AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.933

Hög motortemp vid tomgång e39

li
139
linoll
528IA steptronic -97
temp mätaren går upp nära rött ibland vid köer , strax innan röda markeringen så hör man tydligt hur fläkten går igång på max strax därefter så sjunker tempen till det normala .
Är detta normal?? borde inte fläkten starta tidigare?
kan det vara nåt som är general knas som man borde åtgärda snarast?
Jag får en smärre chock varje gång detta händer kan inte tänka mig att det är normalt för bilens modell dvs fläkten borde väl varva upp lite tidigare ?

BMW is the choosen one
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Kan vara vattenpumpen.

FLAYEN
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
Hejsan.har haft likadant bekymmer, fläkten som startar så är ac fläkten som hjälper till att kyla om bilen går för varm, du har troligen en slut viskoppling. alltså den som är fast i vattenpumpen den känner av motorns temp via en vätska innuti den, så den snurrar lätt när motorn är kall men när den når viss temp så skall den greppa tag och börja kyla, din greppar troligen inte.

Nikki
li
139
linoll
528IA steptronic -97
ok tack så mycket för tipset!
Nånting man lätt byter själv?

BMW is the choosen one
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
Hej igen. jo den sitter med en stor mutter mellan fläktvingarna och pumpen ( borde vara vänstergängad, brukar kunna sitta hårt) sen sitter fläktvingarna fastskruvade i viskon lätt att ta loss efter att hela paketet är loss. Du kan ju kålla den gamla om den glappar lite gran eller pröva snurra den för hand när bilen är kall så skall det finnas ett vist motstånd.

Nikki
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Jag skulle snarare tippa på dålig termostat?
li
139
linoll
528IA steptronic -97
min kompis hade problem med termostaten , han lixom flertalet andra har haft omvänt sympton dvs bilen kommer ej upp i temp pga termostaten är öppen hela tiden . Tempmätaren kommer aldrig upp i högre än 25% så jag tippar på fläktmotståndet .
Jag förstår inte riktigt hur AC fläkten kan hjälpa till att kyla kylvattnet?
Går vattnet förbi ACn?

BMW is the choosen one
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
helt rätt linoll angående termostaten.nej vattnet går ej genom ac kylet men elfläkten blåser genom ac+vattenkylaren.det är ju dubbla kylare i fronten den som är främst är ac och den som är närmare motorn är vatten kylaren,då sitter viskon mellan vattenkylaren och motorn och ac fläkten är framför ac kylet ,när du öppnar motorhuven så ser du ac fläkten mellan framlysen, denna är elstyrd.

Nikki
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
På min BMW, en 540 dock, så gick tempen upp när man stod på tomgång, antagligen för att termostaten var så utsliten så den var stängd när det var lågt tryck i systemet, för när man gasade så gick den ner i temp. Jag böt termostat, och problemet var som bortblåst!
li
139
linoll
528IA steptronic -97
ok jag ska prova att göra ett test stillaståendes å prova å varva upp bilen lite innan ac fläken går på och kyler ner vattnet . Det som talar emot att jag har problem med termostaten är ju att tempen går ner väldigt snabbt efter att ac fläken går igång ( vid tomgång stillståendes) .Alla viskos kopplingar på skroten är tvådelade när man köper dem ska det inte vara nån form av vätska mellan dem? Måste man köpa vätskan separat?

BMW is the choosen one
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
ursäkta mig jonas_e30 det kan faktist vara det med som du säger. men jag tror först på viskon då jag har haft likadant bekymmer med min e30 och e36 åtminstone i de båda fallen så var det viskon.

Nikki
li
139
linoll
528IA steptronic -97
sorry jag såg fel det va bilder från båda sidorna bara .
Lutar starkt mot att jag tjackar en viskos koppling nästa vecka ändå . verkar vara ett större projekt att byta termostaten faktiskt.

BMW is the choosen one
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
En ny visko koppling kostar ca. 1800 på BMW.
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Finns från 750 på skroten och 1295 på mekonomen den som e från mekonomen kommer från KG knutsson en firma som ligger ett stenkast från mitt hem ska försöka göra en fuling å ringa dit å kolla om man kan köpa billigare direkt från dem .
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dessa killar säljer billiga viskokopplingar och andra slit/reservdelar till BMW. Finns olika utföranden. Kolla hur många bultar till fläktvingen.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Just det.. så var det länken också: Länk

AE
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Tack för länken såg att det var exakt samma pris som mekonomen.
KGK säljer inte till privatpersoner fick jag nyss reda på ...
nd
80
nderz
530iT -01
kan inte se att dom har viskokoppling på Mekonomen,det är 3 skruvars du ska ha 1295:- hos Waarwest Länk
li
139
linoll
528IA steptronic -97
näe dom gör inte reklam för den på mekonomens hemsida men dom kan fixa fram delen ändå via KGK . Typ beställnings vara , Förra gången jag beställde prylar som dem inte listar på hemsidan så fick jag fel skulle haft kamaxelgivare men fick vevaxelgivaren samma givare men med olika kontakt don.

BMW is the choosen one
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror ändå du skall kolla hur många skruvar fläktvingen har. Tror att BMW körde med dubbla leverantörer för att säkta tillgången ung. som man gör med t.ex.bromskomponeneter. Det är inte säkert att det går att se med hjälp av chassinummer el tillv. mån.
li
139
linoll
528IA steptronic -97
För er info så var det fläktkopplingen som var sönder , köpte en reservdel på BMWs artikelnr på skroten för 750 kr problemet är nu ur världen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.