AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.070

Fråga ang. trög växling på 120i

Ma
3
MarreP
120i -04
Jag har nyligen köpt en 120i -04. Har efter ett tags körande nu märkt att det ibland är trögt att växla till 2:an och 3:an. Resterande växler känns som nya. Har någon annan kännt av detta? Har ni behövt lämna in bilen för byte av något? Har någon tips på vad man ska göra eller ska det vara så här?

ar
457
argungu
118i -20
Min 120i -05 är trögväxlad från 1:an till 2:an. Lämnade in den hos BMW Group Solna för ett och ett halvt år sen, svaret blev att växellådan fungerar normalt.

Om tre veckor ska den in på service, då har jag bett dom kolla på det igen.
Få se om det ger något resultat...
ar
457
argungu
118i -20
Min 120i -05 är trögväxlad från 1:an till 2:an. Lämnade in den hos BMW Group Solna för ett och ett halvt år sen, svaret blev att växellådan fungerar normalt.

Om tre veckor ska den in på service, då har jag bett dom kolla på det igen.
Få se om det ger något resultat...

/Erik
Ma
3
MarreP
120i -04
Tack för svar Erik.
Köpte bilen av en handlare (ej bmw), så jag kan börja med att höra om de kan göra några kontroller. Fick MRF-garanti som kanske kan täcka något!?

/Marre
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Har samma erfarenhet som dig MarreP. Trögt mellan 2:an och 3:an. Har påpekat detta ett antal ggr till återförsäljaren men de ansåg att det var normalt. Nöjde mig inte med det utan ansåg att det var ett märkligt fenomen att det var trögt mellan just dessa växlar. ( Mellan de övriga växlarna uppstår inte denna tröghet.)

Nästa instans var att Regionchefen från Stockholm kom och provkörde bilen men även han tyckte att det var "normalt" med trögheten som uppstår.

Efter det gav jag upp. Tycker fortfarande att det är konstigt att BMW kan agera så. Motståndet i lådan är väldigt tydligt och mycket irriterande när man kör. Lådan i min andra bil, en V40, känns mycket smidigare.

Ma
3
MarreP
120i -04
Aj då... det där lät jobbigt. Och att regionschefen provkörde... sånt känner han eller... trodde dem bara körde automat :-)

Tack
/Marre
Pi
13
Piem
120i -04
Intressant,

jag har precis samma problem medllan ettan och tvåan.

Det är inte bara en tröghet utan även ett "klonkande" till följd av ett hack innan jag når ner till botten av växeln, är detta något ni känner igen?
ar
457
argungu
118i -20
Piem: det är nåt liknande på min bil. Ett hack, och ibland hörs det ett knäppande eller klonkande ljud också. Det märks inte lika mycket hela tiden, dock.

Har inte kunnat avgöra vad det beror på att trögheten varierar. Tycker t.ex. inte att det verkar bero på temperaturen.

/Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.