AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.503

Lågnivå till baslåda org stereo

Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Skall koppla in en baslåda i kärran! Kan man koppla in lågnivå på orgstereon i e39an

Gäller 530d e39 -99
Inte på Business stereon utan modifiering osv, möjligen på de större systemen. Enklast är högnivåomvandlare från högtalarkablarna bak.

FP
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Hur kan jag ta redan på vad jag har för system då?
Hur ser stereon ut, vad står det för beteckning på den?
Ibland får man även med en utrustningslista tillsammans med instruktionsbok osv.

FP
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Det är Business stereon jag har. står ifall de på kasett däcket.

Det finns ett mektips ang detta, sök på gör det själv osv.
Om du inte vill löda i stereon så går det alltid att koppla hög>lågomvandlare på högtalarkablarna bak.

FP
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Har testat att kopplat in mig på högtalatkablarna bak och får det att funka till en viss gräns. så forrt jag ska kräma på lite högre så klipper steget och stänger av och startar om sig. Spelar inte fullt ut! ÄR inga fel på steg eller basar har kopplat in det i min andra bil och där funkar det klockrent.

Den klipper ifall att jag höjer volymen lite mer än normallyssning. går inte att spela högt.

Den klipper ifall att jag drar på mer bas på inställningarna.
Ingen som har en aning om vad som kan ha blivit fel.
Mvh Jon

Du har en hög>lågnivåomvandlare då? Är ganska säkert för hög nivå in till steget, man får dämpa med ett par motstånd.
Det kan också bero på att omvandlaren inte har galvanisk skiljning. Slutstegen i originalstereon är bryggkopplade och ger c:a 12-15W ut och det ligger likspänning på högtalarkablarna ifh till jord. Om denna likspänning kommer på slutstegets ingång så kan det säkert klippa och bråka.

FP
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Är lågnivåomvandlare jag har! Igentligen så kan det juhu inte bero på omvandlaren efter som att den skickar juhu bara ut ljudsignalerna och har juhu inget att göra med strömmen tills steget.

Steget stänger av sig och startar sedan om igen när jag sänkt volymen eller sänkt basen på inställningar på org stereon.
Är juhu pricis som om den inte får rätt spänning.

Mvh Jon

Eller får för hög signal som du skriver, alternativt en signal med en likspänningskomponent pga den matande stereon som jag skrev tidigare. Jepp, det finns lågnivåomvandlare som inte innehåller DC-block.
Men även matningsspänningen inkl jordanslutningen till steget är självklart viktig, jag förbesåg kanske detta. Hur matar du, vilken kabelarea osv?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.