|
|
|
|---|---|
|
Bilen en 520ia -95 går lika bra som min traktorklippare,detta är läget. Efter en kortare tur än som var tänkt igår,fick ta bogsering av en MB. Bilen tänder direkt upp utropstecknet i vxl display,startar normalt men när tempen är på väg från blått så är det klippt då börjar den hosta och feta på bränslet för att så småningom dö. Får inga coder i carsoft. Vevgivaren rengord o kollad. Stift bytt (sura) Kontakten på lådan kollad. Har även fladder i varvräknaren. Nu riktas misstanken på lambdan,men varför tänder den upp lampan för störning i lådan. Vid vilken temp börjar lambdan ta över jobbet från kallkörningsfasen. Även batt är kollat samt laddning är ok 14,30V vid tomgång. Om jag helt sonika kopplar bort lambdan så ska den väl gå på det förproggade värdet. All hjälp är välkommen. Mvh/Micke | |
rsarits |
Om du kopplar ur lambdasonden, så går den på nödprogram, men inte genast, det tar någon eller några minuter innan den sas ger upp och byter till nödprogram. |
|
Ok. Idag startar skrället hur bra som helst och går ca 30min innan den börjar blurra och tappa cyl. CS spottar nu ur sig en drös med coder bla avbrott/kortis i spridar härvan,lådan skickar ur sig att den har problem att hämta data från box,samt ev felaktigt relä. Drog ur lambdan och körde en sväng utan prob så det lutar att den är kaputt,men ingen felcod lite skumt. Testar vidare och kör en sväng. Mvh/Micke |
|
|
En LMM som är på väg att ge upp kan ge sådana symptom som du beskriver. Om lambdan verkar hel, gör samma procedur med lmm, dvs koppla ur kontakten och vänta någon minut på att nödprogrammet ska gå i. Du kan förlora tomgången men fungerar bilen som den ska under normal körning så är lmm troligen trasig. |
|
|
LMM är kollad på det vis som du beskriver igår. ingen skillnad.Gjorde samtidigt ren den. Alltså denna bil har funkat bra sen jag köpte den,fast då var det knas med styrboxen som var minst sagt dränkt i vatten.Här är den trådenLänk Var minst sagt ett märkligt förlopp när den lag av i förrgår,började med sporadiska blink från symbolen för lådan som då gick i nödläge men bilen växlade hur bra som helst. Några kilometer senare började den feta på bränslet för att till slut stanna,i detta läge när jag gick ur o öppnade huven med nyckeln i handen så hörde jag att bränsle pumpen gick?? Snabbt som attan tog jag bort batterikabeln,och när jag återsluter den efter några minuter låter det som en liten orkester bland reläna i motorrumet. Detta slutade inte förns jag röck bränslerelät.Efter detta var det tvärnit i maskin och cyl 456 var ordentligt fylld med bensin. Har nu kört ca 2mil med urkopplad lambda o bilen går normalt,iofrs så är bränslerelät bytt i samma veva som lambdan kopplades ur. Inga coder i carsoft denna gång förutom ett error på lmbdan som inte finns. En fråga är symbolen för vxllådan (kugghjul med utropstäcken) även upplänkad till DME på nåt vis.Den lyser och beter sig normalt nu men med tanke på att denna symbol var förste tecknet på störning så blir man ju nyfiken. Testar några dagar utan lambda nu för att verkligen vara säker att den är kaputt. Mvh/Micke |
|
| Länk | |
|
Bilen har gått klockrent med urkopplad lambda i 2 dagar.Så nu har jag beställt en ny,sen får man se om spök bilen blir nöjd. Mvh/Micke |
|
|
Har idag monterat ny orginallamda samt nollat bort div felcoder.Den går fint men vill köra några dagar innan man kan blåsa faran över. Mvh/Micke |
|
|
Vad kostade lambdan? Köpte du ny eller beg? Mvh |
|
|
Köpte orginal kostade 1540:- med lite rabatt.Var lite surt när jag hade en ny liggande tills för nån månad sen då en kompis köpte den för 800:- Bytet gick smidigt fast den suttit på sen ny,har bytt några nu senaste åren och det verkar som 20 tusen mil är en magisk gräns för hur länge lamdan håller. Mvh/Micke |
|
|
Ok. Jag då ligger min bil i riskzonen då :) Min har rullat snart 21000 mil, men jag vet dock inte om lambdan på den är bytt förut. Förra ägaren hade bytt avgassystem för 5000 kr, så det är ju möjligt att lambdan också byttes i samma veva. Måste kolla igenom min kvittobunt och bes protokoll :) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.