AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.018

Ni som har handlat på E-Bay

Sk
33
Skoglund
330Ci Clubsport
Kompressor -02
Tjenare.
Går i funderingar på att handla M3 speglar som jag hittat på E-Bay till en rimlig peng.
Men nu undrar jag hur det fungerar med tullavgifter och så vidare, tillkommer det kanske något annat än frakten som dom säger kostar t.ex. 45$. Och hur fungerar det med betalning är det endast paypal som gäller.
Skulle gärna vilja höra lite erfarenheter av er som handlat förut, känner mig lite osäker och tycker det är så rörigt när man försöker hitta info på sidan.

Tack på förhand!
M.V.H. Jesper Skoglund
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Beställer du från england som jag gjorde så får du veta priset direkt, inga extra avgifter, endast vara+frakt
Har köpt en hel del från ebay (Tyskland) dock ej bil-prylar. Från EU länder tillkommer inget annat än frakt. Köper du från icke EU-land tillkommer tull & moms på hela fakturabeloppet (inkl frakten!!), dock kan man klara sig undan tull&frakt men det gjorde inte jag när jag köpte en lambdasond från USA...
Sk
33
Skoglund
330Ci Clubsport
Kompressor -02
Hur mycket är då tullavgiften från t.ex. USA
Här Länk kan du se vad olika varor kostar vid import.

Jag tror inte man kan klara sig undan frakten men däremot tull & moms om man har lite tur :)

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Handlar man via nätet från USA eller andra icke eu länder ska man försöka få det i "gift box/gift wrap" om det är möjligt. Presenter får nämligen inte förtullas. Brukar finnas sådana möjliheter hos många nätbolag.

Men det är kanske svårt om det handlar om större, detaljer typ ett spoilerpaket ;) Vet inte riktigt vart gränsen går.
Presenter är bara tullfria till ett värde av 500 kr sedan utgår tull och moms även för gåvor.
Sk
33
Skoglund
330Ci Clubsport
Kompressor -02
Jag har varit inne på tullverket Men när man går in på deras beräknare som dom har, där man fyller i uppgifter för att se vad paketet kostar väl hemma i sverige, så finns det inte något som heter bildelar eller dyl. bara typ golfutr. cyklar o.s.v. det är ju olika tull avgifter för det allt från 3% till 20%: Är det någon som vet vad det är på bildelar, reservdelar.

Men ni tycker inte att det är några bekymmer/problem att beställa då eller. det fungerar man får det man beställer?

M.V.H. Jesper Skoglund
Jag har handlat en del på ebay och det har aldrig varit några problem. Dom gånger jag har handlat från länder som tull och moms ska läggas på priset har jag haft tur och klarat mig undan men man måste ändå ta med det i beräkningarna.
Sk
33
Skoglund
330Ci Clubsport
Kompressor -02
Okej gubbar jag gör väl ett försök då.
Får tacka för alla svaren.

M.V.H. Jesper Skoglund
Sk
33
Skoglund
330Ci Clubsport
Kompressor -02
En fråga till, när får man betala tull avgiften, och hur.

M.V.H. Jesper Skoglund
Om ditt paket öppnas av tullen och beläggs med tull och moms så får du lösa ut det hos posten (eller annan speditör) ung. som postförskott.

Beställer du som företag så får du paketet först sedan kommer en faktura på tull/moms från speditören
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Finns en del firmor inom EU som tar sina grejor från leverantörer i Asien. Då kan man råka ut för att både betala landets moms + tull o moms för Sverige. Jättekul - råkat ut för det från ett företag i England (som råkar vara stora på kolfiber...)
köpte m3 mattor från usa 32 dollar i frakt och ingen tullavgift riktigt bra tycker jag.
på 700kr fick jag bettal 310kronor i skatt. på min färddator
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.