|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska byta från originalfjädrar till sänkningsfjädrar på en E36 coupé -95. Kan Ni förklara hur man byter på det lättaste sättet i bak? tack på förhand! mvh/ M | |
|
Lyft upp bilen och ta bort däcket, ta bort stötdämparen i infästingen men ställ något under så den inte rasar rakt ner, en domkraft är bra. Sen hissar du ner domkraften så du får loss fjädern och sätter dit den nya och sen hissar du upp med domkraften och skruvar i dämparen igen. Enklare bak än fram. Men att bara byta fjädrar är enligt min uppfattning inte bra byt stötdämpare också. Sen kanske du skall veta att bakdäcken slits fortare bak när du sänker bilen eftersom du inte kan justera hjulvinklarna bak. OCH du måste göra framvagnsinställning när du sänker fram. I principer avråder jag från sänkningar...det förbättrar inte väghållningen i proportion till däckslitet. Fel utfört kan en sänkning till och med försämra väghållningen. E |
|
|
Jag har vanliga m-chassie som sänker ca 15-20mm, vilket jag tycker är lagom, så sänk inte för mycket, t.ex 40 eller 60mm. Jag fick bekymmer då mina nyinköpta dämpare som skulle sänka 15mm sjunk ihop ca 50mm och diffklumpen tog i farthinder och däcken tog i skärmar etc. Så fick köpa orginal m-fjädrar istället. Så ta det lugnt med sänkningen, håll dig till ca 15-20mm rekommenderar jag dig till. Fram sänkte jag lite till, ca 40mm totalt (20-25mm lägre än orginal m-chassie). |
|
|
På en bmw ska man alltid har mer sänkning fram än bak,mints 20mm skillnad. Sen förstår ja inte hur man kan avråda från en sänkning pga av däckslitage...den är så pass minimal att de inte är nåt att bry sig om...värre är de då i så fall me dom som köper sänkfjädrar utan att köpa nya dämpare...då får man varken ut den optimala väghållningen + att dämpana slits fortare. Tycker du ska sattsa på en väghållningssats med minst en 40/15 sänkning. Jag ska själv slänga på en 60/30 sänkning inom kort...visst,de kommer bli stötigt och man får tänka på vart man kör nånstans,men de är värt till den väghållningen å hur snyggt de kommer bli... |
|
|
Tack för tippset E.. har nu gjort jobbet och är nöjd med resultatet. nu är det fram som gäller nån dag men där har jag vart förut och skruvat så där har ja koll på hur ja ska göra. |
|
gretzky |
E: Vaddå??!! Går ej att justera hjulvinklar bak? Ta en titt under din bil igen. Oj sorry kanske inte ser exakt likadant ut på en e30 som en e36:a? dieseldoris |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.