|
|
|
|---|---|
|
har läst allt om tomgångsmotorn här på forumet, ger den rackarn bara problem vid tomgång eller? min kan pendla vid tomgång,men kan även låta som den helt tappar en cylinder ett tag..... stannar och dör även vid start ibland. känns som bilen smårycker lite vid vanlig acceleration nästan för jämnan. har bytt stift,haft bilen på check i datorn på bmw så nu vet jag inte riktigt vad det är. | |
|
vad beskrev felkoderna då? inget? småryck testa att ohmäta tändkablar tror på 5-6 kilohm ca. ta loss och titta noggrant på dom. inspektera rotor och fördelar lock. tomgångsmotor är en ventil som släpper mer luft till insuget om varv sjunker under säg 800 varv. mest vanligt är nog att den kärvar ochså att slangar till den spricker där man minst anar. kolla noggrant upp alla slangar kring insprutet. inget fel hittat? ta då bilen på tomgång och spruta startgas mellan topplock och insuget om den då ändrar varv kan det vara så jävligt att den läker i insugspackning. tänk på att startgas är väldigt flamberande..... Micke |
|
|
inget allvarligt på check kontrollen. har mätt upp spolarna 6st. sprutat läckspray rut överallt. inget fel som hittats tyvärr. fast på bmw sa dom att spolarna kan vara så på marginalen fel så att inte datan kan läsa av det. kan det vara möljigt? småslangarna har jag inte hunit kolla upp än. |
|
|
tja läckspray???? startgas ska det vara . tändspolar kan nog mycket väl vara på marginalen fel. har du märkt om det blir sämre om det är fuktigt ute? kolla upp: 1 startgasning av packning. 2 kamaxelgivare och vevaxelgivare 3 ryck isär kopplingen till lambda bättre?(obs lyft batteri pol före) 4 få tag på begade tändspolar tänk på att tändgrejer kan bli mycket intermittenta fel på kamgivare och vevgivare är billiga att byta själv dock ej så trevliga att byta. Micke |
|
|
ok ska göra det. hur kollar man kamaxlgivare och vevaxelgivare? eller byter man bara dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.