AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
731

Vars ska jag börja leta? Tändfel e30 325

Mr_Knight
Va och köpte mig en 325 e30 igår efter ett långt sökande efter ett fint exemplar. Körde den 15mil hem och den funkade helt klockrent!

Åkte sedan och tvättade av den lite (EJ motortvätt) och efter detta gick den först på 5 burkar för att sen bli än värre. Blev tillslut tvungen att lämna den vid vägen ikväll då den gick på 2 cylindrar och knappt orkade hålla tomgången.

Vad är fel och vars ska man leta? Inget tändstift ser blött ut. Värmeskölden som sitter mellan grenrör och tändhattarna är sönder under 3 cylindrar, kan detta ha med saken att göra? (tur att killen skickade med bogseöglan..)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
vart det maskintvätt???
NF
440
NFd
325im -87
Gissar att du fått in fukt i tändsystemet efter tvätt.
Eller kanske vatten i tanken.

Annars har väl säljaren något tips, han känner nog
igen felet om det ej berodde på tvättningen.

Nisse
Mr_Knight
dricka: nej, skulle aldrig hända.

NFd: med tanke på att huven var stängd tycker jag det känns konstigt att få in vatten där. När jag körde hem började det regna ganska mkt i början och det var inga problem då.

Hur skulle det kunna kommit vatten i tanken?

Annan fråga, måste man ta bort kylaren för att komma åt rotor/fördelare?? ser ruggigt trångt ut..
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
jag tror på fukt i tändsystemet..tändkablar,rotor,fördelarlock.kolla i tändstiftsbrunnarna också...
NF
440
NFd
325im -87
Jag minns ett annat fall på en förgasarmotor där bilen också
fick stopp på liknande sätt. Då hittade jag små vattendroppar
i flotörhuset. Det kom fram att ägaren hade tvättat bilen
och lyckats spruta in vatten genom ett otätt tanklock eller
luftningshål till tanken.

Nisse
Mr_Knight
Kära vänner, problmet är löst!!

Har spenderat hela dagen åt felsökning, kollade alla kablar, lmm, tjuvluft. Sen slog det mig att det givetvis måste vara soppapumen. Bort med sätet och bort med tankmätaren.....TOMT! (halvtank enl mätaren)

Så en tur på statoil löste problemet. Något pinsamt men svårt att veta när mätaren visade halvfult.

NF
440
NFd
325im -87
Ja grattis, vad skönt. Det var ett enkelt och billigt fel.

Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.