AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.032

Airbaglampan har börjat lysa..

Visa användare
78
Matthew z3M
Z3 M Coupé
Hej!

Senast jag startade så började aribaglampan att lysa.. antar att det är något galet som är på tok..
Är det bara att lämna in bilen på en check eller finns det något man själv kan göra?

tacksam för svar!

M Power!!! The one and only power!
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Kan vara bältessträckaren som spökar.. min lampa lös när jag köpte bilen men åtgärdades på garanti hos BMW verkstad.

Mvh
K
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Eller så är det glapp i kontakten/kablarna under sätet. Kolla så att inte kablarna är skadade om dom kommit i kläm el. liknande undertill. Om det inte räcker med stolen kvar i bilen så är det 4 bult, 13mm hylsa, per stol som behöver lossas så kan du lyfta stolen för kontroll visuellt. Enkel koll för att utesluta kontaktproblem.

mats
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Är det kablageglapp så lär de inte räcka med att rätta till glappet för att lampan ska slockna. Du blir tvungen att åka till närmaste verkstad så kan de släcka lämpan åt dig och de har även möjlighet att avläsa exakt vad felet är.
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
jag hade ur mina säten idag för att göra rent mellan kardantunel och säten,de var mycket damm och frön,och lite pengar. mina satt med 4 muttrar 16 mm.lossade kontakterna gick lätt.satte dit allt korrekt .Sen när jag körde iväg såg jag att airbagslampan lös hela tiden .åkte till bmw .dom sa jag skulle lossa minuspolen i 10 min ,kanske hjälper sa dom.men icke . va skall jag göra ????

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Gegga! Lossade du anslutningarna med batteriet anslutet?? I så fall så kommer lampan att lysa när du ansluter det åter och slocknar inte med mer en att du får åka till BMW be att få den släckt...det du skulle gjort från början är att lossa minuspolen SEN VÄNTA I 10 MIN. innan du demonterar några kontakter och sedan när du är klar då återställer du minuspolen. Matthew Z3M mitt tips åk till BMW be få en analys var du har felet det ingen mening lossa det som är helt fungerar, jag tror med att felet är bältessträckaren vet flera som helt enkelt byglat kontakten ist för att byta bältessträckare, vidare kan det vara glapp, finns även bilar som har en sensormatta i stolen som är en felkälla, men allt det där läser de ut på BMW, för i ditt fall hjälper det nog inte med att bara be dem släcka den. Lycka till. Mvh Kent.

Min bil 2007
Länk
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Tack för hjälpen Kent. Jag lossade inte batteriet innan . får ringa bmw imorgon så de får släcka lampan . Eftersom jag nu vet vad de är för fel ,behövs väl ingen felsökning med deras dator . Måste väl räcka att jag talar om vad jag gjorde för fel.
Gegga

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Man lär sig av misstagen...och ingen skada skedd bara åka in o be dem släcka lampan. Lycka till. Z3 hälsningar Kent.

Min bil 2007
Länk
Visa användare
78
Matthew z3M
Z3 M Coupé
Tack för alla svar !

Meddelar senare hur det gick..

M Power!!! The one and only power!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lossa batteriet har mindre betydelse, men nått kablage isärdraget eller instrumentet borta och sedan lyssna på stereon som många inte klarar sig utan när man pular i bilen, dvs man sätter i tändningsnycklen och lägger i radioläget, då aktiveras även airbagsystemet och kännar då avbrott i systemet vilket gör att lampan aktiveras.
Så ha ALDRIG nycklen i tändningslåset, när man pular med nått där airbagsystemt är inblandat eller instrumentet borttaget tex.

Det har aldrig hjälp att lossa minuspolen för att släcka airbaglampan, så där är BMW ute och försöker laga en cykel eller nått.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Har just kommit från BMW och släckt lampan tog en kvart 419 spänn.
Dom tar ju inte dåligt betallt iaf

\\\Linus
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Glömde en sak att arbeta med arbete oavsett vilket i SRS systemet (airbag) det gäller alltid att ta bort minuspolen detta står särskilt poängterat i min verkstadshandbok med att man skall vänta 10 min minst beror på att det finns en accumulator en backup i systemet. Det gäller lika om man skall demontera ratten, vissa modeller har ävan i dörrarna. Kan nämna att BMW på min ort tar 175kr för att släcka lampan...de säger att det är ett så vanligt förekommande fel. Men roligt "Gegga" att det löste sig men visst känns det underbart du gör aldrig om det igen.

Min bil 2007
Länk
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Tack för alla tips . Tycker detta är ett mycket bra forum
Speciellt tack till dig Kent
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Vad var anledningen till att den börjat lysa då tro ?
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
SRS-systemet ligger och bevakar komponenterna (airbagarna) i det. Det ska finnas elektrisk kontakt, med ett visst motstånd. Tappar systemet kontakten med en airbag, pga att man t ex ryckt ur kontakten, tror det att nåt är vajsing och lägger då ut fellampan. Det där kan inträffa bara pga glappis/oxid i kontakterna om man har otur!

Sen är systemet sånt att det inte resetar sig själv utan måste släckas på verkstad.....
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Som Magirus säger det skall vara krets genom SRS komponenterna, bältes sträckarna mätte jag upp när jag hade mitt isär i vintras det är 2,2 Ohms resistans när man mäter den. Så jag osäker om det funkar i verkligheten med att bara bygla kontakten (värt prova). Skall man vara riktigt säker om man har ett fel i bältessträckaren och inte vill köpa en ny. Skaffa då ett motstånd på 2,2 Ohm och bygla kontakten med finns hos ELFA, då inga problem att få lampan släckt. För kännedom så ingår inte test av airbagsystemet i kontrollbesiktningen så för den skull gör det inget komma in med en röd lampa. Det kan ni läsa om på bilprovningens hemsida under frågor och svar. Mvh Kent.

Min bil 2007
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.