AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.605

Fågor om en Ditec behandling...

M3
17
M3Carbon
M3 Coupé -04
Jag hämtade ut min M3'a från en Ditec behandling för lite mindre än en vecka sedan och har lite funderingar.

När jag kom hem så kollade jag runt litegrann och hittade rester av polermedel på flera ställen, faktiskt ganska mycket på läppen. Just då tänkte jag inte mer på det men nu efter några dagar så tycker jag att bilen är lika grå som den var tidigare innan behandlingen och när jag tittar närmare i gamla stenslag så går det att gräva ur gammalt polermedel.

Jag vet absolut ingenting om hur en ditec-behandling går till men jag trodde att man la på en yta ovanpå lacken som extra skydd. Borde inte detta ha lagt sig ovanpå eventuella polermedelsrester också ?

Jag är definitivt ingen expert på ytbehandling, men blir inte resultatet bättre än detta så kommer jag nog istället kosta på bilen en omlackering lite då och då istället. Blir dyrare men det var ju en gnistrande bil jag ville ha =)

/P
Om jag vore du skulle jag direkt åka till Ditec stället och be dem kolla på den själv. Du har ju faktiskt garanti på arbetet.
M3
17
M3Carbon
M3 Coupé -04
Det kommer jag att göra, men jag har ingen tidigare erfarenhet av Ditec och detta kanske är normalt. Då har jag ju egentligen ingenting att klaga på =)
Så om någon vet om detta låter tokigt eller om det bara är jag som är gnällig så emottager jag kommentarer tacksamt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej. Mitt tips är följande. Dokumentera dina åsikter skriftligt och skriv ut dom, ta gärna ett par bilder på det du ser. Boka en tid med centret och ge dem infon på pappret, fakta är alltid enklast i skrift. Ge dem en fair chans att göra om jobbet så du blir nöjd. Sen vet jag ju inte hur din lack såg ut innan behandlingen, om den var blästrad av stenskott och repor el så är det ju inget ens en magiker kan trolla med. Lycka till! Mvh asken
M3
17
M3Carbon
M3 Coupé -04
Asken ->
Bra tips, det kommer jag nog att göra.

Lacken var inte den bästa, jag kör pärlan 16mil varje dag till och från jobbet på landsväg med mycket mötande långtradare och annan tung trafik. Så lacken var från början inte alls den bästa. Det är jag medveten om. Och jag hade inga förväntningar att den skulle bli perfekt.

Vad jag tycker är lite konstigt (här kommer min okunskap in) är att det låg kvar polermedel på lacken när jag hämtade ut den och att det fortfarande ligger kvar i hålen efter stenslag och att den går lätt att peta ut med en nagel. Det hade jag nog inte förväntat mig, men vad vet jag =)

Den är i alla fall nyservad och har nya däck så nu går det att stå på igen =)
Ao
50
Aouseus
320 -99
Rester (förutom i stenskotten) är rent slarv att de inte tagit bort.

Hej.

En nybehandlad bil med några år på nacken ska bli i stort sett lika blank som en behandlad fabriksny bil. Det som skiljer är att just stenskott kan på mörka lacker synas tydligare efter behandling pga kritningar i kemikalier. De brukar i de flesta fall avta efter några spolningar med högtryck.

Men det ska absolut inte uppstå någon "grå" hinna på lacken. Prova att svamptvätta bilen en gång och besiktiga det nytvättade resultatet.

Åk direkt till firman som utfört behandlingen och framför dina synpunkter om du inte är nöjd. Förhoppningsvis är de väldigt måna om att ha en nöjd och återkommande kund!

Mvh
J.Sandell

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jobbar själv på Ditec..

M3Carbon..Tycker du ska åka tillbaka med bilen..Efter en Ditec-behandling så ska bilen vara i nyskick.."MINST"

Det ska inte synas några rester överhuvudtaget av någonting..

Det är rent slarv från dom som har haft hand om din bil....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad man skall betänka är att har man inte just en fabríksny bil så blir den inte omlackerad av en Ditecbehandling.

Dock blir den försedd med ett högkvalitativt lackskydd som varar länge.

Ger man Ditecfirman ett lackstift i förväg, genom att t ex ha den i handskfacket blir jobbet lättare för dem.

Ger man en människa en chans att göra om sitt värv och förklara noga vad det är man ser är sannolikheten större att bilen blir dubbelt så fin som innan man lämnade in den.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.