AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.271

matreal kostnad för att renovera utomatlåda på e34 540

Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
jaha nu var det altså dags att att renovera lådan verkar det som.. tråkigt men sant.. nån som vet vad man ska byta och ca matrealkostnad? tänkte byta plastkulorna,lamellerna och nån ventil som verkar brukar bytas ut.. kan man göra det själv eller är det så jävligt så det är lika bra att lämna in??

hellre GasHäng än RattGlapp.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
det finns väl ett mek-tips på hur man byter ut plastkulorna om jag kommer ihåg rätt dvs

########
# PAJALA #
########
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Länk

BMW - Beroende Med Wilja!
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Minns inte vad alla lammellerna kostade till lådan. Tror att det var ca 6000kr.

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Material ...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Material ...
Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
:Higway star: ajjamen men nu frågade jag inte hur man stavar. jag frågade om mtrealkostnad på att renovera en låda. men lovar att PMa dej när jag problem med stavningen.. OK?

Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
är det typ omöjligt att göra själv eller är det enkelt som lego eller hur är det..

Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
smileface:

Quote Grabber:
Länk

(Hint: Klicka på länken)

;)
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Smileface: Det beror på vilka fel lådan har dvs vad är det du ska renovera? Kan tyvärr inga svenska priser men grova inköpspriser från huvet vad det kostar i $ kan jag ge. Det finns ingen standard vad som är en ”renoverad” utbyteslåda. Som jämförelse kan jag iaf säga vad som görs när man öppnar en låda vid en auktoriserad ZF renovering.

Man byter alla packningar och bussningar ($200), friktionsringar, stålringar o tryckplattor ($600). Även alla tätningsringar på kopplingskolvarna byts. I ventilhuset alla solenoider (magnetventiler) + bägge varvtalsgivare ($500) och alla kolvfjädrar ($150). Konvertern ($1000). Följande kollas noga och byts bara vid för stort slitage eller skador: pump, kopplingshus med kolvar, axlar och planetväxelkomponenter, lager, frihjul, ventilhus med komponenter samt lådans hus. I det sista fallet rengör man lådans hus och kontrollerar att inga värmeskador finns i aluminiumet mot ventilhusets anslutningar, aluminiumet kan slå sig om lådan gått varm. Ventilhuset demonteras och varje komponent mäts och kollas och ev. byts. Är cylindrarna för stora blir det nytt hus. Återmontering och dynotest.

När det gäller 5HP30 före 09/94 resp före 05/95

Man brukar inte byta backens kopplingshus men man byter istället den feldimensionerade tryckreduceringsventilen som är nr 50.070 på sidan 28 på Länk. Den gamla kolven före 05/95 är feldimensionerad så att den till slut går lite för långt i cylindern vid tillslag vilket orsakar trycktopparna som med tiden förstör ena kulan + riskerar att blåsa låsringen på backhuset så det spräcks. Kolven och fjädern sitter bakom plattan 50.220 som sitter med torx och är lätt byte när man byter kulor. Lossa försiktigt o ta bort fjäder + kolv. Montera ny kolv (doppad i ATF olja) och kolla att den löper lätt, montera fjäder och dra åt torxen med EXAKT 8 Nm. Mektipset på AP visar sedan hur man byter kulor. När man monterar tillbaka ventilhuset får lådan inte vara varm (var lådan driftsvarm vid demonteringen behöver den svalna ca 4 timmar efter stopp innan ventilhuset återmonteras för att inte riskera att aluminiumet slår sig vid start -> läckage mellan ventilhus o låda kan uppstå). Renlighet är A och O vid allt arbete med ventilhusets komponenter. Kolven kostar nån hundring på KGK har jag hört.

Kopplingskolven i F huset (bakom planeten) bör också kollas särskilt på 5HP30 eftersom tätningen kan skadas så kolven går snett. Var beredd att byta kolv. ($60)

Den manuella kolvventilen 50.020 på sid 28 Länk är i plast på 5HP30 före 95/05 och kan svälla så att kolven kör fast. Denna uppdateras till en kolv i metall.

Samtliga kolvfjädrar i ventilhuset som man ser på sid 27-31 byts ut till nya fjädrar. Detta är något som oftast påverkar växlingarna märkbart till det bättre. Gamla fjädrar blir slappa och tappar kraft. Mycket pill och viktigt att varje fjäder hamnar på rätt plats och att man drar med rätt moment men man får rutin på det.

Lägg till 12-15 timmars arbete. Då är inte nermont och mont av lådan på bilen med.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.