AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.512

Vilket fabrikat på drag till E39 är orginal?

Ör
24
Örjan Olsson
530IA Touring-02
Hej!
Jag har tänkt att montera drag på min E39:a men vet inte vilket fabrikat jag skall ha eller vilket som är bäst, likaså om jag skall välja 7 polig eller 13 polig handske, jag har en husvagn som har 13 polig handske är det då någon fördel att ha 13 polig, har 7 polig idag på min gamla bil så jag undrar vilket som är det bästa.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Westfalia brukar var originalmonterade drag
Det går att ha flera funktioner i en 13 polig kontakt, men det är inte slagit i genom som det var tänkt riktigt, en 7 polig och sedan ha en adapter skulle jag montera om jag använde bilen till flera dragalternativ.
Tror det är mest gångbart.

///MVH Hasso
Länk
Lo
55
Lovan
525dA Touring -08
Jag har själv nyligen monterat ett drag av märket monoflex på min bil. Det blev bra men det är ju som sagt inte gratis. Och vidare så var det en 7 polig kontakt som fortfarande är standard i sverige. Så kör med 7 poligt. Tycker jag.
/Lövan
Ör
24
Örjan Olsson
530IA Touring-02
Tack!
Det låter som om jag monterar 7 poligt.
nd
80
nderz
530iT -01
Länk Har monterat deras fasta krok på en 530i med pdc,klockrent... snygg lösning för att vara en fast krok
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Köpte mitt drag här monterat och klart mycket seriöst utfört samt prisvärt Länk

Ska du dra husvagn är så är det lite problem med 7 pol och att det även är 7 pol på vagnen ena bakljuset på bilen slocknar samt även på vagnen för för det blir bara en ledare till belysningen på 7 pol vilket gör att säkerhetsboxen säger ifrån..har du vagn med 13 pol så är det 2 ledare till belysningen då är det inga problem..jag fick ett elände med just detta och fick till slut sätta i 3 watt i vagnen sidoljus samt 5w i bak..har även talat med Kabe om detta och de bekräfade att det blivit ett problem på just BMW samt ett GM märke som görs i Trollhättan vad gäller 7 pol
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har också fått monterat av samma kille som gto80. Avtagbart Westfalia 5500kr monterat och klart. Sen fick man ju köpa några nya plastdetaljer för bakkjolen så slutsumman inkl reg besiktning slutade på ca. 6500kr.

___
//Ulf
En 7-pol kontakt skulle i princip räcka mer än väl för t.ex 2x blinkers, 1x bakljus inkl sidomarkering, 1x bromsljus, 1x jord, 1x fast plus för övriga förbrukare inkl batteriladdning i husvagnen. Då har man ändå en pinne över.. Oftast har man separat matning för hö/vä bromsljus för att inte allt skall slockna om man backar in i en stolpe och kortsluter ena lyktan t.ex. och då blir hela kontakten fulltecknad. Samma sak är önskvärt för hö/vä bakljus men allt går att lösa med t.ex mellanreläer och separat avsäkring i husvagnen. Så Kabe borde lösa problemet internt istf att lasta biltillverkaren...)
Det finns dock flera anledningar till att överge den ålderdomliga 7-pol kontakten, kontakthylsorna av mässing oxiderar svårt och jag tror inte jag hängt på något släp med nåt år på nacken utan att man kan se på lyktorna hur dålig kontakt det blir osv. Den 13-poliga fanns hos BMW redan på 80-talet med fina kontakthylsor osv och genomtänkt för allehanda framtida funktioner osv. En ren säkerhetsfråga egentligen, synd att det inte slagit igenom bättre.

FP
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Gäller inte bara Kabe gäller alla vagnar med 7 pol det blir för mycket för boxen med 10 w bakljus som det är på husvagnar plus 4 sidomarkeringar plus de 2 framåt a 5w styck..jag lånade en ny Volvo för att dubbelkolla och det var inga problem alls,det var då jag tillslut ringde Kabe och fick veta att det är problem på just 2 st bilar de hade samma vecka haft en E60 i JPG och det var samma problem även med den..
OK. Man undrar varför de inte matar dessa lampor över ett relä osv från fast plus via säkringar och bara tar manöverspänning från bakljuset på bilen. Det finns nog flera nyare bilar som reagerar för så pass mycket ökad belastning jämfört med bara ett enkelt släp med 2x5W extra bakljus plus sidomarkeringar.
Å andra sidan kan man lösa problemet genom att göra motsvarande egen box i t.ex BMW:n med några reläer osv, sen struntar bilens system i den extra belastningen. Både billigare och bättre än originallösningen när man eftermonterar dragkrok.

FP
ca
48
casa
X3xDrive30e (G01)
Programmer: Hur funkar det med besikningen? Har de några synpunkter på hur det skall monteras och vad det är för modell på kroken, eller gör de bara någon typ av dragtest?
Har precis snackat med killen på blocket och han kommer och monterar i helgen. Trodde att plastdetaljerna ingick...

"If your house is made of glass...you wouldn't need to answer the door!"

/casa
in da house
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.