|
|
|
|---|---|
|
Säg att jag bestämt mig för att köpa en bil. Jag har pengarna redo och ska åka till bilfirman för att pruta och köpa bilen. Ringer jag innan till försäkringsbolaget och säger att jag "ska" köpa bilen, om jag lyckas pruta så mkt som jag vill ha den till? Tänk om jag inte lyckas pruta och det inte blir något köp? Eller ringer jag dagen efter och registrerar försäkringen? | |
|
Försäkringen fixar man ju alltid efter man skrivit på som ägare...känns onödigt att hålla på innan man ens vet om man ska ha bilen lr inte. Om dom inte har öppet när du köpt den ringer du bara dagen efter å uppger att du haft bilen sen igår....eller så fixar du de på nätet bara. |
|
|
När jag åkte ner till Stockholm hade jag liknande problem. Eftersom jag åkte 80 mil flygmaskin enkel biljett med avsikt att köpa en bil, men visste inte vilken. Så kunde jag inte försäkra "rätt bil". Ringde runt och kollade pris hos olika bolag för ett av objekten (var 325, 328 -00--01 - antog det inte skiljde så mkt i premie). Billigaste bolaget hade ingen verksamhet på lördagar - när affären skulle ske, hon tyckte jag kunde ta offert på alla objekt och ringa på måndagen och meddela vilken det var så kunde dom retroaktivt försäkra bilen så jag skulle slippa TFF. Detta var dock förutsatt det inte hände något på vägen hem. 80 mil oförsäkrat i en bil som kostar över 100tkr - du skämtar sa jag :D Valde näst billigaste alternativet. www.if.se, och tecknade på nätet hos säljaren efter papper var underskrivna. Körde således inte en meter oförsäkrat, kostar mig 200-300 extra på ett år. Kan jag leva med. Ett annat alternativ är ju att datera ägarbytet på nästkommande måndag efter köp. Men då "riskerar" man ju säljarens eventuella bonus o.s.v. vilket av förståerliga skäl kanske inte alltid är så populärt. Men med ett billigt objekt kan man ju som sagt köra en dag och sedan retroaktivt försäkra - men om man smäller, så lär det vara endast Trafikförsäkringen genom TFF som gäller. (Vilket bolag tror ni försäkrar ett objekt som redan är krockat) |
|
|
Försäkra på nätet hos vilket bolag som helst som erbjuder den tjänsten. Du har alltid 14 dagars ångerrätt på bilförsäkring och har således 2 veckor på dig att byta till det fb du vill ha. |
|
|
Psike: nya ägaren kan aldrig använda förra ägarens försäkring så det blir ingen som helst ersättning samt tidigare ägarens bonus påverkas ej. Det absolut enklaste är att ringa ett ombud för det bolag man tänkt använda och försäkra bilen INNAN man kör iväg med nyinköpet. Funkar dygnet runt på årets alla dagar. |
|
|
Om man daterar ägarbytet en nästkommande vardag - så menar du att man fortförande inte kan "använda" f.g. ägares försäkring? nåväl - de flesta bolag har ju faktiskt möjlighet att kränga en försäkring 24/7 via hemsidan. Men var hittar man dessa ombud? |
|
Gemini__ |
Precis som Daniel nämner är det enklast att ordna med försäkring innan köpet. Blir det ingen affär är det bara att meddela detta till försäkringsbolaget. Fungerar hur smidigt som helst. Mvh: Thomas |
|
Nej, man kan aldrig använda tidigare ägares försäkring. Smäller man bilen är man körd. Eller om den blir stulen osv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.