|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett mycket irriterande ljud från instrumentpanelen. I en så tyst och komfortabel bil som E38:an kan man bli galen på sånt här. Det är ett svagt tickande, slammrande eller knattrande ljud. Det kanske är något som är löst och skallrar men det hörs inte precis hela tiden. Ibland är det tyst några sekunder. Jag har lokaliserat det till mittutblåset på instrumentbrädan. Det blir tyst när man stänger av fläkten men annars ändras det inte med olika fläkthastigheter. Egentligen är det två ljud, eller rättare sagt samma ljud fast på två ställen. Det ena låter som det är nån decimeter innanför utblåsgallret och det andra är lite dovare och verkar komma från något ytterligare nån decimeter längre in. Det pendlar snabbt mellan de två ljuden. Är det någon som har haft samma problem, eller vet vad det är? Det är jobbigt om man måste bort med instrumentbrädan för att fixa det. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" | |
|
Det låter som att vi har liknande sjukdommar på våra pärlor.. =) Jag upplevde att mitt ljud hördes tydligare då min sterero var urplockad, så att det blev ett hål i mitten... Har dock inte kollat upp det närmare, låter nästan som en ställmotor eller nåt tycker jag.. Kanske har samband med värme/kyla problemet? Mvh Elias |
|
| Det är ett standardfel på E38 fram till någon viss årsmodell. Det man måste göra är att byta styrenheten till klimatanläggningen. Egentligen är det bara en mjukvaruupgradering som behövs, men inte går att göra. Denna info har jag fått från Balmgren här på forumet, han vet nog mer. | |
|
Hammurajen, Jag tycker dina symptom låter som missljud från den lilla minifläkten som sitter inuti klimatpanelen. Dess uppgift är att suga in kupéluft till en sensor som känner av temperaturen i bilen och reglerar flödet av värme /kyla. Hör du samma ljud då du kliver in i bilen utan att ha tändning eller motor igång men med fläkt och temp inställt på normalt driftläge? Det brukar vara extra tydligt då. Om detta är orsaken till felet är det ganska enkelt att fixa till. Man får plocka ut klimapanelen, (detta är lite småbesvärligt) och skruva isär den. själva fläkten sitter på motoraxeln med en konisk magnet, så den är bara att lyfta av. sedan är det bara att rengöra fläkthjulet så det får tillbaka balansen samt smörja motoraxeln med symaskinsolja. Har sett en bra länk med bilder på detta jobb, men hittar det inte just nu. |
|
|
Jag syftade på spjällmotorer eller vad det nu kan vara som justerar sig där bakom. Då låter det mera som tick.....tick-tick..fripp.....ticketick...... Trodde det gjorde så på alla, men du har inte det Powertoy? Powertoy, det du syftar på borde kanske ge ett mer eller mindre konstant vibrationsljud (med viss variation över tid).. som när fläkten på grafikkortet el. nordbryggan i datorn håller på att ge sig. Eller vad säger du? Hammurajen, vilket ljud har du? Du kanske har båda? ----------------- Min bil: Länk |
|
|
Johan_S, Det är inte lätt att förklara ljud men jag tror att din beskrivning stämmer ganska bra. Ljudet är ett lite varierande och orytmiskt tickande så jag tror mindre på "powertoys" förklaring med fläkthjulet. Det låter dessutom det bara när tändning/motor är på. Tack för tipsen i alla fall. Jag återkommer med resultat. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
Var inne hos min lokala BMW-verkstad i förrgår och demonstrerade symtomen. Han trodde nog att det hade något med spjällmotorerna att göra men att det skulle vara ett typfel på E38:an och att det skulle ha någonting med programvaran till kimatanläggningens styrenhet att göra ställde han sig helt frågande inför. Men på måndag ska jag lämna in bilen och de får då kolla upp det ordentligt. Vi får se. Usch, det här blir nog dyrt... "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
Hammurajen: Hehe ja dom har sällan någon som helst aning om något typfel över huvud taget. Jag har då haft två (av två) E38 med samma ljud.. Du ska se att det kommer att sluta med nya spjällmotorer, utan att felet är avhjälpt. Och att du lika fullt måste betala för dom. Låter i mina öron högst osannolikt att det skulle vara själva motorerna som talar om för sig själva att dom ska småjustera hela tiden. Klart det är styrningen - och styrningen är en mjukvara i en styrenhet - som tyvärr inte går att uppgradera utan att byta själva styrenheten. Det finns ju en här på forumet som bytt styrenheten och problemet försvann - det är alltså inga gissningar eller antaganden. --- Min bil: Länk |
|
|
Jag skall gräva upp garantireparationsartikeln på detta från TIS! Det är vanligt, även om det är trist, att handlarna inte vet vad som står i TIS. Efter att ha bytt IHKA-enheten till en med betydligt senare programvara är detta problem löst utan övriga åtgärder och till en relativt billig penning (ett halvt bly ungefär tack vare eBay) och jag är väl bekant med problemet. TIS-artikeln innefattar också byte av stegmotorer, förmodligen beroende på att de glappar upp om det får fortgå länge även om mina var helt ok. Mvh Björn |
|
|
På min lokala BMW-verkstad ville de vänta med att felsöka efter det här problemet tills jag fått mitt andra problem med temperaturregleringen fixat Länk då det kunde hänga ihop. Sunt resonerat tyckte jag och det hade de också delvis rätt i. Sen jag fick mitt ventilpaket bytt så hörs det irriterande ljudet inte alls lika ofta. Det har inte försvunnit helt men hörs nu i stort sett bara när man ändrar på något som har att göra med temp. eller ventilationen och tystnar efter några sekunder. Återstår nu att se om det ändras beroende på utetemperaturen. Kanske blir värre till hösten igen... Avvaktar ett tag och ser om jag kan leva med det. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.