AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.569

Felkod " Aktivering , MAP kylning" ?

su
47
supercharger
530 Touring -03
Hejsan ,
Jag lånade ett instrument och kollade fel minnen på min bil ( 530 Touring 03:a ) . Den talar om att följande fel föreligger för närvarande -
" Aktivering , MAP kylning . Kortslutning till jord eller avbrott ( P1619 ) "

Det går att radera , men kommer tillbaka igen efter en stund . Inget som syns på bilens fel lampor , utan upptäckte det endast mha instrumentet .

Kan inte påstå att jag märker att bilen går dåligt , möjligen att det är något orolig tomgång ( varvräknaren kan darra lite ibland ) .

Någon som kan tänkas veta / ha en god ide ?

Mvh Supercharger

su
47
supercharger
530 Touring -03
Hej igen ,

Hittade följande på nätet , kan det vara termostaten ?

My E39 has developed two SES that are recurring, P0456 and P1619. These were pulled by a BMW technician using their special tool. The P0456 was for a small leak, and this returned after being reset. The gas cap is on tightly. Any idea what else could be causing this reoccurrence. As for the P1619 MAP Cooling Control Circuit Signal Low. The technician diagnosed this as being a bad thermostat, with a price tag of $250 to fix. Anyone else had this problem? What did you do to fix? Was it in fact the thermostat? Thanks for you help.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Din felkod motsvarar BMWs 123= PO1619. Mig vetligen så bör det vara signalen från termostatens karakteristigivare elanslutning till DME som är för låg eller avbrott,glapp i kablaget.
normalt ska spänningen vid kall motor vara 5V när sedan bilen blir varm så sjunker spänningen ned till 0.5V kan se om man kör livedata med tex carsoft.
det kan bero på att det fattas vatten i termostathuset så det blir fel värde ut, eller så är anslutningen dålig, givaren dålig är min gissning

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.