AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
22.276

Kan man verkligen köra en 330 xi i bromsprovaren?

Sida 1 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag blev lite fundersam häromdagen, då jag kom på att Bilprovningen körde ner min 330 xi -02 i bromsprovaren vid regbesiktningen. Är det verkligen vettigt? Den har inte gått sönder, men det som fick mig att börja fundera var att jag tycker bilen "diffar" när jag backar med fullt rattutslag åt något håll. Tål verkligen BMW.s fyrhjulsdrift bromsprovaren?

mvh Johan
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ojj gamla ix pallade inte med detta varje fall.Tycker du borde kontakta Bilprovningen så att detta blir noterat på papper,med underskrift.

Mvh/Micke
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Oj han på bilprovningen tänkte nog inte på att den va 4hjuls driven, de undviker oftast d, vet tyvärr inte vad bmw använder sig av för system deras eget x-drive -02?? Tidigare allhjulsdrivna volvo går ej att köra broms prov på men nyare med haldex ska fungera har iofs aldrig sj vågat prova, ta o testa så att du verkligen har din drift på alla fyra hjulena kvar...

kicken
en helt klart intressant fråga,. (när jag bes. pickisen ) frågar dom varje gång iallaf. .. men det kanske är på sin plats med mer info om IX-bimmers :-) , i värsta fall kan det ju bli en onödigt dyrbar konsekvens...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Varför är det annorlunda med bromsprovaren än när man bromsar ner farten på tex vanlig motorväg?

__
Bilblogg:
Länk
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
mugge: man kör en axel i taget i provaren, en axel rullar i provaren, en står still, o beroende på inehållet i centerdiffen/transfer (lamell lr visko) så kan man lätt skrota den tyvärr..

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Fördelningslådan gillar inte att ena hjulparet snurrar medans det andra står still.

Mvh/Micke
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
min gamla audi quattro körde de i bromsprovaren under tiden jag var och hämtade kaffe... såg vad de höll på med och skrek åt dem att ge fan i det precis när de hade kört igång rullarna och börjat bromsa... men bilen sa ifrån själv... ett högljutt KLONK och bilen skuttade i princip ur rullarna... jag var vansinnig och bes.teknikern bad om ursäkt och åkte ut och bromsade... som tur var så var det snö ute, så jag kunde prova om nåt hade gått sönder... men det hade klarat sig som väl var. Men det var ju som sagt det gamla Torsen systemet utan någon som helst elektronik... å ganska överdimensionerat var det... så det höll som sagt...

Kan tänka mig att dagens elektronikstinna bilar inte mår så bra om man utsätter dem för detta... :S

// Erik
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Min Bronco kördes i rullarna med ikopplad fyrhjulsdrift. Broncon och dess mekaniska fyrhjulsdrift höll utan problem, men den gjorde ett fint skutt i hallen.

Quattro ska vara okej att rulla såvitt jag vet. Diverse viscosystem är känsligare.

Sex på alla fyra, roligast så!
ps
37
psilow
M240ix -20
Porsche Cayenne -20
Min Golf V6 4M kör de ALLTID bromsprov på enligt "alternativ metod" (som det står på pappret), dvs de buskör lite bakom provningshallen och testar bromsarna. Bättre för våra fyrhjulsdrivna vänner...och definitivt roligare för provkillen! :-)

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hmm, man blir ju inte mindre fundersam. Men är det någon som vet med 100% säkerhet att det är ok eller inte? Innan jag ringer besiktningskillen?

Audi's torsen ska vara ok att köra i bromsprovare, men jag vet verkligen inte hur känslig BMW's är....

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Min polare kör en 4-matic MB 300 -89 den körs inte på bromsprovare, den finns en spak att stänga av systemet men den har inte SBP hittat:)
jag tror dom normalt har koll på vilka system som kan köras på bromsprovare och inte.

