AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.664

Vad Står "M" för

Sida 2 av 3
Sn
41
Snow
M5 -95
Tjena har inte hängt med i tråden,men, ja!.. frågan gällde m3,m5,m6 o.s.v...och jag är nästan säker på att det står för motorsport men jag har en envis vän som vägrar förstå det...och det var inte lättare att få ett korrekt svar här :)
Paap Reeder
... notera att det är skillnad på M och M.
M:ét i M535 "betyder" inte samma sak som M:ét i exvis M5.

M5 och övriga M-bilar byggs i en särskild "fabrik" medans en M535 "bara gjorde en avstickare" på den ordinarie linan och fick sig litet mera plast under magen, fjädrar o s v.

MVH /// Paap R ... är dock inte helt säker
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Var du tvungen att röra till det ännu mer Paap Reeder? ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så för att sammanfatta..

Det M som står framför M1/3/5/6 står för Motorsport. M i motorbeteckningen, (ex. M50B25) står för motor.

Paap Reeder tog upp det enda specialfallet, eller finns det fler?

850 CSI och 320is är ju också specialfall men de heter de ju inget med M, men det har varit iblandade ändå, så det blir lite tvärtom jämfört med M535.

Mvh Johan
Alla M bilar har inte byggt i M fabriket, T.ex E39 M5 byggdes väl på samma monteringslina som alla andra E39'0r?

///M står för Motorsport.

M30 är en motor, där man med lite fantasi kan konstatera att "M" framför 30 betyder med all sannolikhet "Motortrettio".

Som nämnt tidigare har ju ///M motorerna ett "S" framför sina motorbeteckningar. Som t.ex "S62".

M8 har ju inte funnits, men 850CSI hade väl en motor som hade beteckningen "SXX"? XX=nummer.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Paap: M5e34 är sista "handbyggda" i egen fabrik.

b-motor: Du har rätt, 850csi hade motorbeteckning S70.
modano
M-bilar tillverkas inte på särskild fabrik.
Kikade på montering i Dingolfing och där blandades vanliga 5-or med vanliga 6-or och M5´or och M6´or!
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
"... notera att det är skillnad på M och M.
M:ét i M535 "betyder" inte samma sak som M:ét i exvis M5.

M5 och övriga M-bilar byggs i en särskild "fabrik" medans en M535 "bara gjorde en avstickare" på den ordinarie linan och fick sig litet mera plast under magen, fjädrar o s v.

MVH /// Paap R ... är dock inte helt säker "

Ehh... Då får du gärna förklara för oss vad M:et i M535 betyder...! Om du nu vet att det inte betyder Motorsport så måste du ju veta vad det egentligen står för?

M535 är en 535 med Motorsport-detaljer så det är klart att M:et i M535 betyder Motorsport!
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Här kan ni även läsa lite fakta om M535i Länk

Att sen M:et i motorbeteckningen inte betyder Motorsport är ju en självklarhet. De skrivs heller inte ut med den karaktäristiska M-loggan i något fall.

BMWs M när det ser ut så här Länk betyder alltid Motorsport och inget annat.
La
133
Laths
M3 GT -95
Jag hoppas detta klarar ut diskussionen.

Mvh;

Dear Christofer

Thank you for your latest e-mail.

We hereby confirm that the M in our various models stands for motorsport.

Kind Regards,
BMW Customer Service Team

------------------------------------------------------------------
Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft
Board of Management: Norbert Reithofer, Chairman,
Frank-Peter Arndt, Ernst Baumann, Klaus Draeger, Michael Ganal, Stefan Krause
Chairman of the Supervisory Board: Joachim Milberg

Christofer
Paap Reeder
... okejdå!

... men vad är det som är "Motorsport" i en M535 förutom plastspoilers, lite fräsigare fälgar, Bilstein och litet emblem här och där?

Prestandamässigt tappar den nog på en vanlig 535 eftersom M535:an är tyngre.
... men ser klart fräsigare ut.

MVH /// Paap R
Det som är motorsport i M535 är väl just att bilen är "tunad" av M-avdelningen. Enligt dom broschyrer jag har uppger inte BMW nån skillnad i prestanda/vikt på M535i jämfört med vanliga 535i.
Nämen den är ju inte "tunad" av M-avdelningen!
Om du med "tunad" menar motortrimmad.

