AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.818

Banta en M3E46 ?

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Är det möjligt att banta ner en M3 med ca 150kg ?
Vad tjänar man på i vikt om man skulle byta ut Huv,Tak till Kolfiber och även Avgassystemet till Titan ? tänker ENDAST på vikt nu!
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Glöm inte den stora viktboven i bilar. Byt ut glasrutor till Lexanrutor samt ta bort lite dämpningsmaterial.

Börja med den billigaste bantningsmetoden är alltid bäst :)

.!.. o[õ_Õ]o ..!.
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Kolla hur mycket Loaded bantat.. Tror det ligger där i krokarna. På en vanlig M3 sitter det ju också elstolar som väger as.. Sen kan man ju alltid kasta ut baksätet också för att minimera vikten lite till :)

MVH Johan
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Glöm inte bromsar (kpl) + fälgar...
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Sani; bromsar sparar man väll inte några KG på ?? möjligtsvis fälgarna.
LexanRutor likaså med att plocka bort baksätet va inte tanken, utan att bilen ska se och kunnas avnända precis som den gör idag. Men ett par Recardo Stolar fram borde sänka vikten något så den räknar vi in =)
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Byta ett par bromsar till ett par helt i aluminium kan nog spara ett gäng med kilon! Avgassystemet kan du nog också spara en hel del som du säger. Reservhjul, domkraft, verktyg har du också att ta bort. Aldrig fylla spolarvätsketanken full (tänkte på dem som har närmare 5liter eller dyligt).

Sedan finns det ju dem som bantar som satan på bilen, för att sedan slänga in högtalare, navigator, skärmar och prylar på ett halvt ton! ;O) ,, men antar inte du ska göra så!
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Bromsarna kommer nog kosta mer än vad det smakar, Men avgassystemet har jag hört att man kan spara runt 30kg på, kan det stämma ??

""Är inget jag håller på med kan jag tillägga, är bara rent allmänt nyfiken på vad man kan göra åt vikten""
La
133
Laths
M3 GT -95
spara 30 kg på avgassystemet ? kör du utan system då? :D
Det är nog mer snack än att vara sant. ´

Du kan däremot tjäna på att rensa all inredning och byta huv,tak,baklucka och dörrar till kolfiber... men bara en huv i kolfiber går loss på 10 lax så det är en dyr historia. Även fälgarna kan ju skaffas fram i magnesium alternativt titan och väger då ingenting knappt. Annars är det att slänga ut reservhjul skrapa underredsmassa osv osv... Mycket jobb men 150 Kg är ingen omöjlighet. Bara baksätet väger nog 30-50 Kg skulle jag tänka mig

Mvh;

Christofer
La
133
Laths
M3 GT -95
En kul sak vore om du slängde ut baksätet och satte det på en stor våg och vägde och allt det övriga och sen gjorde små noteringar här ibland :)
lite uppföljning sådär.

Mvh;

Christofer
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Baksätet är inte mkt lönt, ryggstöd+dyna väger inte många kilo..bättre att bara ha 10 liter i tanken alltid då :)
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Detta gäller M3 E46 2003

Bakre ljuddämparen väger 24.2 kilo
Bakre mellanrör väger 9.2 kilo
Främre rör med kat väger 12 kilo, så bara här finns 45.4 kilo. Ett titansystem väger väl ungefär hälften va?

Framstolarna väger 29 kilo styck plus 11.8 kilo i underrede om de är elektriska = 41 kilo x 2= 82 kilo..

Baksätet däremot väger knappt 10 kilo totalt.

Golvmattan väger 20 kilo, visserligen är detta lågt placerade kilon

Huv 10.4 kilo plus klädsel
Dörrar 17.8 kilo styck = 35.6 kilo plus elhissar etc..
Baklucka 11.5 kilo plus klädsel

Räknar man snabbt på detta får man 214 kilo som kan ersättas av lättare material eller skippas helt som golvmattan. Sen finns ju som nämnt innan lexanrutor istället för glasrutor.

Bakrutan väger 8 kilo och sidorutorna fram 4,6 kilo/st, framruta 12.3 kilo

Diesel-räsern
/Rickard
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Tack för infon tarzan325, det var en del kilon! Intressant att veta var du hittat det också :)

MVH Johan
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Här Länk
Finns vikt på exakt allt som ingår i bilen..

Diesel-räsern
/Rickard
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Tackar så mycket!!

MVH Johan
Visa användare
3.753
Sani
Maxad;

jo - bromsarna kan du spara en hel del kilon på, se bara på Porsches keramiska! Har för mig att det rör sig om sex kilo lättare per STYCK, och det var bara skivorna... (Orkar inte leta upp det, rätta mig gärna) Visst är det dyrt ja, men då får du ju samtidigt riktiga bromsar att matcha din ev framtida kompressormatning?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
tarzan, fint info där, det va ungefär vad jag hade tänkt mig, att med ett byta på Avgassystemet, Huven,Framstolarna,bakluckan, så borde man kunna spara in ca 100kg utan problem. Avgassystemet som jag tittat på väger 6kg, slutsat :
Avgassystem Titanium : ca 6kg
Recardo Stolar f: ??
Huv Kolfiber : ??
CSL lucka kolfiber : ??
med dessa byte så borde man väll lätt kunna dra ner dessa kilon på `??

Sani; jag tvekar inte att man kan spara in några kilo på bromsar, men vad kostar ett par Keramiska bromsa, det går väll löss på run 30k, det va så jag resonerade att det inte va värt pengarna, fast o andra sidan har man gjort allt detta så kan man väll kanske komplettera med detta också.
Visa användare
3.753
Sani
Det räcker nog inte med 30k för hela kittet, snarare det dubbla...men å andra sidan är det inte "några kilo", utan typ 20-30 om jag uppfattat det rätt!
(Plus då det estetiska + samt bättre bromsförmåga)
BadaBing
du kanske kan ta bort chiptrimmet..:)
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
jag vill varken trimma eller banta min, va bara nyfiken som jag även nämnde tidigare i tråden. Sen varför ska jag ta bort et chip om jag skulle banta bilen ?
BadaBing
skämt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.