AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.750

automatlåda ,tds

Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
jag har forskat djupt i forumet efter svar på min fråga , och orkar nu inte leta mera....MIN låda SLIRAR inte...den är "låst" med "lockup" på 3:an, redan när jag startar bilen...det skär i hjärtat när man lägger i D och det bara smäller till som om man växlar manuell utan koppling. efter en bunt försök så kan den plötsligt börja fungera och växla helt ok, tills den plötsligt kukar ur och låser växeln igen. då lägger jag i N och stänger av motorn, därefter startar jag motorn och petar i D , dåfunkar den ett tag igen....innan detta hände så har den gått mycket bra i växlar och allt.finns det nån ide, eller är det en 2NY2 låda som gäller???
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det är ju lockup som inte kopplar ur. Om den dessutom hoppar till trean i samma veva går den antagligen i failsafe vilket kan tyda på ett elfel i lockup styrningen. Hydraultrycket till lockupkopplingen styrs av en magnetventil. Man får kolla att signal går fram till den samt kolla o ohmmäta själva ventilen att den funkar och inte kärvar. Jag vet inte hur i ditt fall eftersom jag inte vet vilken bil det rör sig om. Har du tur är det bara detta och då behöver inte konverter bytas.

molle
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
bilen är en 525tds -93, det du beskriver låter precis som det skulle vara rätt....när jag tänker efter så har även lockup vibrerat en smula när den ska gå i, under den tid jag ägt bilen, samt "klonkat" försiktigt när den gått i...även detta kan jag nu tro är ett fel, som jag tidigare trodde berodde på att det ju är en "mekanisk" låsning och att det är normalt att det då "klonkar".
OBS.."klonket " har aldrig varit hårt, utan ett mjukt "litet dunk".....just nu står bilen äntligen hos BMW i Norrköping, som jag hoppas kollar upp el-felen noga...efter erfarenhet därifrån har det tyvärr slarvats en del. Hoppas nästa mek är mera noggran.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Låsningen sker ju genom att en lamellkoppling i konvertern aktiveras med hydraultryck och fjäderkraft. Det är dock normalt att det känns ett litet ryck i bilen just då lockup går in på din modell.

molle
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
ok, BMW hittade bara en felkod om "ett för stort glapp" eller en dålig signal.."...jag hatar när man inte kan prata med den som skruvar på bilen...killen bakom disken vet ju inte ett skit, sånt irriterar mig kraftigt...så nu är tele-dialogen i full gång.
Jag bad honom återkomma med vad det var för glapp, och det var 3 timmar sen nu...suck...jag bad honom även att kolla upp, det du sa förut om magneten och sånt...kan det vara där avståndet är för stort/glapp i signal?
Jag bara spyr när det ska pratas med 18 olika innan rätt man får meddelandet..... sist jag var där fick dom tömma tanken efter att jag fått dåligt bränsle "fuldiesel", nog tömmde dom alltid....men inte filtret där det mesta av skiten satt....jag jobbar själv i en verkstad ( mc) så man är ju inte helt borta ....men hallåå...om man fått dåligt bränsle io systemet så BYTER man väl filter!?!?!....hmm.. jaja...bara en parentes...nu hoppas jag på ett bra resultat denna gång..
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
möjligen en signal till magnetventilen som inte når fram pga glappkontakt, du måste få veta vilket nummer på felkoden det var!

molle
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
nu har "proffsen" gjort sitt!
Beskedet var "byt låda", det är något mekaniskt paj någonstans, men i morrn ska jag få felkoden, när jag hämtar skrället....har en beg låda som är renoverad på G, ska man gå på det eller ska man ta en från skroten för halva priset???
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
"byt låda" är ett allt vanligare standardsvar från BMW så fort något mer än oljebyte krävs eftersom BMW verkstäderna i princip inte sysslar med automatarnas insida längre (vilket kanske är bäst för alla parter).

