AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649

vilken olja i b3an?

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
finns det någon här på forumet som kan rekomendera en olja till alpina b3 3.0an. nån som har en själv kanske o känner sig nöjd o säker med sin olja. har blivit lurig på den. hade inte en aning om vad det var för olja innan jag bytte men ville byta för att få i ny färsk o slängde i castrol gtx magnatec 5w40 men till all förskräckelse när man kör bilen varm så börjar det klappra från vanosen i samband med nya oljebytet. jag hoppas verkligen det löser sig med rätt olja. för det låter nämligen inget när motorn är kall = oljan trögare? sen är det skumt att det är den vanliga slx 0w-30 som rekomenderas till motorn. måste vara ett skämt känns det som med så blaskig olja till så varvillig motor. snälla hjälp mig med tips och råd om olja! och om det är någon mer som fått missljud pga av fel olja.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
hej!
Låter konstigt att 0W-30 rekommernderas,de flesta Alpinor vad jag vet ska ha 10-60 (Alpinas rekommendation).Avgör själv vilket märke du vill ha men kan rekommendera:Castrol,Agipp och Mobil.
Inte den billigaste oljan precis men en klok investering.
Mvh Dic.
PS.Givetvis helsyntet.DS
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
samma som många kör till m bilarna, castrol tws 10w60 blir det nog att satsa på kanske då. vill inte köra en meter till med den där 5w40 oljan...
Att motorn börjar slamra verkar vara en inte allt för ovanlig bieffekt med Castrol Magnatec. Min 320 blev absolut mer högljud efter byte till den oljan. Söker man på olika forum så är det fler som varit med om det.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
låter betryggande eftersom den var helt knäpptyst innan jag slängde i den nya olja. den enda anledningen att jag just köpte den oljan var att den var grymt billig då. och tecken på att det borde bara vara oljan är att den låter inget när den är kall.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Den gamla 3.0:an ska ha tws 10w60 medan nya 3.3 ska ha slx 0w30 longlife historia.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.