|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Noterade en kraftig pöl av hydraulolja under bilen för ett par veckor sedan, det visade sig att oljan kom från höger stötdämpare bak. Olja fylldes på med jämna mellanrum de efterföljande dagarna sedan försvann läckage helt plötsligt..ingen pöl under bilen? Va bra!.... allt var ok 3 veckor , men nu är pölen tillbaks?.. vad kan det vara? vore dämparen helt väck borde det ju läcka hela tiden och inte och bli kruttort helt plötsligt. Finns det någon "ventil" eller annat som kan ha hängt sig? Detta handlar om E38 750. Mvh Skalman | |
|
Hej, Gissar att du har EDC och/eller nivåreglering? Det är packningarna i dämparen som inte håller tätt, så oljan som står under högt tryck läcker ut. Min ena dämpare droppade också sporadiskt, inte så jättemycket men det gick åt en skvätt Pentosin lite då och då, och fälgen var oftast oljekladdig av droppet. På tips härifrån forumen köpte jag en flaska Omega623 på Mekonomen. Detta medel får åldrade läckande gummipackningar att "svälla" genom att det löser upp gummit en smula - man skall därför absolut inte ta för mycket.Jag slog därför först bara i hälften av rekommenderad mängd, och körde med detta i ett par veckor. Tyckte därefter det blivit mindre läckage men det läckte fortfarande lite, så jag slog på en skvätt till (men totalt fortfarande mindre än rekommenderad dos på flaskan). Ytterligare ett par veckor senare tyckte jag inte det såg ut som om det läckte längre, så jag spolade rent ordentligt för att kunna bättre upptäcka smådropp, men sedan dess har jag inte kunnat se en droppe. Flera på forumet sa att detta kan hjälpa tilfälligt men att det återkommer, men för mig har det nu gått bortemot 2 år och det håller fortfarande tätt och fint. Rekomenderar alltså att du provar med Omega 623. Men ta absolut inte för mycket för då riskerar du att lösa upp packningarna i resten av systemet vilket kan göra det hela till en riktigt dyr historia... Mvh. /Kjell |
|
|
Hej igen! Tack för tipset ang OMEGA. Jag har bra erfarenhet av deras produkter och kommer nog att testa den typen av åtgärd innan något annat. Var mest bara intresserad av varför det bara läker (och så mycket) ibland, för att sedan vara tvärtorrt??? Har också upptäckt ett litet läckage i "förgreningen" mellan stötdämparna som sitter direkt bakom bakaxeln och framför tanken. Kanske nåt samband.... Ha de gott! Mvh Skalman |
|
|
För mig läckte det också märkbart olika mycket olika dagar; vissa dagar var det bara några enstaka droppar på astfalten, andra dagar hade det blivit en liten svart pöl på någon decimeter i diamater. Har inte hört/läst någon direkt förklaring till at det varierar, men jag har gissat att detta antlngen beror på att systemet står under olika mycket tryck beroende på lutning etc, eller att packningen rör sig lite i fjädringsrörelserna och därmed sluter olika bra tätt?... Läckage i förgreningen: har inte jag haft (ännu). Men jag har noterat att mina hydraulrör till nivåregleringen börjat korrodera rätt tydligt under denna vintern, så jag tror jag måste börja byta dem under sommaren innan något av dem spricker för då kan det nog snabbt bli en rejäl stråle->tomt system pga att jag har förstått att det är rätt högt tryck i detta system. Tycker du skall ta och kolla om det läcker i någon skarv eller i en spricka mitt på ett rör, för om det börjat spricka mitt på ett rör kan det nog gå fort till stort läckage, och då kan du nog under färd bli stående med nedsjunkna dämpare och utan styrservoverkan. OBS: jag har inte erfarenhet att detta har hänt, men så resonerar jag själv om mina rör just nu... Mvh. /Kjell |
|
Paap Reeder |
... det är bra Kjell! Helt rätt inställning: Andra bilars bromsrör rostar men BMW 7-serie korroderar. MVH /// Paap R |
|
Hehe, Det har du hel rätt i Paap! :-) Faktum är att mina rör är inte direkt rostbruna utan mer "grönvitfjälliga", antar att det blr så pga rören är av koppar? Besiktningskillen ville först anmärka på dem när jag besiktade i Mars, men då jag påpekade att de rör han krafsade på inte var bromsrör utan till nivåregleringen så blev det inget att anmärka på efter att han dubbelkollat saken med en kollega. Men byta rören har jag nu ändå tänkt göra undet sommaren; är det någon som vet hur/var man lämpligen evakuerar systemet å det blir trycklöst innan byte? Och räcker det efteråt tt bara fylla upp med Pentosin i styrservooljebehållaren under huven och låta servopumpen trycka ut oljan i systemet, eller behöver man kanske lufta någonstans? Mvh. /Kjell |
|
|
I förgreningen så är det en backventil som kan krångla,är renoveringsbar och finns/fanns beskrivet här på forumet till låg kostnad. Jag skulle tömma systemet via hydralpumpen och samtidigt byta den bautapackningen som sitter innanför. Mvh Dic. |
|
|
Har också ett läckage vid armen som reglerar nivån, efter lite sökande såg jag att nån lyckats laga detta utan att byta reglerventilen ! Nån med förslag e de bökigt ? M.V.H rygskottet Olsson |
|
|
Hejsan! Köpte 1 burk Omega 917 och pyttsade i rekomenderad mängd i oljebehållaren och läckaget upphörde efter ca 30 minuters körning. Så nu är det tätt. Mvh Skalman. |
|
|
Hej igen... Läckaget har som sagt upphört efter Omega 917 behandlingen, men nu vill jag ändå byta den läckande dämparen. Jag har inte (tror jag) EDC utan "vanlig nivåreglering". Någon som kan tala om för mig vart anslutningarna för in resp ut, sitter på stötdämparen? Det bilder jag sett hitills visar bara fjäderben + fjäder.... kan inte så några anslutningar? Tacksam för tips och bilder/scheman. Mvh Skalman |
|
|
Vad kostar nya EDC-dämpare? Mvh: Tobbe |
|
Paap Reeder |
... de EDC- dämpare jag har till bl a 530 kostar 6300:-/st listpris ETK. MVH /// Paap R |
|
ca 8000:-/st till E38. --- Min bil: Länk |
|
|
Hejsan. Har nu hittat 2 st ! fina nivådämpare på skroten till ett fantastiskt lågt pris, 2000kr paret. :) Ni som precis som jag, har vanlig nivåreglering på era e38 har dämpare som heter : 371211091411 (vänster) 371211091412 (höger). Mvh Skalman |
|
|
Har också en läckande stötdämpare, ska testa att slå ersättare för omega 917. Ska vara 3% men hur mycket rymmer nivåregleringen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.