AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.233

Min m3 e 46 i duell mot E55 AMG-500 hk igår kväll

Sida 1 av 2
pa
36
pallejohansson
M3-E46- coupe - 2002
Hamnade av en slump bredvid ( vid ett rödljus innan motorväg från Malmö till Lund) ovan nämnda bil sent igårkväll.....de 2 killarna tutade,vevade ner o frågade om vi skulle ge gärnet till 250 km / h.....jag sa att jag är chanslös.....men ok....vägen svängde innan det blev rak motorväg,så det fick bli att vi väntade in varandra efter den svaga svängen.....sen stampade vi från rullande i ca 40-45 km/h.....min är manuell.....så denna låga fart gynnade inte min 2a växel ( det skulle vatt från rullande i ca60-65)....men ok......full gas ....o väntad utgång.....fast när mätaren visade lite över 250 ( då varvade jag 5ans växel ca 7500 varv ( jag har ingen spärr o ca 17 hk mer....dvs 360hk ).....så var jag i mina ögon endast ca 10-12 billängder bakom monster V8an......ok tycker jag....vad tycker ni ????????
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
10-12 billängder är enormt mycket =)).. jag har kört mot min polares Volvo S60R, både från start och även rullande, jag brukar va ungefär 5-6 billängder före han varenda gång. men det är alltid kul o testa Live stället för alla siffror som skriv överallt.
va e55 svart

pa
36
pallejohansson
M3-E46- coupe - 2002
visst....10-12 billängder e väl mycket....men man ska ju vara chanslös mot 500 hk V8.....men trodde att han efter 200 km skulle typ försvinna....men det gjorde han inte.....så halvnöjd får man väl vara ....ha ha ha
pa
36
pallejohansson
M3-E46- coupe - 2002
Maxad....jag bara undrar....när du tävlat mot Volvo s60R....var det ända till 250 ???
Undra hur mkt en 507 hästars m5a eller en e39as m5a hade kommit efter
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
vilken e55 amg har 500hk? en e55 amg ska ju ha 476hk.
och det låter alldeles för tok för mycket, med 10-12 billängder.hur mycket varvade du bilen egentligen?
pa
36
pallejohansson
M3-E46- coupe - 2002
klart jag vet att den har 476 hk....trodde inte jag behövde vara exakt....alla vet vilken merca jag menar......o svaret blir....klart jag varvade ur varje växel....7900 rpm !!!!!.....tror mycket berodde på att när vi startade från rullande,så låg jag på endast 3000 rpm i 2 ans växel.....tappade mycket där !
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
du startade vid fel intervall, men ändå ska väl inte vara 10-12 billängder hur som hellst.var du själv i bilen och de två?
pa
36
pallejohansson
M3-E46- coupe - 2002
ja....dom var 2....svårt att uppskatta avstånd i 250kmh....( man håller ju ett öga på vägen )....men det var nog 10 längder....sorry !
m3 är inte en överlägsen bil bara inse...den andra bilen har ju mer än 100hk mer.
med tanke på duell...det kommer att bli en rejäl sådan om ett par veckor här i sverige en Porsche Carrera GT mot Mercredes SLR MC Laren,vad tror ni om utgången där? Blir rullande från 50km/h upp till 250...
Rascal.

Lite lustigt att en del blir förvånade att det finns bilar som är snabbare än BMW.
BMW ÄR trevliga och roliga att köra men dom är INTE världens bästa bilar och inte världens snabbaste heller.
Jag tycker mig till och med se att den en gång så berömda kvaliten på BMW har börjat naggas i kanten.
Har läst mycket om knirk och gnissel och småfel på E60, jag hade inget sånt alls på min gamla 540 E34 -93.
Men det är nog så med alla biltillerkare idag, produktionskostnaderna måste bantas eftersom det måste göras nya modeller oftare idag än förr.
Och skall det bli billigare att tillverka bilar så tummas det ofta på kvaliten.
DEt köps in billigare komponenter.

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
jag säger inte att det inte finns snabbare bilar än bmw men det är för tok för mycket ändå med 10-12 billängder och + 1 extra pers dvs att mersan väger över 2 ton.vilket är drygt 400 kg mera än m3 trotts att mersan har över 100 hk mera.en M5 e39 är markant snabbare än M3 och jag har själv provat mot en e55 amg på motorvägen och allt som allt drygt 3 billängder var han snabbare upp till 250km/h.har provat mot nya M5 e60 och den kan jag säga att jag blev förnedrad av, iaf uppe över 200.men upp till 180 så ledde jag.vi körde tills han fick in spärren dvs ca 270km/h och allt som allt ca 5-6 billängder.och alla vet att M5 e60 är snabbare än e55 amg.här är filmen så får ni bedömma själva

Länk
Gemini__
Kul med film också, går riktigt fint din M5:a.

Mvh:
Thomas
Er
36
Erik Wall
BMW Z4 3.0 -03
en merca 55sl amg kompressor 476 hk och 750 nm tror jag, har ett
otroligt klipp mellan 150 och toppfart om spärren tas bort kommer
den upp i ca 325 km per timme och kommer inte långt efter en
lambo murcilago till toppfart.

Wall
En SL55 AMG har 500hk till skillnad från E55 som har 476HK

Rascal.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Som ni kan se så är det samma bilar(modeller) olika tider, alltså kan det bero på förare,vädret,själva bilen.Det kan vara två samma modeller men den ena är lite bättre,har det lilla extra.
E55 och m5 e60 år lika i mina ögon,men m3 är i en annan klass.Den är långsammare rakt fram men alla vi vet vad som hännder när det börjar svänga.
Kan klippet i mercan bero på högre vridmoment vid lägre varv?
Det är ju inte bara hk som ger resultat.

som sony tar upp så finns det många faktorer som inverkar
här finns en kuls sida som man kan jämföra olika bilar med som kört på strippen
Länk

Länk
ovan var skillnaden mellan m5 och e55 emn här kan ni sätta in vilken bil ni vill och jämföra Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.