AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.971

varför hoppar "skuttar" min 316 vid start?

wm
5
wmb316
BMW 316 -91
Har en 316 -91 som jag precis köpt, problemet är att bilen hoppar eller skuttar på 1 växeln när man precis kör iväg ibland 4-5 skutt tills man fått upp farten och kan lägga i 2:a växeln, felet försvinner om man trycker ner kopplingen eller hjälper till med kopplingen när man åker iväg (lite slir) det går att få samma fenomen på 2:a växel om man (nästa) startar med 2:an. Snälla hjälp:-(

fa
29
falle
325 -92
Låter som det skulle kunna vara silentblocken i bakvagnen som e slut. Hur beter sig bilen i övrigt, t ex i kurvor? Känns bakvagnen konstig?

/Falle
wm
5
wmb316
BMW 316 -91
Bakvagnen känns ok enligt mig, inga problem i kurvor och om man ligger på 2:ans eller 3:ans växel och gasar till så "klonkar" det inte till. Någon sa till mig att det kan vara motorfästena som behöver bytas?

St
35
Strudde
318i E46 -00
Kolla så den inte tar tjuvluft...då kan du få det fenomenet att den hoppar på lägre växlar
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Kolla Hardyskiva (Guibo) och stödlager ev vxlådskuddarna också.
fa
29
falle
325 -92
Nä, det e nog inga bussningar då. Eftersom felet försvinner vid frikoppling så kanske det e nåt med växellådan som schnitzermann e inne på.
wm
5
wmb316
BMW 316 -91
Hoppas att det inte är växellådan:-( Får börja undersöka i helgen, tack för alla tips!
Min 328 beter sig lika dant, liksom rycker/hoppar fram när jag ska köra iväg, typ som om att den inte får tillräckligt med gas och jag kan ju inte ge hur mkt gas som helst när jag kryp kör eller kör ut ur parkeringen..

Hur kan jag lösa detta, kan det vara jag som är dålig förare?
Löste du felet wmb316?
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Jag har hört att detta beror på nån beläggning (asbest?) i kopplingen. Det inträffar bara när det är varmt ute och jag har haft samma fenomen på typ 3 av mina BMW med manuell låda.

Ingen fara och högt normalt enligt min meck.

Carl
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tja det kan bero på sk värmeplattor på svänghjulet, det kan bli"blåanlöpt" fläckvis och det ger ojämn anliggning och friktion, ryckigt bil när man ska iväg.
Jag har det"problemet" på MB190 men det uppkommer när bilen rullat längre sträckor än normla 1 mil om dan och blivit genomvarm, sällan/aldrig vid kortkörning.
Kopplingen byttes ett halvår innan jag köpte bilen vid 17000 mil och det skulle noga ha bytts svänghjul också, bilen har rullat 24000 nu och ska väl bort under sommaren, har många ggr tänkt och byta svänghjulet, när gumman gnäller ibland, men hon har ändå tyckt det varit onödigt av nån anledning:) Man får ändra kopplingshanteringen när problemet uppstår, så funkar det rätt bra.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.