AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.007

varför får jag transprog när jag har sportluftfilter?

Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
förut en gång fick jag transprog felmedelande och gruvade mej som fan flera dagar tills jag märkte att kabeln till LMM hade åkt ur sen var allt bra.. men nu när jag satte dit ett öppet luftfilter så blir det transprog igen när den ska växla upp till trean och jag kör hårt.. bara att starta om bilen då. trodde det var fel på växellådan men satte dit orginalluftburken idag igen och nu blir det inte fel? hur kan det vara så.

hellre GasHäng än RattGlapp.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ingen expert på motorelektroniken i sig men väl lådans elektronik. Lådans styrbox hämtar info från motorelektronikens givare och om dessa givarsignaler går utanför förväntade värden så skickar lådans styrbox lådan i failsafe (TRANS PROG). Lådans box får info från kamaxelgivare, lmm, gaspjälläge, motortemp, varvtal. Möjligen påverkas någon av de givare som är underlag för beräkning av tex motorlast så att det går utanför förväntat värde. Det är min gissning.

molle
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vissa sportfilter kan förändra luftflödet, t.ex. att luftens hastighet i mitten inte är den samma som ute i sidorna osv, vilket gör att LMM mäter fel värden. Det finns en tråd om det på forumet.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
har du asc?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
dum fråga men vad är asc??

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
asc=antispinn?
Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
nä jag har inte antispinn.. provade i h elgen igen att köra som en dåre med orginalfiltret och det går bra men sen när jag sätter på öppna filtret så behöver jag inte köra allt för hårt för att han ska "slänga" i 4ans växel och sen gå i trans prog. tråkigt at ha ett filter för 1200 kr jag inte kan använda

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.