AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.074

Konstig försäkringspremie på BMW 525

_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Jag har bestämt mig för en BMW 525-03, kikade även på en V70 2,5T-04..ringde å kollade försäkringarna på den och jag fattar inte varför BMW kan kosta 6200:- och Volvon 3500:- /per år (halva priset nästan)?? Någon som har en rimlig förklaring..trodde dom gick efter vikt/hk men där verkar jag ha väldigt fel?

/Mvh Martin

//BMW
_martin_:

*Bmw är dyrare när det händer någonting
*Bmw är mera inblandad i olyckor % än volvon
*Bmw stjäls mera än Volvo %

Gi
56
Gizze
BMW 320i Touring -05 (E46)
Kolla på flera olika bolag så ska du se att det kan skilja ganska bra i premien.
Kommer ihåg när ringde och kolla på min gamla 9000 och det skilde 3000kr/år från ett till ett annat bolag.

Så ett tips kolla runt på flera bolag.

Kolla med Aktsam tex.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
-martin-Ring fler bolag så sparar du säkert en tusing iaf.Kan det vara så att du fick pris på volvon med vagnskadegaranti års modell 04 05 22 och yngre har det.
Sen så är Bmw dyrare generellt som starre skriver, men kanske lite bränslesnålare och billigare i service!

Mpower
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan mycket väl vara som betan skriver. Jag hade tidigare en V70 2.4t -02 och när jag bytte till 530iAT -01 så ökade min försäkring med dryga tusenlappen. De 525iAT jag kollat på har legat på exakt samma pris som 530iAT så den prisskillnad du fått känns felaktig. Volvon hade jag försäkrad i Volvia och BMW'n har jag hos Originalförsäkringar men det här ju väldigt individuellt vilka bolag som erbjuder bäst priser.

Så länge jag hade vagnskadegaranti på Volvo så kostade den drygt 3000kr/år. När den gick ut så steg premien till 6000kr/år har jag för mig och för 530'n betalar jag drygt 7000kr/år.

___
//Ulf
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Alla försäkringsbolag räknar olika därför kan det variera mellan bilmärken/motorstyrka/ålder på ägare/hur länge ägaren haft körkort.....mycket som spelar in.

BMW orginalförsäkringar brukar ha hyffsade priser på BMW, Sveland har också bra premie men något hög självrisk. Tennant har bra priser på bmw men tar ej importbilar.....

Kolla runt eller om du inte orkar så kontaktar du instaplanet och låter dem göra jobbet åt dig.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
*instplanet
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
de1ta:insplanet använder inte alla bolag tex dem större boalgen har inget samarbete med insplanet!

Mpower
An
14
Anibadh
540i -94 (6 vxl)
kolla med www.vesta, fick jättebra pris för min 540, 5688/år halvförsäkring
jämnförd med folksam 9.500/år halv

BMW...Freude am Fahren...!!!
_m
274
_martin_
Har ringt runt nu och kollat men det är fortfarande länsförsäkringar som är billigast! Har dock inte kollat med Instplanet.. någon som tror att det lönar sig? Är lite brydd över att det är så mycket dyrare med en BMW än Volvon men,men.. det kostar att ligga på topp ;)!!

/Martin

//BMW
Länsförsäkringar var billigare än Vesta?? (insplanet kollar inte upp Vesta!)
_m
274
_martin_
Mm..inte riktigt sanning från min sida men det skilde bara några kronor per år på Vesta och Länsförsäkringar (ca 80:-) men jag är så nöjd med länsförsäkringar sen tidigare, aldrig några problem vid skador plus att dom har återbäring till kunderna när det gått bra! Har fått tillbaks bra med hundralappar dom senaste åren så det blir nog absolut billigast i längden!

/Martin

//BMW
Ok, Vesta "vann" igen alltså? ;-)´

SKulle nog blivit större skillnad om du haft större motor gissar jag.

Hur som helst, Länsförsäkringar kan faktiskt vara intressanta för mig också då jag använder mig av dem i andra sammanhang. Ska kolla upp dem också.

Gissar att jag kan få lite bonus om jag samlar flera försäkringar hos dem.

Gällande bilförsäkringar för BWM: Mitt intryck är att Vesta, Aktsam och Länsförsäkringar är billigast (Vesta oftast allra billigast). Insplanet är lite kluriga. Vet att de INTE jämför med Vesta. Om de jämför med Aktsam och Länsförsäkringar är jag osäker på.

Insplanet lurar egentligen sina kunder tycker jag. Man får ju känslan av att jämför ALLA försäkringsalternativ.... glöm det!
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Mats_epost:Insplanet jämför inte med LF eller Aktsam inte if folksam eller Trygg hansa heller...Aktsam är dotterbolag till Trygghansa!

Så visst blir man lurad om man tror att insplanet fixat marknadens lägsta pris alltid.

Mpower
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Insplanet är nog det största båget på den marknaden :)
De priser jag fick när jag provade att anlita dem, var alltid högre än när jag själv ringde/kollade internetsidorna med samma förutsättningar...

Sen får man en efterhängsen dryg försäljare i nån månad efter det också..

Enda rådet är att kolla med olika bolag. Det kan skilja rejäla summor ibland och lönar sig definitivt.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
_m
274
_martin_
mats_epost: Japp det stämmer att du får billigare om man samlar försäkringar där! Tror att jag har 10% där för att jag har bostad,bil där..ålders rabbat räknas också in! Så kika över det,har kollat varje gång jag försäkra bil m.m och det har då för min del slutat där varje gång.

/Martin

//BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.