|
|
|
|---|---|
|
Problemet är en S50b32 som knackar trots att den är nyrenoverad. Har bara varit provstartad och jag har lokaliserat ljudet med stetoskop till den bortre delen av motorn (åt vindrutan). Ljudet låter som ett distinkt knackljud och hörs om man lyssnar både på toppen och under motorn men bara längst bort i denna del av motorn. Frågan är vad i h*e kan knacka där borta??? Finns ju ingen kedja, ingen oljepump eller ngt där. Bara vevlager som är nya. Veven är slipad och balanserad. Har känt på vevstaken när den sitter i loppet och när överfallet är borta men jag känner inget glapp när jag rör på den. Ventilerna i toppen är nyjusterade men ljudet låter starkare under motorn än över... Ljudet är som sagt ett distinkt knackljud som följer varvtalet på motorn. Kan ngn please kasta ett ljus över problemet? Motorn är utplockad igen och jag har börjat demontera den, igen =( Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Vet ngn om t.ex. vacuumsystemet kan knacka av ngn anledning? Kan bränsletrycksregulatorn börja låta om man t.ex. kopplar till och från fel??? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Har du kollat vevlagren? | |
|
Har du kollat vevstakarna riktigt noga så dom verkligen är raka? Följer ljudet varvet så låter det faktiskt som vevlager, möjligen kolv men då brukar det ändra sig mycket och komma och gå med varierande gaspådrag. |
|
|
Jag plockade bort överfallen på 2 cylindrar och lagren där såg fina ut. Har inte kollat lagerhalvorna i vevstaken än. Ska demontera hela motorn nu igen och mäta upp precis allt för det här gör mig tokig annars... Funderar på om det kan vara ngt enkelt som man missat men sådan tur har man nog inte. Funderar på att låta Köhler göra ngt kul med toppen nu när jag ändå river ner motorn igen... Tack för era synpunkter, skriv gärna mer om ni kommer på ngt... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Är maskin helt original? Vet inte hur det är med S50, men med tex höglyftande kammar så kan det bli känsligt om ventilstyrningarna inte sitter rätt, för högt upp så slår ju tryckarna i, men det borde ju inte låta mer under motorn då. Vevsläng eller överfall på stake som träffar rör till oljepickup eller skvalpplåt eller så, nån för lång skruv eller så till någon av dessa kanske? |
|
|
Vad jag vet så ska den vara det. Ska köpa ett motorstativ till den nu så att jag kan meka lite smidigare, sedan blir det ner till molekylnivå på motron igen och kolla ALLT. Tack för tipsen, ska kolla upp dem... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.