|
|
|
|---|---|
|
Hur mäter däcktillverkarna bredden på sina däck egentligen? Har 8" breda fälgar och köpte 215mm breda däck i tron att de skulle vara bredare än fälgen för att inte få tyskstuk. Men en 8" (203,2mm) bred fälg var tydligen bredare än ett 215mm däck. Slitbanan på däcket är drygt 190mm och däcksidorna lutar således inåt (tyskstuk). Hur mäter man bredden på däcken? Har gått bra tidigare med samma märke på däcket (Falken). Kan de ha gjort ett fel eller bytt mätmetod? ///BMW - Was sonst! | |
|
Här finns lite matnyttigt. ---> Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Nja, inget jag inte redan visste. Det jag vill ha reda på är var någonstans mitt däck ska vara 215mm för det är då inte slitbanan i alla fall. ///BMW - Was sonst! |
|
Paap Reeder |
... mina hankook 245 är smalare än mina tidigare Dunlop SP 225:or MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... fel! ... var ute å kikade. Skall var lika breda är mer rättvist. MVH /// Paap R |
|
Har haft många 225 breda däck på 8"-fälg. Har aldrig varit med om att fälgen är bredare. Vad har du köpt för däck egentligen!? |
|
|
Jag har köpt Falken i dim 215x40x17 och som det är nu gör fälgskyddskanten som dessa däck har marginell nytta då den är en bra bit från fälgkanten. Har varit nöjd tidigare med Falken och det har aldrig varit såhär men man börjar ju undra om de satt fel siffror på däcken. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det stämmer att fälgskyddskanten kommer alldeles intill fälgkanten med 215mm däckbredd på 8" bred fälg. Har haft det på förra vinterhjulen 8x16" & 215/55-16. Det beror 8" eller 203,2mm är bredden på fälgens innersida som däcksidan pressas in i, sedan kommer inre fälgkanterna på (2 X 7=14mm) vilket blir 217,2mm i totalbredd. Däckets anläggningsyta (slitbanan) är aldrig lika bred som däckets totalbredd för då skulle däcket ha helt raka & kantiga sidor och spåra som f*n på vägen. Den angivna bredden är den totala bredden hos däcket omonterad, som om du mäter mellan däcksidorna med ett jättestort skjutmått. Mina 285:or var 285 breda omonterade, men vid montering på 10" fälg så trycktes sidorna in något & totalbredden blev "bara" 275 istället. Bredden hos slitbanan kontra totalbredden varierar hos däcket varierar mellan märke & modell. För det mesta är slitbanan ca 20mm smalare än den angivna däckbredden. Så du borde köpt 225/40-17 eller 235/35-17 för mer raka däcksidor på 8" fälg. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Ok, där kom en bra förklaring. Tack Roughrider. Ja 225x40x17 är den dimension jag egentligen vill ha men den är det ingen tillverkare som gör. Förra däcken var 225x35 men de blev för små, visserligen inom toleransen men visuellt såg det dumt ut. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.