|
|
|
|---|---|
|
Hej bullen, jag är en kille på 23 jordsnurr... sorry... Jag tänkte köpa min första "riktiga" bil. alltså för första gången investera lite pengar i mitt fortskaffningsmedel och har då fått upp näsan för Bmw 7serie E38 heter den va? Har kikat runt och tycker att en BMW 728 från runt 00 passar mina behov utmärkt. Snygg bil med bra utrustning för en lagom pening. men nu undrar jag om det finns några hjälpsamma själar här som kan hjälpa mig lista ut totalekonomin så som: Vägskatt? Förbrukning? Försäkring? Reservdelspriser/service? Finns det något speciellt man skall tänka på med de här bilarna? anledningen till att jag avstår V8a är mestadels förbrukning... Tacksam för all hjälp! | |
|
Skatt för min 750, 3099:- Förbrukning 1.26-1.28 snitt utslaget på ca 3000mil. Försäkring hel ca 750 kr /mån Reservdelspriser alt från sanslöst hutlöst till överkomligt. Min erfarenhet är att bensinförbrukningen är en liten kostnads faktor, det dyra är att hålla bilens sanslöst många funktioner i trim. Men när allt lirar så är den GRYM. |
|
| Instämmer med Brogems noteringar. Det som verkligen är kännbart är försäkringskostnaden och tyvärr brukar det inte skilja nämvärt mellan modellerna 728 -750. Skatten är ju baserad på vikt och CO utsläpp så där är ju 750 sämsta valet. På importbilar slår även utrustningsnivån på skatten då en bil lätt kan ha 200kg extrautrustning och varje exemplar vägs vid inregistrering till skillnad från svensksålda som registreras efter en förutbestämnd typvikt. Är du någorlunda händig gör du stora pengar på att inte lämna bort varje litet verkstadsjobb. | |
|
tack för svaren! Har ni något tips på vilket försäkringsbolag som är billigt? Finns det något bolag som har avtal med någon form av entusiastklubb eller något sådant? Vad är det som är dyrast att serva på bilen som du kallar hutlöst? Motorn förmodar jag håller sig hyfsat billigt eftersom 2.8liters sexan finns i 3an. 5an och 7an och har byggts i miljoners exemplar.... Vad har ni upplevt för problem med elektroniken? Har ju en del kamrater som är bilmekar... |
|
|
Jag har precis köpt en Bmw 728ia 97a. Jag betalar drygt 1900kr halvförsäkring i halvåret. Länsförsäkringar har jag. All elektronik fungerar än så länge. Jag kör på ca 1liter blandad körning. Upplever dessutom motorn som pigg. Eftersom bilen är lite lättare fram än en 740 eller en 750, så känns den väldigt välbalanserad. Så jag kan rekommendera en 728. |
|
|
I mitt fall föll valet på Folksam, jag vet att det hade varit möjligt att få det ytterligare lite mer prispressat med ett av de mindre kända bolagen. Vad det gäller det elektriska så är det pixlar, givare, sensorer, över huvud taget är bilen fullmatad med elektronik, och det vet man väl hur det är med sådant, bara datorn hemma kan ibland ge en gråa hår. Igentligen så räcker det om du läser begagnatguiden, den stämmer. Du kan spara många tusenlappar på att låta en kontrollverksatad gå igenom bilen. Bara slitma framvagnsdetaljer kan snabbt bli dyrt dyrt. svensk bilprovnings besiktning förslår inte mycket. Bortsett från detta kan jag inte tänka mig att det går att få mer bil för pengarna, bara en vanlig V70 har ju en värde minskning på över 70 000;- det första året, och E38 an slår den flerfaldigt på alla punkter utom lastförmåga. En tio år gammal E38 slår de flesta nya bilar vad det gäller komfort, känsla och den alltför ofta här på forumet förbisedda faktorn SÄKERHET. För att komma i närheten vid nybilsköp så måste du ut med minst 5-600 000:-. Det gör att min gamla E38 total ekonomiskt slår alla de nya svenssonbilar jag ägt. Jag vet att när jag står vid bensinpumpen eller med verkstadsräkningen i handen kan tycka annorlunda, men faktum kvarstår att vid slutgiltig kostnads uppställning så vinner E38 stort. Och vad det åtminstonde gäller min tolva så är den rolig att köra också. |
|
|
Lindskrot! et PS. Salus Ansvar. (religöst ) - man förpliktar sig til at inte köra i fyllan bl. a. (Jag har inga problem med det!) Joel |
|
|
Jag skulle vilja säga emot vad gäller försäkringen: det ÄR en väsentlig skillnad i premie mellan en 728 och en 740 (åtminstone om man bor i storstad). I alla fall var det så i mitt fall. Är ju ganska enkelt att kolla. vad som gäller i ditt fall. //J |
|
| ta absolut inte salus ansvar. jag har haft feta problem med det bolaget 2gånger. sista ärendet har precis avslutats och har tagit 1år. | |
|
...och jag har haft mycket bra erfarenheter av dem (två inbrott i förra bilen=inga problem, handläggning på direkten). Så det är dumt att generalisera. Kanske skiljer sig åt beroende på vad ärendet gäller... //J |
|
| vänta när du blir av med nån bil ska du få se på andra bullar. | |
|
