AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.205

Snart sommar - och kliman blåser bara varmluft

Min klimatanläggning i E38:an funkar inte som den borde. Känns mer som en "klimakterieanläggning".
Vid vindrutan och fötterna blåser det bara varmluft, även varma dagar och med en låg temp inställd. I mittutblåset på panelen kommer det kall luft på ena sidan och varm på den andra sidan (fast inte hela tiden) trots att samma temp är inställd på båda.
En kyltekniker har kollat köldmediat och kompressor och där är allt OK. Tippar att felet ligger i spjäll och/eller ventiler, eller hur det nu funkar.
Ser ett skräckscenario framför mig där en hög med BMW-mekaniker á 700:-/timmen/skalle skruvar bort instrumentbrädan för att åtgärda felet.
Kylteknikern trodde att de kanske kan justera spjäll/ventiler via inkopplad dator utan att behöva demontera något. Stämmer det? Kan felet bero på något annat?

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Att öppna övre delen av instrumenpanelen är inte svårt..mest bara otympligt. Det sitter nån arm där under intill kupefläkten. Men sök på forumet ang varmluft och kupefläkt. Har för mig att jag sett vissa ha problem med värmeventilerna som sitter i motorrummet. Det är dom som öppnar för värme och stänger för kyla.

MVH Thomas

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Ug-Lee
Kolla värmeventilerna, så inte en av dom har hängt sig, du kan prova med att ställa utblås reglage på huvud alltså inte i läge auto, dra samtidigt ner värme reglaget på instrumetbräde utblåset, kommer det bara kall luft då, så har du troligen problem med ventilerna. iaf så slipper du riva nått för denn koll.

no
347
noah
E65 730D
hej jag är tro på Ug-Lee Kolla värmeventilerna dom kan lätt fastna
jag har en över titta i säljes

Noah Brown
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Hej!

Hammurajen: Jag har exakt samma fel som du beskriver, har inte kollat felkoder på min bil heller, men kanske får igång den bärbara datorn så att jag kan kolla..

Hör gärna av dig om du får reda på felet.

Mvh Elias

En trimmad traktor är fortfarande en traktor
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Håller med Ug-Lee och Noah, i det närmaste garanterat att värmeventilerna beckat ihop. Det hade de gjort på min med snarlika symtom. Goda nyheten är att man byter den från motorrummet då den sitter framför torpedväggen. Se Länk

Mvh Björn
Ug-Lee
Är det samma problem som på E32, att bottengummit vittrat sönder och läcker igenom, eller som du säger Balmgren att den beckat ihop. Måste man köpa hela? eller.

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
På detta område är E32 bättre då iaf i vissa utföranden går att reparera, medan på E38 är det bara att köpa nytt och byta.

Mvh Björn
Tack för tipsen! Det kanske inte behöver bli så hemskt i alla fall att få det här fixat. Jag har lite körigt med vardagen vid sidan av bilen just nu men jag återkommer med hur det går så fort jag kan.

ab
72
abbe83
740IA 99
520im-01
hej!

koppla ut batteriet i tio min, sen koppla på igen och testa! ,funkade før min bil...hade exact samma problem nær jag køpte den....
abbe83, jag bytte batteri för ett tag sen så då utförde jag väl det "testet" kan vi säga. Det hjälpte tyvärr inte.

Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Hammurajen: Själva ventilpaketet går att ta ifrån E39, det finns det gott om på skrotar.
280 kronor gav jag för ett begagnat på en skrot, "som hittat"

Fungerar nu utmärkt!

280 kronor på skroten var ju billigt, Clintan, men då får man ju ett ventilpaket som är lika gammalt som det jag har så det tyckte jag inte kändes så lockande. Kan ju börja krångla det också snart. Dessutom är jag i det läget att jag varken har tid eller lust att göra jobbet själv. 4100 kr kostade det mig att få ett nytt ventilpaket på Autowåx i Karlstad. Nu funkar värmen som den ska ingen. Eller kylan rättare sagt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.