AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.042

nån som vet varför den inte startar ?

Ke
34
Kewk
535i -88
Hallå hallå,nån som vet vad som är fel på min bil?.Den har funkat hur bra som helst så länge jag haft den,startat i alla väder osv.Men sen fick den stå i garaget en natt då det regna väldigt mycket ute,när jag sen skulle starta den dagen efter så hoppa den igång efter ett bra tag,men han gick inte mer än på 500varv och den dog när man gasade,nu startar den inte överhuvudtaget.Nån som vad felet kan vara?,Håller förövrigt på att renovera karossen,plockat bort alla lampor osv,det kan inte ha nåt med de att göra?,har ju såklart tagit ur batteriet när jag hållt på. tacksam för svar.

bilen i fråga är en 535i -88 e34.
hej ba
bort med stiften.
blöta?
gnista?
går bränslepump när du kör på startmotorn?

nu har du lite att göra!!!! återkom sedan får vi se.

Micke
FredricF
Låter väldigt mycket som bränslepumpen. Fast det kan vara annat förståss.

Om tändstiften är torra är det nog pumpen, om dom är blöta av bensin är det nog relaterat till tändningen. Man kan inte vara säker men det är en fingervisning.
Ett sätt att kolla om det är tändningen är att spruta startgas i insuget. Tänder inte bilen då är det förmodligen problem med tändningen (observera att den går inte många varv på startgas).

Med ett par slangar som passar på tankens utlopp och retur borde det vara kanska enkelt att testa pumpen. Anslut extraslangarna i stället för dom "riktiga" och slå på tändningen och se om det sprutar bensin ur nån av slangarna.

Har du larm? Jag hade ett gammalt larm i min bil som beslutade sig för att stänga av bränslepumpen helt oprovocerat. Tog en hel dag att hitta felet och en dag till att operera bort det gamla larmet.

Med en voltmeter är det ganska enkelt att mäta om det kommer spänning till pumpen, man kommer åt den uppifrån genom golvet i bakluckan på min E34 540AT -94, borde vara liknande på din bil. Ett varningens ord bara, om man drar ur elkontakten till pumpen och mäter direkt i kontakten så kan man mäta upp 12V även om pumpen är bortkopplad. Det beror förmodligen på att voltmetern är väldigt högohmig och de reläer som stänger av pumpen inte bryter helt (typiskt för halvledarräler som kan sitta i larm) eller att det finns krypströmmar av andra skäl. (Jag gick på detta vilket kostade mig ca tre timmar extra felsökning). Det bästa är nog att mäta med en 5W glödlampa eller nåt liknande.

Pumpen kan ju också vara trasig. Jag vet inte om du har plasttank men på min med plasttank var det ganska enkelt att lyfta locket och ta ur pumpen (nåt jag egentligen inte behövde göra men vart "lurad" till, se ovan).
Så här ser det ut: Länk

Lycka til.
/Fredric
Ke
34
Kewk
535i -88
Jag har tagit bort tändstiften,dom var inte blöta.
Jag spruta in lite startgas i insuget,och den tände till men starta aldrig..Ska kolla pumpen i helgen,vart sitter den förresten?
mvh
Ke
34
Kewk
535i -88
Såg att du skrev vart den satt,dumt av mig,ska kika det,tack för hjälpen:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.