AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
861

Problemer med speedometersignal E34 M5 3.6

Som sikkert mange av dere vet er det sinnsyke effektavgifter her i Norge, så da blir det til at man gjerne bygger om biler som har vært i landet lenge nok til å være avgiftsfri i stedet for å kjøpe en originalbil.

Jeg har derfor altså bygget om en '88 520i til '90 M5 3.6. Alt teknisk er byttet, inkl. understell, instrumentpanel osv. Det eneste som ikke er byttet er ledningsnettet som går bakover i bilen. Tre (de store) av de fire kontaktene på instrumentpanelet kommer fra M5-nettet. Kun den lille med speedometersignal, tankmåler og håndbremslys er fra 520-nettet. Jeg har klippet M5-kontakten og koblet på 520-ledningene. Alt fungerer 100% bortsett fra speedometersignal, dermed går motoren i nødmodus og drar ikke lenger enn 6500rpm.

Såvidt jeg har klart å finne ut skal hastighetsgiveren i diffen ha brun (BR) og brun/rød (BR/RT), hvor BR går til jord internt i instrumentpanelet, og BR/RT går til speedometeret og svart/hvit (SW/WS) på noe vis. Jeg har prøvd "alt" her, og får det ikke til å fungere. Det rareste er at jeg måler +12V på brun/rød når jeg holder inne bremsepedalen??

Har heller ikke funnet ut hvordan det kan måles om diffgiveren gir de signalene den skal. Har prøvd med digitalt multimeter (Biltema), men finner ingenting den gir utslag på.

Har holdt på med dette en stund nå, og prøvd diverse forum i Norge uten å få noe godt svar, så nå må jeg spørre medskandinavene i øst, og håper noen kan hjelpe meg!

Hilsen nordmann som er lei av å kjøre M5 i nødmodus...

Her er el.skjema for speedometersignalet: Länk

Ingen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.