|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Som texten lyder ovan...har för mig att det ska stå för Motorsport?? | |
| Länk | |
|
Den där länken stämmer inte till 100%. M står kort och gott för Motor. Christofer |
|
| Är du säker på det? Möjligt att folk fått det om bakfoten men överallt man läser så talas det om "Motorsport". Wiki är inte någon speciellt trovärdig källa men det finns ju många andra. (bla Länk | |
|
Om M bara stod för Motor så är det konstigt att M-paket inte innehåller några motormodiferingar alls och likaså bilar som M535i har väl samma motor som en vanlig 535i, men på chassi och kaross finns ju skillnader. Trodde M stod för Motorsport. Mvh Johan |
|
|
Inte för att detta kanske säger så mycket, men på Z4 race car står det ju tydligt BMW Motorsport. Mvh Johan |
|
|
Ställer mig också tveksam till Laths kommentar. Kollade i en av mina BMW-böcker "BMW av Schlegelmilch, Lebrink och von Osterroth". Följande mening hittar jag i denna bok: "With the M1, BMW Motorsport GmbH created for itself a prestige visiting card for all subsequent products which utilized the prefix "M"." Sen kan man ju tolka detta på olika sätt... ___ //Ulf |
|
|
jag ska hålla lite högläsning för er ur boken "historien om BMW" av andrew noakes. Och jag citerar; "På 60 talet började BMW att använda sig av en ny kodsekvens för att ange sina bil- och motorprojekt. Bilarna gavs ett E nummer (E för Eintwecklung,"utveckling") medan motorerna identifierades med M-nummer8 M stod förstås för Motoren (Motorer)." Och så levde de lyckliga i alla sina dagar :) Men som sagt så det säkraste är väl att mejla Bmw i tyskland och fråga... för allt kan ju ha delade uppfattningar. Mvh; Christofer |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
M:et står för BMW Motorsport GmbH!!! Har hängt med sedan racingtiderna på 70 talet då en särskild avdelning ( Motorsport GmbH)stod för vidareutvecklingen och framtagningen av racingmotorerna. MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
...alltså måste det användas TVÅ "M" hos Bmw: – det ena används, som Christofer skriver, för motorbeteckningar, som min fd bils motor M54... – och det andra används som en förkortning av "Motorsport", både på bilmodeller, exvis M3, och tillbehör, exvis M-pkt II... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
just vad BMW M GMHB står för vet jag inte. Däremot vet jag att M1 M3 M5 M6 M8 osv där betecknas M:et för motorn. Christofer |
|
| Jag tror nog att det är ufo som har rätt i det här fallet. Dvs att M i t.ex M3 står för Motorsport och inget annat. | |
|
Laths: M1, M3, M5 och M6 (någon M8 har aldrig sålts) är vad modellen heter. M GmbH:s motorer heter alla (utom M88 i första M5:an och M1) något på S, ex S50 i din bil. Däremot heter BMW:s vanliga motorer något på M exempelvis M20 i sexcylindriga bensin e30. Det typiska BMW ///M som de flesta tänker på står för Motorsport. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Av det du "läste upp" Laths tolkar jag också det precis som tryggve skrev. Mvh Johan |
|
|
Motorsport såklart allt annat är lögn....:) |
|
| Vi kanske skulle ta reda på vad Snow frågade om i första inlägget. Var det M som i motorbeteckning (ex. M30) eller var det den dekal med tre färgglada streck som man ser lite väl ofta på bakluckor/grillar? Är rätt säker på att han menade det senare. | |
|
Motorras? ;) /L |
|
| Laths du har fel. M är Motorsport. | |
|
Håller med er om att M:et (i tex M3, M5, z4m) står för motorsport medan M:et även står i motorkoderna (tex M10, M50 osv). Det är olika M och betyder både motor och motorsport beroende på var man hittar de. Så ni behöver inte klanka ner på Laths då även han har rätt. Frågan är bara vilket Snow menar i tråden?! O==00==O //Filip |
|
|
Han måste väl mena M som i den M5a han äger? Annars skulle han väl fråga vad M i motorbeteckningarna står för? Mvh Johan |
|
|
Jo jag håller med där, dessutom skriver han att han har för sej att de står för motorsport.. Då borde han ju mena det.. O==00==O //Filip |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.