|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte bara höra med er vad ni har för erfarenheter av auktoriserade bmw-verkstäder som fuskar och inte gör ett riktigt jobb. Anledningen av att jag frågar är att jag känner mig otroligt besviken på en lokal aukt bmw-verkstad nära mig, jag gick dit med bumsen p.g.a missljud från höger bakhjulsområde.. lät som hjullagret var på väg att gå sönder eller nåt sånt.. så jag bad dom ta hem ett hjullager och byta det... men när jag ska hämta beemern så säger dom att hjullagret var det absolut inget fel på. Utan dom trodde att det var min fälg?! som tog i någonstans men att det inte var något farligt... så dum som jag var så trodde jag på dom... och inväntade sommaren då jag skulle byta fälgar... monterar de nya fälgarna.. och ljudet kvarstår! Beställer en tid för felsökning på en lokal liten verkstad (ej bmw aukt) och efter några minuters undersökning säger han att han till 100%´s säkerhet kan säga att det visst är hjullagret som är dåligt. Då brörjar man ju fundera... vad gjorde egentligen aukt bmw-verkstad när dom fastställde att hjullagret var helt? Hur kompetenta är dom egentligen? Hafsar dom bara iväg för att kunna rulla in fler bilar per dag? Nu måste jag ju byta hjullager, men jag tänker nog både en och två gånger innan jag lämnar in bilen till aukt BMW-verkstad igen, eftersom dom nu tagit massa betalt för att felsöka något dom inte ens kunde fastställa felet på. (Detta var alltså verision 2 av detta inlägg, med lite mer eftertänksamhet och lite mindre ilska.. kanske en gnutta mer mognad också) mvh /SunKi :) | |
mr.mackan |
Kan alltid lita på en akt.verk Jag jobbar nu på saab&opel ska ev börja på bmw möndals vägen.Får svar på fre 19/4. Alla kan göra fel eller var de en stressig dag kanske???? |
|
Oavsett om verkstaden är auktiriserad eller inte så ska man kunna lita på dom som jobbar där ! Tyvärr så är det inte så att allt sköts perfekt jämt utan ibland så finns det mekaniker som bara slarvar gång på gång. Vet en som lämnade in sin bil för montering av dragkrok och eldragning för uttaget, som det senare blev fel på. Eftersom jag är så snäll så tog jag åt mig att felsöka, och hittade felet direkt. Idioterna hade tvinnat ihop kablarna och använt eltejp ! Men sedan finns det dom mekaniker som är väldigt bra som gör ett bra jobb ! Funktion före styling! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan ej svar på detta ,har aldrig lämnat en bil på verkstad. Man blir ruskigt avskräckt. Jag har både jobbat och funnits i bilverkstäders kullisser hela mitt liv i stort sett, har många kollegor som jobbar på märkesverkstäder,och de historierna jag fått berättat för mig vill varken ni eller jag höra.Jag tycker synd om människor som bara vet var ratten sitter det är egentligen de som far värst illa utan att egentligen veta om det de betalar vad det kostar utan att kunna ifrågasätta nånting.Det finns så klart bra verkstäder också, utan tvekan men det är nog så att det inte är märkesverkstäderna som kommer i första hand. Och de riktigt bra mekarna vill ha eget eller jobba på en mindre verkstad där de slipper vara en i mängden och odla sin talang som de vill.Min åsikt MVH Hasso |
|
Ett litet tråkigt faktum är att de svenska bilmekanikerna generellt är väldigt dåligt utbildade jämfört med sina kollegor i övriga europa. En kamrat påstod att de var sämst utbildade i norra västeuropa (vad han nu menade med det?), men det vet jag inte om han har belägg för. Jag är alltid skeptisk till vad märkesverkstäder har gjort på bilen! Den enda verkstad jag riktigt litar på är en liten lokal Toyotamärkesverkstad!! som ligger i samma samhälle som mina föräldrar bor. (Hade själv en toyota för ett antal år sedan och mina föräldrar har varsin nu.) De gör alltid bra jobb. Exempelvis som en ärlighetsgrej lägger de alltid de utbytta grejorna (inte oljiga sådana) i en väl försluten plastpåse på golvet på passagerarsidan (ex stift, luftfilter, kamrem etc). De har ett mycket bra rykte på byn. Jag tror personligen att en liten verkstad generellt är mer pålitlig än en stor eftersom en missnöjd kund procentuellt påverkar mer då! Mvh |
|
Soton |
Jag litar fullständigt på min aukt. BMW verkstad. Tror inte BMW har råd med fuskande verkstäder, då lär ännu fler serva bilen själva. Jag har tom testat dom ett antal ggr med att märka saker som skulle bytas. |
|
