|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska köpa en e34 och vill verkligen att köpet ska bli rätt den här gången. Sist var det en besvikelse. Vad ska jag fråga ägaren innan köp, och vad ska jag kolla på plats. Beg guiden här på forumet är till stor hjälp. Vill bara kolla med er andra om ni har yterligare tips. Vänligen | |
|
det som jag tycker är absolut viktigast att kolla på en gammal e34 är rost, för dom rostar ganska friskt! sen beror det ju lite på vilken motor det är, alla har ju sina svaga punkter.... den ska kännas tight å fin i styrningen, inte vibrera(speciellt runt 90-100) och inte klonka bak- eller framifrån vid ojämnheter men som sagt, en motor kan man alltid byta ut men när rosten väl kommit så är den där för att stanna så det är prio 1 mina ögon! |
|
|
Håller med! Har man svets o en hink med spackel så kan man köpa en rostig bil men inte annars. Gärna låga mil o massa papper. :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
FredricF |
Här är mitt privata regelverk som jag har prövat både all följa och att bryta mot. Följa funkade bäst: Regel nummer 1: Ha inte bråttom. E34 är ingen ovanlig bil. Regel nummer 2: Se regel 1. Regel nummer 3: Vid minsta misstanke, köp inte bilen. Och var misstänksam. Regel nummer 4: Betala för en bra bil. Det lönar sig. Köp inte en bil som du måste börja med att reparera. Mer konkret: Om du är ute efter en 540iA så se upp med växellådan. Det tycks vara en svag punkt. Omlackade bilar rostar i regel. Kolla efter lackskarvar runt dörrar och luckor. Läs Länk /Fredric |
|
Länk Länk __ Bilblogg: Länk |
|
|
Läs begagnatguiden där finns det du behöver veta. Länk E34 har inte speciellt stora problem med rost sett till bilarnas ålder tvärtom faktiskt. Rosten är mer estetiskt störande, nederkant på dörrar och framskärm hjulhuskant bak, baklucka. Det är sällsynt med upprostade tröskellådor och golv på E34. |
|
|
Kolla allting man bör kolla oavsett vilket märke det är du är intresserad av. De flesta fel på bilar är faktiskt ganska lika. Oftast Rost oljeläckage Slirande koppling motorrassel Elfel Dåliga stötdämpare Dåliga bromsar Historik Servicenbok Lister Vattenläckage ja det finns säkert mer att kolla. |
|
|
Kolla oljestickan noga att det inte finns vita spår på den. Kan vara lätt att glömma på plats, kolla oljan i övrigt. Kolla att bilen inte ryker för mycket vitt. Kolla kylarvätskenivån. Lyssna på motorn efter knackande ljud. Lite rassel från motorns framkant är vanligt på bilar med vanos, men för mycket skorrande/rasslande kan indikera på sliten vanos. Lyssna efter klonkande ljud i fram & bakvagnen (kanske står i beg-guiden, minns inte). Det är inte alltid bara krängningshämmarstagen det är fel på när det klonkar fram, kan vara casterstag också. Dom är lite dyrare att byta (mellan 1500-1800 för stagen). Kolla under bilen för att se om det finns rost. Det finns några pluggar som sitter under i framkant av underredet, dessa kan rosta och sedan stänker det in vatten i kupén vid regn. Inget jobbigt att fixa, men har det varit så länge kan du ju lista ut hur mattan ser ut undertill (lyft på mattorna i kupén för att se om det ser fuktskadat ut i såfall). Det kan jag fixa bild på för jag hade det själv på en tidigare e34. Rätta mig gärna om jag har fel. Mvh Johan! |
|
|
Alltid glömmer man nått. Jag brukar alltid fråga ägaren: 1. Varför säljer du bilen? 2. Hur länge har du haft bilen? Bra svar tycker jag är: 1. Bedöm själv. 2. Kort tid är självklart indikering på att nått kan va fel, men behöver inte vara så. Kan vara någon som handlar med bilar och säljer och fixar för att tjäna en slant, då borde han i så fall säga det ärligt och då är det nog ingen fara. Ring upp gamla ägaren för säkerhets skull. Om det inte står i annonsen frågar jag om det finns servicebok, om inte frågar jag efter papper eller kvitton på service. Det här med att "jag har en polare som är bilmek som har servat min bil" tror jag är rent skitsnack. Lita aldrig på vad ägaren säger hur snäll och tillmötesgående han än verkar. Be att få nummer till hans polare i så fall och ring och fråga om du kan få papper på service och delar. Kolla upp i fall bilen är köpt på Kredit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.