Sedan fartkamerorna kom till tycker jag mig mindre ofta ha sett poliser ute med laserpistol. I torsdags passerade jag för första gången på tre år en sådan kontroll. Som tur var såg jag den i tid och stampade på bromsen, så det gick bra.
En Active GPS kostar inte så mycket, men underlättar för den som vill undvika fartkameror.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.