|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har sökt på forumet men inte riktigt hittat något om ämnet... Jag har beställt en Garmin GPS som man monterar på framrutan. och jag skulle vilja ansluta den till strömförsörjningen utan att behöva lägga en kabel på instrumentpanelen ner till siggutaget... Är det någon som har något bra tips om hur jag ska dra kablar och titta ström någonstans så det ser snyggt ut?.. Kan man tjuva ström från någon annan kabel eller måste jag dra enda till batteriet? //Eric\\ Ny BMW-ägare | |
|
Original är ju en ciggplugg. Kan du fixa annan 5-volts strömförsörjning med kontakt av USB-typ så går denna också bra, annars återstår att fixa en sladdhona för ciggpluggen. Finns hos t.ex Kjell & Co eller Clas i sjön. Sen letar du upp ström under instrumentbrädan efter att ha släppt ner skyddet över pedalstället, vit/lila ger ström i nyckelläge 1, brun kabel är jord, om du inte väljer nån skruv som sitter i bilchassiet som jord. Allt får enkelt plats under intrumentbrädan. Du kommer att hitta flera vit/lila och bruna kablar, i princip kan du välja vilken som eftersom strömförbrukningen för GPS:en är försumbar. Sen leder du ut kabeln till vänster och följer kanten längst ut och fram till rutans underkant osv. Efter detta syns inte mycket av installationen. FP |
|
|
Tack för ett mycket bra svar =) På ciggkontktakten till GPS:en så ska det tydligen finnas några lampor som visar strömförsörjning och att den har kontakt med sateliter och sånt så den kanske är bäst att ha åvanför instrumentpanelen. Men på andra sidan så bör det ju synas i displayen om den inte har någon stömförsörjning eller satelitkontakt.. =) Finns det ett mellanrum till vänster som gör att man kan leda ut kabeln där eller måste man låssa på något innan? //Eric\\ Ny BMW-ägare |
|
|
Glömde en sak För att ansluta kabeln till vit/lila, kan man ansluta den andra kabeln hur som hällst med "sockerbitar" eller finns det något bättre sätt.. Tänkte så man inte förlorar ström till någon annan viktig komponent? //Eric\\ Ny BMW-ägare |
|
|
Det finns flera sätt att tjuva ström på kablarna. De strömtjuvar som man viker över och pressar fast funkar om man hanterar dom rätt och använder rätt modell, i synnerhet när det bara handlar om något hundratal mA som här. Tyvärr finns det en del av sämre kvalité också, men t.ex 3M har modeller med dubbla knivar som är bra. Vissa modeller ger en flatstiftskontakt ut som man ansluter vanliga helisolerade kablar på osv. Annars funkar skruvplintar eller isolerade skarvhylsor som pressas med tång också. Obs riktig tång, ingen hobbyvariant. En bra variant på E39 är att montera en cigghona (paneluttag) inne i det lilla facket som finns till vänster under ratten, då kan man jacka ur pluggen om man vill och ev. skymta indikeringsdioderna också. Garmin har ju en variant med TMC-mottagare i ciggpluggen, den har även en tunn antenntråd för denna mottagare som man bör dra fram så att trafikmeddelanden osv funkar. På denna plugg sitter en röd och en grön lysdiod som visar funktionen på TMC. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.