|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag besiktigade min 330XD i Göteborg på bilprovningen. Frågade när han körde på bromsprovaren om 4 hjulsdriften höll för de, man besiktningsmannen sa att det inte vara några problem. Men jag tycker att jag har fått lite missljud nu ifrån 4 hjulsdriften! Vad gäller för dessa bilar: Min är årsmodell -03 Någon som vet?? |
|
|
Hasso gav ju svaret tidigare här i tråden, så tydligen är det ok...men, jag vill inte vara med om det på min kärra. Jag kan inte tänka mig att mekaniken i fördelningslådan, eller elektroniken i ABS och DSC gillar eller mår bra av att en axel står stilla. Jag kommer vid besiktningen nästa vecka att ha med ett färdigutskrivet "ansvarsintyg" som besiktningsteknikern får lov att skriva under ifall han tar ner min bil i bromsgropen. (Nej, jag kommer naturligtvis inte att vifta med det direkt, utan diskuterar såklart saken med teknikern först.) Vid förra besiktningen var det inga problem...det räckte med att jag sa att den är en 4wd, och att jag absolut inte ville att något skulle gå sönder. Han körde direkt förbi bromstestet och tog det 'på känsla' ute på gården istället. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Nee, jag tycker inte heller de känns bra att de kör den i bromsprovaren. Nånting måste ju ta lite stryk tycker man. Pratade men en BMW mekaniker på en auktoriserad BMW verkstad. Han sa att de inte fick köra xi, xd m.m. i bromsprovaren... Han sa: "man ska inte göra ett rullbromstest på en fyrhjulsdriven bil. sen om besiktningsgubben har koll på det är en annan femma.." Konstigt att de finns så olika bud! Det är ändå viktigt!! |
|
|
Jag vill minnas att det skall stå en notering i regbevis och i SBP´s register när det gör besiktningar om att vissa test inte skall genomföras. På min Diesel så står det tillexempel att de INTE får genomföra varvning av motorn för kontroll av co-halt på förhöjt varvtal. Så de testar den enbart på tomgång, detta pga. att BMW sagt att automatlådan kan ta stryk om man varvar den i PARK eller NEUTRAL. Vad gäller X-drive så vill jag minnas att då rullarna i bromstestet bara rullar i 1-2 km/t så skall viskokopplingarna inte koppla in fyrhjulsdriften på "gat" fyrhjulsdrivna bilar typ XC70 osv. Men det är ju upp till varje tillverkare att utfärda undantag på sina modeller. Eller? Möjligt att jag har fel. //amullo |
|
| det finns bromsprovare för 4wd bilar (rullarna snurrar åt olika håll, så det snurrar bara i diffen, inte i fördelningslådan/haldex-/viscokopllingen). vi har skaffat en på jobbet pga av krav från audi. verkstadschefen var inne och frågade grannen (SBP) om de ville låna den när behov fanns men de tackade nej och menade att alternativt bromsprov dög fint. jag skulle nog föredra ett riktigt bromsprov ändå.. | |
| Jag har samma fundering, kommit fram till något? Enligt BMW så ska det vara lugnt men ibland yrar även personal där i nattmössan | |
| Intressant, vad gäller för e90/e91 xdrive? | |
|
jag besiktigade nyss min 330xd -10 och frågade då vad som gäller vid bromstest med 4wd. Han svarade att bara men inte gasar så kopplar den inte in fyrhjulsdriften, detta gäller bara BMW sa han också. |
|
|
Å nätet kan man hitta mycket läsvärt. T.ex. i skriften "E83_xDrive.pdf" på sidan 13 står det följande: "When driving onto brake analyzers, move the selector lever to the N position on vehicles with xDrive and an automatic gearbox. This keeps the transfer case clutch open and the vehicle cannot be pulled off the analyzer. On vehicles with xDrive and a manual gearbox, do not press the accel- erator after driving onto the brake analyzer: This ensures that the transfer case clutch is kept open." Länken: Länk och om den inte skulle fungera så googla på "E83_XDrive" Brasklapp: Dock vet jag EJ huruvida just 330iX är konstruerad efter samma princip. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
En Xdrive har väl haldex och inte konstant 4wd som tex min 330xi från 2001, det är en enda besiktningsman som kört alternativt test på den under mina år så man blir ju jäkligt orolig om de andra är klåpare, förhoppningsvis så var han bara osäker och tog det säkra före det osäkra. Jag har nämligen fått glapp i min fördelningslåda enligt en BMW-verkstad vilket kostar 30-40 kkr att fixa till, de vill byta kardan med mera samtidigt. |
|
| Besiktade nyss min 320D 2010 x-drive automat och den var inte med i besikningshandboken över bilar som får köras i bromsprovaren. Däremot var 325x och 330x med. Gäller bilar från -01 och nyare. | |
|
Inte har väl BMW Haldex?! BMW Xdrive är väl en egen konstruktion. |
|
|
Jag har aldrig heller hört att BMW skulle använda Haldex. __________ Mvh Grelle |
|
|
Det är bara att kolla vad som står i TIS. För min bil står det följande: Länk När jag var på besiktningen så hade de koll på detta. Det kom upp på datorn att de fick köra i bromsprovaren. CS |
|
| bmw har 3 olika 4wd system tror jag där det första ix och det sista xdrive 04- låser mittdiffen vid behov och det som fanns där emellan ex x5 99-03 med öppen mittdiff . alla är 4wd hela tiden (nästan) men det är inte haldex | |
|
Länk e23power |
|
|
Enligt bilprovningens handbok: BMW X1, X3, X5, X6 325XI, 330XD, 330XI 525XI, 530XD, 530XI 2001 - Automatisk växellåda; växel i N-läge Manuell växellåda; växel i friläge, gaspådrag får inte ske med rullarna igång Min är tillverkad 09/2000 om jag inte minns fel men är årsmodell 2001, frågan är om ovanstående gäller då. |
|
|
tar upp en gammal tråd. Besiktigade min x5 e53-2002 manuell vx med helt mekanisk fördelningslåda. Alltså prefacelift utan elektrisk styrd lammel- mittdiff . dom provade bromsarna på provaren ! tyckte den ville upp ur provaren. kontrolanten tittade lite konstigt och testade lite mindre bak . drivlinan borde hålla utan problem rent mekaniskt. men trögheten i drivlinan kan ju ev kännas lite. e23power |
|
|
Här finns en liknande tråd då jag var nervös för samma sak Länk |
|
|
Länk Mycket tyckande och gissande. I länken står det generellt om äldre 4wd och sedan får du klicka dig vidare för aktuell modell. e23power: BMWs tekniska dokumentation säger att det är tillåtet, förutsatt att några villkor är uppfyllda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.