I min (möjligen lite inskränkta värld) finns det bara två modeller av E38 - 728i och 750i - Allt eller inget. 725tds går bort av alla tänkbara skäl 730i går bort... tror de flesta förstår varför 735i går bort, mest för att det är en mellanmodell och det hade jag stört mig på för evigt. 740i 4,0 går bort för den dricker som en 750 utan att vara nämnvärt roligare än 728i 740i 4,4 har jag inte ägt, så där lägger jag en brasklapp 730d och 740d går bort för jag kör alldeles för lite för att motivera det höga inköpspriset och skatten. Det är STOR skillnad i försäkringskostnader modellerna emellan. 728i kostar mig 10 000:- om året halvförsäkrad hos LF, då har jag bostad och ännu en bil försäkrad i samma bolag. 750i kostar dubbelt så mycket ungefär. Förbrukningsmässigt så är det markant men inte avgörande skillnad. Bränslekostnaden är som konstaterat inte den tyngsta faktorn. 728i drar cirka 30% mindre än 740i/750i enligt mina erfarenheter (har haft två 750i, en 740i och nu 728i). Reservdelspriserna skiljer inte heller drastikt, mer än att 750i behöver dubbelt så många tändstift vid insp2, samt att 728i är snällare mot framvagnskomponenter än sina tyngre syskon. Pallar man med försäkringskostnaden och den ökade förbrukningen är 750i det givna valet, annars är 728i en mycket trevlig bil så länge man inte har ambitionen att vara först vid alla rödljus. Med farthållaren bekvämt på 180 km/h märker man ingen större skillnad på vad som sitter under huven så länge man inte kollar på ekonometern :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Oj då, jag trodde alla 728-ägare har släden försäkrad hos Sockenbolagen och betalar 4534 kr året helförsäkrad. Det gör jag i alla fall, har en -00. |
|
| Svårt med DINA/Sockenbolagen om man bor på fel ställe... I Göteborg får man bara bo i Angered eller Bergum, annars får man ej försäkra bilen hos dem... | |
|
Kan bara flika in att 740:n är det enda alternativet för mig i alla fall. Kollade förbrukningen på landsväg förra året: 90km/h 0,84l/mil. 110km/h 0,92 l/mil (AC på). Kollar jag mina två snittförbrukningar ligger den högsta på 1,11 l/mil. Prestandamässigt skiljer sig 740 inget från 750 upp till hundra. Däremot är den bra vassare än 728. Tycker att man får det bästa från två världar. Bara V8 ljudet är värt pengarna. Betalar ca 7000kr/år i helförsäkring. |
|
| Såg just att du var inne på E38, sorry jag syftar på E32. | |
|
Skattevikten är 1810kg på min 728 -00a är svensksåld skiljer nog på imp. Försäkring skiljer också på s-såld & imp,(sa dom till mej när jag ringde runt till olika bolag) jag bet. 600/ på tryggH. helförs. Service skiljer priset på olika ställen .BMW =svindyrt. Hör dig för på mindre verkstäder. oftast billigare o lättare att snacka med mek. om det blir några probl. |
|
| Har en 730i med snittförbrukning på 1,11 l/mil, helförsäkring på 4500kr / helår och 2500 kr / år i skatt. Den är inte lika snabb som 740 eller 750 men till skillnad från 728 får man lite V8 ljud om man trycker på iallfall. Känns som en skönare cruisingmotor på något sätt. | |
| Märkligt bilval om man i första hand är intresserad av ekonomin. Det är svårt att hitta nån bil som inte är mer ekonomisk. Mycket av bilägarnöjet försvinner om man tar till lipen varje gång man skall tanka fullt. Och hur osannolikt det än låter så tvingas man till det förr eller senare, snarare förr. Samtidigt är det ju bra att ta reda på så mycket som möjligt innan köpet, så att du inte hoppar i galen tunna( bil)Lycka till och njut av komforten och glöm ekonomin. Det har funnits en del märkliga trådar om bränsleekonomi hos 750or här på forumet. Bränslerace körs med VW Lupo och inte med 750!/ Gasar så det osar. | |
|
Tror ingen väljer en E38 om det är ekonomin som går i första hand. MEN att äga en E38 måste inte vara förknippat med ett djupt hål i plånboken. För min del är 728:an det perfekta valet om man ser till helheten, såväl ekonomi som körglädje och säkerhet mm. I 90 km/h med farthållare ligger min på 0,65 l/milen, vilket är en ren fröjd vid långfärd. Stadskörning landar på cirka 1,1 l/milen. För min del har jag inte en 7-serie för att komma först från rödljuset och vara snabbast på 0-100. Är det detta man är ute efter finns det betydligt bättre bilmodeller. Inte heller är det viktigt att höra ett motormuller. Jag vill åka tyst och ostört. Däremot är det oerhört viktigt att resan är mjuk, säker, och att den sker i bästa stil. Jag är dessutom förvånad över hur pass pigg 728:an med M52B28 TU är. Sammanfattningsvis de fördelar jag ser med ett mindre motoralternativ: + Lägre förbrukning + Lägre försäkringspremie + Mindre stöldbegärlig (teoretiskt) + Mycket pålitlig motorkonstruktion + Något billigare service + Sannolikt ägd av en som inte prioriterar *wrooooom* dvs. skonsamt körd (dock kan det vara en större nackdel om man ändå kört den hårt då motorn fått jobba mer än om det vore en V8) - Inte lika snabb i accelerationen (728:an känns mer som om man satt fast i ett spänt gummiband vid acc) - Kan vara svårare att sälja då de flesta vill ha en V8 Ja, mina reflektioner. Nu skall jag strax ut och ta en tur i det fina vädret! Testade Meguiars quick clay igår, yummy! //J |
|
manneman |
Om man frågar efter ekonomi och vad det kostar att hålla en 7 serie E32 i de lägre divisionerna så förstår jag definitivt inte bilvalet, har du inte råd så köp en 3 serie istället med mindre vikt och mer pulver jämfört med en 735 som väger nästan dubbelt och därmed blir slöare. Då blir det ju roligare per krona. Ska man ha en 7 serie för att bara glida så visst men när det finns alternativ i modellserien...varför hymla? BMW ALPINA B12 5,0 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.