AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.668

Måste man byta nedre dörrlister e34?

No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Jag tänkte ta bort de nedre dörrlisterna för lite rostrensning...
Men har läst lite och det verkar inte som man kan sätta tillbaka de gamla listerna.
Jag har M-paket på bilen så nya lister kostar 500 spänn stycket + lack och vill inte lägga ut nån större summa pengar på bilen.

Så jag undrar om det är nån annan som lyckats lösa det utan att byta till nya lister?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Om listerna är i bra skick, dvs dom inte har rostat sönder inifrån vilket är ganska vanligt så går det att återanvända dom. Men om dörren har rostat så är risken ganska stor att listen också gjort det!?.

Om du ska ha lös dom så dra dom inte rakt ner utan dra dom bakåt dvs mot bagagets håll, dom kan sitta ganska hårt så det kan behövas 2 pers som drar.

//Roffa
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Listerna är rätt rostiga också..
Har försökt att dra dem bakåt men dom verkar ha rostat fast.

ska köra lite 5-56 på det och låta det verka några timmar och sen försöka dra loss på nåt sätt.

Kan man kanske skruva tillbaka dem?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ja om dom har rostat fast så kan du ju prova med 5-56 man kan ju alltid hoppas att dom går att sätta tillbaks efter du fått lös dom.. :)

Jag har tagit lös några rostiga lister dock inte med M-paket och dom har vart helt genomrostade, dom skulle inte gått att montera tillbaks för innerdelen av listen satt fast på dörren efteråt..

//Roffa
rsarits
På min bil hade det inte gått att dra listerna bakåt, då listen har kanter både fram och bak. Vik listen utåt, så släpper den. De är jättesvåra att montera tillbaka, även nya, jag har prcis bytt alla mina och en rejäl gummiklubba är vad som behövs.
Jag har M-paket på bilen
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Ok tack för tipset.

Kanske ska ge mig på det idag då..
Ch
9
ChuckNorris
BMW 540i -94
tjena, har liten fråga, vart kan man köpa lister till bilen! har en e34 540 -94.
behöver dörrlister, både dom i nedrekant å dom mitt på dörren.
nån bra sida.... svarige e la knappast lönt att ens fundera på att köpa :)
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
M-listerna är av plast, det är ingen metall i spåret där dörrkanten är. Som sagt, att dra bakåt river sönder ändan på listen, enda sättet är rakt neråt, ev vrida samtidigt nedre kant utåt.
Det går fint att rensa spåret och om listen är lite böjd så kan den rätas upp då det är gjutet sannolikt runt en aluminiumslist. Bara man inte har böjt dem helt utav form.

ChuckNorris:
Det är nog enklast att handla på BMW. fult möjligt at pruta 10% rabatt. Listerna mitt på dörren kostar inte speciellt mycket, och listerna i nedre kant kostar runt 250kr/stk om vanliga och runt 500kr/stk+ lack om M-lister.

MVH
Sakke
Ch
9
ChuckNorris
BMW 540i -94
Okej, tack Drsakke :)
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Aha nu förstår jag varför den nedre listen på min förardörr hänger och dinglar i bakkant och inte går att få dit. Kanske lika bra att byta hela dörren, jag gillar inte opel-krom...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.