Ja, sitter det inne i konvertern så kan ett lådbyte bli försvarbart men om det sitter i ventilhuset räcker det med att byta eller renovera detta utan att demontera lådan vilket blir billigare. Innan du fattar beslut om byte, låt höra felkoden som kan ge svar på om det sitter i konvertern eller ventilhuset.

molle
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
det ska jag göra....ska hämta den i morrn, så då får jag felkoderna...
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
Åter igen ett dåligt bemötande/besvikelse, när jag skulle hämta bilen på BMW i Norrköping.
JAG tycker i alla fall att den som gjorde diagnostiken på bilen borde ha noterat felkoderna samt vad de har att berätta, men det hade han inte gjort.
Han hade bara noterat ett "mekaniskt" fel i lådan.....???....det kunde väl min gamla morsa räknat ut att något var fel i lådan eftersom den inte fungerade!!
Nu fick han göra en ny diagnostik så att jag kan få se felkoderna...hur ska jag annars veta att han verkligen har gjort det!??(med tanke på tidigare erfarenheter)
Min låda heter 5HP-18...men det finns tydligen flera sådana....vad är skillnaden?? Nån som vet?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Kanske inte verkstan är van vid att kunderna vill ha reda på felkoderna, men pröjsar en kund dyrt för en diagnos ska man såklart få ev felkoder.

Alla 5HP18 har samma planetväxlar (och utväxling) och samma hus men sen börjar olikheterna. Storleken på konverter och i vissa fall kopplingar i lådan varierar med motorstorlek. Tex en 5HP18 på en 520 är klenare än en 5HP18 på en 525 osv. 525 tds har annan konverter än 525i osv. Ventilhusets strypbrickor för oljeflöden ut är i sin tur anpassade till kopplingarnas storlek och därför varierar även ventilhusens modifiering med motorstorlek.

Ska man vara säker på att få en bra anpassning mellan låda och motor med störningsfria växlingar behövs en låda som suttit på samma motor. Men man kan ta en 5HP18 låda från tex en 520 och bygga om den till tex en 5HP18 för en 525 genom uppgradera konverter, kopplingar och modifiera ventilhus etc men det sista kräver kunskap om ventilhus och programvara.

Lägg till att lådorna uppdateras och att just på 5HP18 möblerades det om bland stiften i kontakten några ggr i början av 90-talet vid uppdatering av styrboxar o ventilhus. Man måste för säkerhets skull provmäta och modifiera kabeldragningen från kontakten om man inte väljer en låda från samma bilmodell och månad.

molle
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
kanon....jag har hittat en "nyrenoverad" låda som dom vill ha 15000 spänn för,,,det känns som det säkraste kortet just nu, 3000:- för arbetet, ( kan ju lika gärna köpa ny bil) ..men...då vet jag ju inte vad jag får...så denna låter ganska intressant...har även suttit på en tds, i 60 mil, innan killen fick bilen sönderslagen...kvitton från firman ska verifiera att det är ok...och jag får 1 års garanyi på den....MÅSTE vara skapligt-....får se om man får hojen såld, så man kan köpa sig en låda....böjar sakna min pärla nu...suck...man BLIR beroende av BMW.....(och BMWricke...inte ett ljud om priset till min stränga fru!!...hehe)
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
Nu rackarns, harjag fått felkoden....nr 100, mekanikern vet inte om det är elekriskt eller mekaniskt fel.....kanske någon annan som vet vad felkoderna betyder????
Nu står ju pärlan och skrotar ihop av sorg...måste lösa detta kvickt...
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
slirkod - stämmer att det inte går att säga om det är mek eller el. från den. Man måste börja felsöka varvtalsgivaren och det elektriska i och kring ventilhuset. Om det visar sig vara el eller mek fel i ventilhuset behöver inte lådan bytas.

molle
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
hmm,,,,det låter som om man skulle chansa på att låta en verkstad kolla på den....har ju lite bråttom att få fart på bilen då jag pendlar 3 mil om dan...
kanske testa en billig låda som funkar, sedan renovera den jag har....
finns det nån risk att felet är elektriskt så att ett byte av lådan inte hjälper? eller sitter all den elektroniken i själva lådan?
bi
6
biemer
530da touring-02
norrköping är skit linköping är trevligare och bättre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.