|
|
|
|---|---|
|
Var på besiktningen och fick en 2:a för glappande spindelled på vänster sida. Har surfat runt lite på forumet och förstått att detta är lite av en barnsjukdom på E46:orna. Hur svårt är det att byta spindelleden själv, kollade med BMW och de tog ca 1600 för spindelleden och länkarmen som satt i ett stycke. Om man nu inte klarar det själv vad kostar det att lämna in det? Någon som har bytt oss Bavaria i Göteborg? pris.... Något annat man bör byta när man ändå är där fram och rotar? | |
|
Det är trångt och sitter som berget, men är egentligen inte speciellt svårt att byta länkarmen.. Jag lyckades :) En lyft var skönt att arbeta på. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Hej! Jag bytte också mina länkarmar själv för några veckor sedan, man måste tydligen byta hela armen. Instämmer med föregående inlägg om att det inte är speciellt svårt. Det svåraste var att få bort de gamla lederna p.g.a att de satt som f*n. Bestämde mig för att byta själv, BMW tar ju betalt ganska rejält, blev ungefär halva priset att göra det själv jmf med BMW. Jag gjorde så här: 1. Inhandlade länkarmar samt bakre bussningar på Mekonomen, tyckte det var bäst att byta både höger o vänster när jag väl höll på, min var glapp endast på vänster. 2 länkarmar + 2 bussningar gick på ca 3500:- till min bil (328i E46). Byt gärna bakre bussningarna också när du ändå håller på, då vet man att allt är nytt o fräscht sen. 2. Pallade upp bilen på två pallbockar. Då kommer den upp högt, står stadigt och man får bra med plats under. En garagedomkraft underlättar. 3. Sprayade lite WD-40 på de muttrar och bultar som skulle lossas. OBS! gör rent de gängor som sticker upp ovanför muttrarna så du inte drar in en massa smuts i gängorna, går tungt som f*n då och i värsta fall skär de ihop. Tro mig, jag vet....... 4. Tog bort skyddsplåten (plasten) under motorn. Kommer inte åt det inre fästet annars. 5. Nu är det "bara" att lossa muttrarna på de främre fästena och bultarna på det bakre. I någon instruktion stod att man skulle använda spärrskaft, det lyckades jag inte få dit så det blev blocknyckel. Går långsamt men det är bara att jobba på. Muttrarna är av lås-typ så de börjar aldrig gå lätt heller.... 6. När muttrar och bultar är borta så ska man ju ha bort länkarmen också. Jag använde Biltemas brytgaffel (19-1241) för 40 riksdaler o det funkade fint. Finns avdragare också men har inte provat dem. Slå in gaffeln mellan länkarm och fästet i bilen. Om den inte lossnar av bara det så tar man hammaren och knackar på fästet, knacka ej på länkarmen eftersom det då bara fjädrar och inte ger önskat resultat. Jag fick slå rätt rejält på både brytgaffel och fäste på ena sidan för att det skulle lossna. 7. När gamla armen är borta är det svåra avklarat. Sätt dit den nya armen plus bussning och dra fast ordentligt. Jag använde lite Loctite på bultarna till bussningarna men inget på muttrarna då de låser av sig själva. 8. Klart! Bara en sida kvar då.....:-) Mvh Petter |
|
|
Hänger på tråden Det kom ju kraftigare spindelleder på senare årsmodeller, 2002? Passar dessa eller måste man fortsätta med den klenare modellen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.