AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.074

Transp fail safe prog

ec
5
ecspmog
BMW 750 iL
Hej,

Har en BMW 750il -97, 26.000 mil.
Får meddelandet "Transp. fail safe prog" i displayen.

Detta sker ca 2-3 gånger per vecka, oftast vid låg fart eller från stillastående.
När jag gasar så rusar motorn lite och ett nätt "hugg" sen kommer den i nödläge.

Har nu läst av felkoder hos "Need for Speed" när bilen varit igång,
det dök upp 3st:

1) 100: Gear monitoring 1(2nd-4th gear)
2) 101: Gear monitoring 2(5th gear)
3) 042: Speed signal n-out (output)

Vad kan felet vara,
och vilken åtgärd rekommenderas?

Är lådan sliden?
Behövs ny låda, oljebyte, renovering tro?

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Med dom koderna är det antingen så att det finns ett så att lådan verkligen slirar på lamellerna eller att den inte slirar alls och det är fel på givarsignalen från (minst) en varvtalsgivare i lådan.

Men förstod jag det rätt? Den går alltså för det mesta felfritt? Det är bara då o då den slirar till på en växel och snart efter det kommer nödläget. Eller?

molle
ec
5
ecspmog
BMW 750 iL
Hej Molle,

Tack för inlägget!

Jag känner faktiskt att det slirar 0,5-1 sek,
sen blir det nödläge, nu händer det varje dag typ.

95% av gångerna nödläge inträffar är 0-10 km/h.

Mvh Peter.
ec
5
ecspmog
BMW 750 iL
har verkligen automat låda lameller?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ecspmog: Eftersom det ofta sker vid start skulle jag börja med att kolla oljenivån. Är nivån låg kan pumpen kort dra luft då oljan åker bakåt i tråget vid start och acceleration. Drar pumpen luft faller oljetrycket och kopplingarna tappar greppet så att lådan slirar till vilket utlöser slirkoderna du fått så att EGS lägger lådan i nödläge. Även för hög nivå kan ge liknande symptom när lådan är varm.

Om nivån är ok är en annan möjlig orsak är att lådans bakre varvtalsgivararsignal är felaktig. Då kan lådan få problem i starten samt att växla till 2an. Även detta kan utlösa de slirkoder du fått. Givaren är i så fall lätt att byta.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Javisst har en automatlåda lamellkopplingar. Din 5HP30 har hela 7 stycken lamellkopplingar som ser till att lådan har 5 framåtväxlar och en back. Faktum är att det som tar mest plats i en automatlåda är alla kopplingar. Genom att styra vilka kopplingar som är låsta resp frikopplade åstadkoms de olika växlarna i planetväxeln.

En bild på alla lamellerna som sitter i enda automatlådekoppling Länk Din automat har 7 såna kopplingar som var och en har ett sånt gäng med lamellringar som på bilden.

molle
ec
5
ecspmog
BMW 750 iL
Herregud, hoppas du tjänar pengar på din kunskap,
detta är ju doktors nivå, tack!

Så, rekommenderar du ett försök att byta olja (o därmed få korrekt oljenivå samtidigt)?

Mvh Peter.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Får ju in lite extra från en automatlådeverkstad som kallar till inryckning då och då men min tillvaro där att snoka runt i problemlådorna är mest en kul hobby :-)

Jag skulle vänta med oljebyte. OM det nu skulle vara så oturligt att en koppling är på väg att ge sig är det bortkastade tusenlappar att byta olja. Kolla nivån först och givarna. Enklast att göra på en verkstad som har lyft.

molle
ec
5
ecspmog
BMW 750 iL
ok, men kan felsignal ge upphov till at den slirar?
dvs att fail safe lägger in den i 3:an och det blir en liten slirning i mellan?

mvh Peter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.