Enligt TIS så är maximal bromsprovning för 4hjulsdrivan max 3minuter per axel. Vid längre proving måste bilen köras minst 1 km för att få en tillräcklig inoljning av fördelningsväxellådan

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Tackar Hasso, då vet jag att jag det är ok. Jag kommer ihåg att han körde väldigt snabbt genom bromsprovaren, det tog max 30 sekunder. Han visste alltså mycket väl vad han gjorde. Känns skönt! Tackar för hjälpen!

Mvh Johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Johan: Ja, den går att köra i rullbromsprovare.

Det finns inte mycket att ta fel på längre, samtliga modeller som får köras i rullbromsprovaree står listade i kontrollbesiktningshandboken, resten får inte köras i rullbromsprovare. Det står även vilka villkor som ska vara uppfyllda, t.ex att switchen på MB 300 4-matic ska stå i testläge.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Dumt överhuvudtaget att köra en permanent fyrhjulsdriven bil på rulle. Var jäkligt nära att en bes. man totalsabbade farsans Honda CR-V när jag ropade att fyrhjulsdriften inte kan stängas av! "Just det ja" svarade killen och åkte runt banan istället...
kicken
ja exakt! - dumt ! jesperado; det finns info men hur stort är "mörkertalet" ?? ...f-n jag kommer ihåg när jag hade tid över till jeepåkningen.. en "detroit locker" diff , fram och bak + frihjulsnav , ... vissa kommentarer löd typ ; -ja du måste vara duktig? ...exakta värden ,hög/vänst..bägge axlar...:-) ...men även om detta är omöjligt på en IX -bimmer ..så var det alltid lika kul att se bromsprotokollet....(det säger väl allt? alltså jag hade i princip kunnat plockat dän bromsarna på ena sidan , och fått samma värden? ..som sagt mera info om verkligheten , och moderna fordon, tror jag på...säkert många bilars transmissioner som får "leva f-n" tack vare deras inkompetens, ..skrämmande egentligen med tanke på att majoriteten av SPBs personal är före detta bilmekaniker... rätta mig om jag har fel....

/kicken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kicken: Du har just varit oförskämd mot en hel yrkesgrupp och speciellt då mot bilinspektör Jeppe, så ta och tagga ned dig lite grann i din inlägg.

///MVH Hasso
Länk
kicken
hasso:..ja isåfall ber jag om ursäkt då, men ibland kan man ju undra hur det funkar i praktiken med bromsprover överhuvudtaget, ...(och varför ska en SPB-kund stå med "mössan i hand"?? ) ..så tagga ner gör jag icke, det är min uppgift som fordonsägare att se till att bilen är laglig enl.förekommande regler, men sedan är det inte min uppgift att sköta deras jobb..eller hur.. man ska kunna skicka vilket fordon som helst till vilken SPB-station som helst..med en förare som har behörighet att köra dit /därifrån..för att få besiktning utförd ,enligt alla ISO standarder...UTAN att fordonet tar eller utsätts för onödiga påfrestningar, eller kan ta skada på annat ev. sätt... sedan finns det väl naturligtvis väldigt duktiga och motiverade tjänstemän/killar även hos SPB ..men säkert även rötägg/karriärjägare... så helt kort kan sägas att inget personligt mot SPB som sådant ,...men nog kan väl tänkas att det gör en del "tavlor" även där som på vilken arbetsplats som helst

m.v.h kicken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja ingen är ofelbar vi gör alla våra fel!

///MVH Hasso
Länk
kicken
hasso: ja så exakt så är livet! ...men ibland kan det vara lite "krystat" .. jag har själv ådstadkommit återbesök för våra lastbilar /släp ibland , men det är den mänskliga faktorn..många saker att "styra upp" ensam...det är fort gjort att t.e.x glömma att mäta upp en "slit ring" i dragyglan på ett släp = klar 2a .. men för det mesta brukar det gå "klockrent" ..så summa summarum är att se till att ALLT är i sin ordning (och helst ännu fräschare) ...så brukar allt rulla på ..

m.v.h kicken
852
Sörpan
325xi -02
Min brors 325xi -02 har körts enligt alternativt bromsprov de gånger den har besiktigats. Personalen har haft koll på det utan att det har behövt påpekas.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.