AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.102

Hästsparken saknas ibland, kamaxelgivare?

ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
För det mesta kommer accet som en "hästspark" i ryggen vid tex. fullgas-omkörningar. MEN då och då uteblir den, bilen är absolut inte slö, men det märks tydligt att kicken inte finns där (drar faktiskt bättre om jag lättar till halvgas).
Läst lite på forumet att kamaxelgivarna har tveksam kvalitet, kan det yttra sig så här?
Kan det möjligen vara LMM som behöver sprayas med rengöring?
Kör på 95 oktan(ganska hård körning emellanåt).

Tacksam för tips.

Kam eller vevaxelgivar problem har i mina fall inneburit kraftiga ryck, motorn dör i några millisekunder. Spraya absolut inget på LMM'ens koronatråd. Den rengör sig själv genom att hettas upp och har du då sprayat något på den brinner den av och du får köpa ny och det är inte billigt.

Jag märker tydligt på min att den är tröttare när det är riktigt hett ute, men det har det väl inte varit än detta år.

Det där med att bilen accar bättre om man släpper lite har jag märkt på alla mina bilar och någonstans här på Autopower eller på Zatzy har jag fått en förklaring som jag inte riktigt minns nu. Något med att när du ger full sula öppnar spjällen max, men detta behöver inte betyda att bränsle/luftblandningen är helt perfekt för max prestanda. Det är väl därför man på race bilar ersätter wiren med el så sköter datorerna om att spjällen ställs perfekt. Förarens gasfot indikerar bara att nu skall det gå fort.

Kör på 98 eller V-Power istället, bilen går klart bättre. Stabilare tomgång och bättre kraft genom hela registret.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Liten förklaring på fenomenet med bättre accs när man släpper lite på gasen.

Länk

Läs tredje inlägget som är gjort av KTL.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Tack för tipsen Fredrik, tror du gav svaret med din erfarenhet att den blir tröttare ju varmare det blir. Riktigt bra går den på morgonen med runt 10 grader, igår em. hade vi här i sydöstra Sverige 27 grader och bilen var mycket tröttare (iofs fick AC gå för fullt med öppen cab. vilket naggar lite effekt).
I morse åter igen en raket vid 11 grader ute.

Hade för mig att när 2,8an fick dubbel-Vanos så fick den även elektroniskt styrt gas-spjäll, men det kanske inte stämmer (min har d-vanos men det känns ändå som om jag styr gasspjället med foten).

Ska även testa ditt tips om V-power vid nästa tankning.

/ Uffe

Visa användare
78
Matthew z3M
Z3 M Coupé
ZM3: Varvar du ut fullt eller mot rött innan motorn är varm? Jag har fått flera varningar att man inte ska gå över 4K rpm innan den är varm.. Den tar mycket stryk när den är kall..

M Power!!! The one and only power!
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Nix, inga höga varv eller hög belastning innan den har drift-temp., det knäcker motorn på nolltid.
Dock verkar min termostat lite seg, har svårt att komma upp i temp.

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Apropå seg till driftsvarm, förmodligen termostaten, hade det problemet förra våren bilen nyköpt och på service då fick jag veta det , en separat reparation där hela termostathuset med termostat byttes som en enhet för
1600:- ett vanligt fel har jag märkt bland andra z-ägare huset är tillverkat av plast och några piggar som håller termostaten kanske på plats går sönder och den hamnar snett inuti huset
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.