Kan inte påstå att jag litar på BMW´s auktoriserade verkstäder. Lämnade in min bil för inspektion 2 hos en av de största. Dom ringde upp mig när dom va färdiga och påpekade en massa grejer som måste fixas, bla påstod dom att bromsskivor bak var i akut behov av att bytas. Blev avskräckt av priset dom lämnade och tog istället kontakt med en liten verkstad som jag blev rekommenderad av en kompis. Gubben på verkstaden gick igenom bilen, ringde sen upp mig och sa att bromsskivorna bak var helt ok och verkligen inte i behov av att bytas. Däremot tyckte han att jag kunde byta dom fram..... Han fixade alla fel till ett pris som motsvarade hälften av det pris BMW lämnat. Efter allt gott jag hört om den gubben (han har mekat BMW i 20 år) så litar jag fan så mycket mer på honom än på BMW! Han kommer helt klart få meka min bil i framtiden. För övrigt har jag en kompis som lämnade in sin BMW för service på samma auktoriserde BMW verkstad, och bara för att kolla dom så hade han fyllt den med spolarvätska och bytt till helt nya vindrutetorkare. Gissa om dom ville ha betalt för spolarvätska och nya vindrutetorkare? |
|
|
SunKi, prova att ta den här diskussionen med verkmästaren på denna verkstad och stå på dig. Om han inte bemödar sig aom att du skall bli 100 nöjd. Ventilera då detta på forumet. Ibland kan det gå fel. Då anser i alla fall jag att man skall ha en chans att få bättra sig. Vet inte vad du anser men jag skulle hålla chefen för verkstaden ansvarig. Mvh Asken *med nya fälgar monterade*:)) |
|
|
-->hks Ser att du bor i Huvudstaden. Skulle du kunna ge oss namnet på den lilla verkstaden? Jag är också skeptisk till BMW-aukt. |
|
|
hks: har du provat och ifrågasätta den auktoriserade verkstadens verkmästare eller motsvarande? Det finns väl dessutom inget att hymla med. Jag tycker att om man inte känner sig korrekt bemött kan nämna både verkstad till namn samt liknande. Tro mig det är en hel del BMWfolk, fler än vi tror som läser dessa sidor. Både från importen och från de enskilda ÅF. Ha en stabil helg alla! Asken |
|
|
Asken: jo har funderat på det.. inte hunnit att sätta några planer i verket än.. och saken är att detta var i början på Januari.. och det är ju inte så att jag har några kvitton heller :( Men det kanske inte borde spela någon roll? |
|
|
MagnusC: Den största Asken: Nä, har inte tagit kontakt med dom efter servicen. Kommer med största sannolikhet aldrig mer ha någon kontakt med dom heller. Egentligen borde jag väl kanske kontaktat dom och ifrågasatt deras kompetens och därmed även ifrågasatt om jag fått en riktig service på bilen. |
|
|
-->hks Hoppsan, massuppfittning! Det var snarare namnet på den lilla verkstan du blev nöjd med jag var ute efter. |
|
Eddo |
Jag tror innte heller på akt- BMW verkstad men det som är bra med dem är doch att man kan alltid gå tillbaka och kräva dem på återstende arbete. Jag har behövat att åka in flera gånger efter min besök.... Det är jobbigt och tidskrävande men dem erkänner när dem gör något fel |
|
Jag tycker inte ni ska vara skeptiska mot BMW Aukt verkstad, det är inte bättre att lämna bilen till ngn hempulare som ej har någon större BMW erfarenhet, en BMW verkstad är den verkstad som kan mest om din bil och vet vilka svaga punkter bilarna har dom vet var dom ska titta någonstans, ställen som en allmänt bilkunnig hempulare inte skulle tänka på att titta.. Sen om det fuskas så är det ju inte ok, men ett misstag händer ganska lätt och då får dom ju stå för det helt enkelt.. |
|
|
En fråga för informationens skull. SunKi, hur lång tid var det mellan den var inne på aukt verkstad och du bytte till sommarhjul? Mvh Asken |
|
|
Asken: Ja, nu blev det knasigt... Den lilla verkstaden heter "Vingens bilservice" och ligger i Täby. Har släkt och vänner som vänt sig till honom under en massa år, och alla är nöjda med honom. En liten pedant tydligen. Han har en anställd, tror jag, men den liraren verkar bara byta lite däck å sånt. Länk |
|
| Hoppsan, menat till MagnusC... | |
|
Asken: ca 3 månader.. Kanske 4.. har dåligt minne :( Det jobbiga är att jag eftersom jag inte visste bättre var tvungen att ta deras ord för sanning :( |
|
| Även om jag hade en -97a så skulle jag inte lämna in min på verkstad. Inte för rep och inte för service. Jag gör det hellre själv så vet jag att det blir riktit gjort. Mina föräldrar brukade lämna in sin på auktoriserad bmw verkstad. Men det slutade dom med efter dom märkte att dom inte kollat upop saker som dom kryssat i att dom gjort och tagit betalt för. Ett exempel var när dom hade dåliga bromstrummor och backar bak. Vid servicen så skulle detta kollas upp och dom hadde kryssat i att dom öppnat och kollat och att det var ok. Men vi tyckte att bromsarna var dåliga bak så vi öppnade själv. Helt slut var dom och dom hade inte varit öppnade på länge.... | |
|
SunKi: på 3-4 månader kan mycket hända med en bil eller hur. Ett läte från ett hjullager bli ju sämre. Gå tillbaka till verkstaden. Förklara din version och rapportera vad dom säger. Jag skulle inte tro att dom kräver dig på felsökning igen. Aukt är trots allt dom som ahr mest träning på BMW. Dom kanske tom ställer upp på en goodwill. Vem vet. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.