AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.043

325:ans varvtal?

BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
Hej!

Jag börjar bli lite fundersam vid vilket varvtal en bmw 325 e36 ligger på då man kör i 90km/h.
När jag kör min 325:a i 90km/h ligger den på ca 2700rpm i 5:ans växel, och i 50km/h i 4:ans växel så ligger den på 2000rpm.

Vad ligger er 325:a på, ligger det på samma som på min?
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Du vet väll om att fel rullomkrets på hjulen påverkar hastighetsmätaren?

För små hjul = mätaren visar för mycket

För stora hjul = mätaren visar för lite

Vad har du för hjul på bilen just nu?

_____Vraum!_____
e3
274
e36328i
328i limo -96
Hjulens storlek påverkar inte alls hastighetsmätaren däremot verklig fart.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, ändrad rullomkrets hos hjulen ändrar också hastighetsmätarens visning. Halvera rullomkretsen och mätaren visar dubbelt så mycket vid samma verkliga hastighet.
Men dessutom innebär en ändrad rullomkrets att den total utväxlingen ändras, vilket kan höja eller sänka motorvarvtalet vid en given hastighet.
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
japp det stämmer. rekomnderar er att åka 85 km på 90 sträcka med fartkamera ni som åker med större däck
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
Tack för alla som har kunnat svara så fort.
Jag har 235/40/18"
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
kolla reg beviset vilken däckdimension bilen e reggad med. om du åker på samma så ska hastigetsmästaren stämma med en felmarginal på ca 10% . givaren sitter på bakaxelklumpen o mäter hur fort hjul axeln snurrar o vet inte om eller känner vilka däck du har... hissar du upp din bil i bak kan du alltså få mätaren visa 250 km/h om du vill det fast stillastånde. många har gjort det o filmat eller tagit kort o tyckt att dom är tuffast i stan som har åkt så fort o har en bil som gör mätaren ut...
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Man kan ju kolla hastighet mot en navigator som mäter hastigheten med sattelitpositionering, brukar jag göra vid bilbyte.

Hur var det här då.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
e36328i , vilket i praktiken skapar samma konsekvenser...

Som att säga, nä det är inte utväxlingen i en bil som ger den bättre acceleration utan det är för att motorn går i höga varv...

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.