AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
812

Försäkringsort och parkeringsort.

Precis som att den huvudsakliga ägaren ska stå på bilen, finns det något som säger att platsen där bilen huvudsakligen står parkerad ska vara samma adress som är angiven i uppgifterna försäkringsbolaget har?

Jag vistas mestadels i Malmö och abonnerar på p-plats i ett flerbilsgarage här, men är folkbokförd i en liten by 6 mil ifrån Malmö. Att premien sjunker något så brutalt mycket pga detta (så mycket att det inte blir en smärtsam försäkring på mig, 20 år) råder det ingen tvekan om. Kan det bli problem med försäkringen om det blir inbrott i garaget och det uppkommer att bilen knappt vistas i orten jag angivit som adress?
Nej du har rätt att parkera din bil var du vill.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Det skulle väl vara om du egentligen verkligen bor i Malmö och således faktiskt bör vara skriven där. Premien sätts ju, som du sa, efter var du är skriven. Fråga mig, jag vet. Jag bodde centralt i Malmö flera år men M3 bodde utanför stan på landet, mestadels avställd. Det var helt omöjligt att få ner försäkringen. Det blev Malmö-premie fastän bilen aldrig fanns där.

Ett tag tänkte jag sälja bilen till den som bodde där bilen stod garagerad och avställd men det hade ju varit en skenförsäkring och det är jag helt emot. Nu har jag å andra sidan kvar endast 1ägare på regbeviset!!!

Dessutom bor jag nu 8km norr om Malmö med mindre än halva premien så problemet är borta!
Var går gränsen för var man ska vara folkbokförd? Ser det mer som att jag sover över hos brorsan de dagarna jag arbetar här, sen kanske det blir lite längre perioder ibland :)
Fr
1.135
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Försök tolka det som står i folkbokföringslagen. Bla: En person anses vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han sammanlever med sin familj eller med hänsyn till övriga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist.
En person skall anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med annan förläggning i tiden osv.

Jag skulle nog tolka det som att du enligt folkbokföringslagen skall vara skriven i Malmö, vilket säkerligen ett försäkringsbolag också skulle kunna klura fram.
Verkar gå kunna tolka på en hel del sätt.

Kan inte vara otillåtet att sova över hos brorsan de dagarna jag arbetar för att slippa köra så långt till arbetet (och därav ha bilen parkerad här i ett garage) och tillbringa resten av tiden hemma på födelseorten hos föräldrarna och umgås med barndomsvänner osv.
Om du får frågan vad du gjorde där så säger du att du sov över en natt det räcker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.