AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.449

Kompressor lagerhaveri på gång ?

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Det har börjat gnissla om min AC-kompressor när kopplingen kopplar in den.
Har även observerat att remskivan börjar wobbla efter att kopplingen
gripit in. Funderar på om wobblingen kan ha att göra med felmontering av min mek som hade loss remskivorna för 1 år sen.
Tycker det lutar åt begynnande lagerhaveri eller det vara nåt annat?
Tycker den borde hålla längre än 23k mil?
Kan det bli andra skador om den plötsligt skär?

/Lasse

netz
Du har nog ett lagerhaveri om den vobblar,jag skulle lagt av remmen omgående så det inte förvärrar skadorna.

Netz
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Har tagit isär kopplingen i helgen och konstaterat att aluminiumtappen som remskivans lager sitter på har svarvats ner och lagret ligger löst och vobblar kring denna. Låsringen som håller remskivan hade gått av och låg i delar.

Eftersom tappen är en del av kompressorn ser det inte ljust ut. Någon som varit ute för nåt liknande och har nån ide hur man kan repa detta? Kompressorn fungerar i övrigt helt ok och har därför ingen lust av byta den bara för detta.

/Lasse

Paap Reeder
... så här skrev jag i "min AC-tråd":

Sitter nu med en DENSO-kompressor som jag pillat isär i molekyler och idag fått resdelar till den för 1345:-.

Till en DENSO / 10pa17C vilken jag tror är en vanlig kompressor till E32 / 750 och kanske även 740/735 gäller:
Axeltätning - lätt att pressa ur och i - 44-1004 / 379:-
Lager - satt som "faen" - 44-9702 / 467:-
Packnsats 44-4474 / 230:- ... och så moms på hela alltet.
Finns på El & Disel i Bandhagen 08- 86 01 90.

Jag har ännu inte monterat ihop min Denso men fick igår tag i esteroljan så nu är det bara en tidsfråga ...

Vilken beteckning har din kompressor??

MVH /// Paap R

MVH /// Paap R
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Hej Paap!

Läste din tråd om AC'n, intressant som vanligt :-)

Jag har också en Denso-kompressor, hittade dock inte typbeteckningen,
den sitter ju kvar i bilen och AC-systemet är inte rört, än.

Du som haft isär en sådan, är aluminiumtappen som omsluter ingående axeln
utbytbar eller är det en del av själva kompressorhöljet. Kunde inte riktigt se detta på din bloggbild.
Det är ju kring denna som remskivans lager skall sitta och den har blivit svarvad på min.

mvh.
/Lasse
Paap Reeder
... tar bilder .... lägger på min blogg.
Klart i kväll ... senare.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Nu ligger dom där.

Är det "tappen" på bilden med hela kompressorn som är nedsliten? I s f måste du nog riva allt och byta gaveln vad jag kan förstå.

"De svarta delarna" kan lossas utan att man behöver "greja nått med gasen" om du förstår vad jag menar men å andra sidan tror jag kylare mm måste bort för att man skall kunna komma åt.

MVH /// Paap R
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Tack för bilderna, det ser ut att vara ung. samma kompressor förutom att min
är R134 från början. Skall kolla upp exakt modell i helgen.

Då blir det nog renovering av kompressorn. Fick tag på en kille här på orten idag som har jobbat med detta i många år. Kanske han har en frontgavel.

Det såg ut som även din lagertapp var svarvad på dina bilder.

mvh.
Lasse
Paap Reeder
... jo litet spår har jag men det ser mycket mer ut på digi-fotot än i verkligheten.
Dessa spår uppkommer sannolikt av att lagret kärvar ty lagret träs på tappen och den sitter ganska löst av ngn anledning och den hålls fast av segerringen.

Den sitter så pass löst att det lätt kan komma in damm och mindre korn på lagertappen.

Skall kika på det mera exakt när jag monterar ihop min.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.