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Nej, jag menar inte att motorn är trimmad. Jag menar att bilen är "tunad" av M-avdelningen! Men jag kan väl skriva att bilen är stylad av M-avdelningen då om det var svårt att förstå... :-)
Paap Reeder
Nu blir det långt.

För det första skall vi skilja mellan s.k svensksålda bilar och icke sv.sålda.

Jag refererar till att jag kan varje molekyl i min bil samt en dito sv.såld 535 som jag för 5 år sedan tog automaten ifrån och som jag också dissekerade i molekyler.
Dessa bilar var identiska vad gäller motor och chassie.

Jag ref även till omfattande korrespondens och kontakter med dåtidens gen.agent Förenade bil i Malmö när jag i början av 95 - skulle ordna nya fjädrar till min bil.

BMW hade problem med avgasvärdena kring 85-87. M5/E28 klarade inte de svenska kraven och gen.agent fick bara importera ett ex - som sedermera såldes till HMK och som enligt obekräftade rykten saknar taklucka som en följd av Drottningens önskemål om en bil utan lucka. Därför har jag heller aldrig varit intresserad av den gröna M5/E28.

M30- motorn är ju inte heller ngn miljömotor s a s. En vanlig tyskbil klarade inte heller den de svenska avgaskraven.
Vad gjorde man då?
Jo Schweiz hade ännu strängare krav och Munchen fixade till en slö box samt puls-air på dessa bilar. Tror dom gav 195 eller 200 hp.
Man importerade således Schweiz-modellen av 535:or samt satte dit en litet tuffare box som gav 208 i s t f 218 ... och så var 535:an "hemma" s a s.

Vad gjorde man sedan. Jo eftersom typningen är dyr för gen.agent beslöts att importera vanliga 535:or som ju redan var typade.
Dessa hade skärmbreddare + bakluckespoiler från fabrik. Man monterade i Malmö på front- och bakspoiler ... inga borrningar behövdes.
Så kom man till tröskelbreddarna. Dessa borrades för clipsen och M6-skruvarna fram och i bakkant. Man sprutade in tectyl i lådorna men av den eftermonteringsanledningen rostar alla sv.sålda M535:or först bakom framhjulen och sedan längs trösklarna.

Den 535:a jag tog isär hade rullat 15 kmil och fanns inte en enda rostgnutta på den ... dock omfattande stöldskador. Trösklarna var nya inuti.

Sedan satte man dit stolar, emblem i front och bagagelucka och på stolar samt monterade sportstolar och ratt.
Man kunde se det på 535:an att golvmattorna var förfragmenterade medans det på min M535:a så har man kört metoden med Morakniv för säteselektroniken.

En svensksåld M535 är inget annat än en dekaltrimmad 535:a. Ingen E28 har imoprterats av gen.agent med sportchassie eller s.k M-technikchassie.

Det är en allmän skröna att en M535 är "sänkt från fabrik". Inte en sv.såld i a f.

Beträffande den länk som angavs ovan så har jag ögnat den i bastun och är tveksam till att det är en officiell BMW- produkt.

Skulle dom ha satsat på snäckan istället för att piffa upp motorn? ... dom kanske inte klarade av uppgiften med motorn och avgaskraven så det fick bli snäckan.

Vad är honungsmarinerad havregrynsgröt med citrondopping? ... jo det gör jag varje morgon. Havregrynsgröt med en sked honung och en droppe citronsaft.

M + 3 siffror typ M535 - > är ren dekaltrim
M + 1 siffra typ M5 - > real stuff.

... men snygga är dom. Det är därför jag har min kvar.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Glömde:
... härutöver trixade man med olika hjul som alternativ till TRX.

MVH /// Paap R
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Glömde en sak till Paap!
M635! M+3 siffror, även denna är real stuff! ;-)

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Paap Reeder
... helt rätt M635!

Det var en GROV miss av mig.

På alla "real stuff" står det väl dessutom - M-POWER - på ventilkåpan.

MVH /// Paap R
Kan rekomendera ett studiebesök hos M gmbh på Daimlerstrasse(!) i Garching i Münchens utkanter. De gånger jag varit där har Met i firmanamnet uttolkats som Motorsport och inget annat. Lika troligt är att Met i motorbeteckningen M70 står för motor. Radar man upp ett antal M efter varandra går tankarna snarast till ett känt svenskt chokladmärke./ Motorsport forever.
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.